Βαρβάρα Αυδή – Ιδρύτρια Yades Hotels

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ TIMETV

Της έκαναν την τιμή να την εκλέξουν πρόεδρο του Οργανισμού Ευρωπαϊκών Ιστορικών Ξενοδοχείων, εκτιμώντας την αφοσίωση και τη σκληρή δουλειά της για την ιδέα ενός άλλο μοντέλου τουριστικής ανάπτυξης. Ενός μοντέλου που προσφέρει στον επισκέπτη όχι μόνον κατάλυμα αλλά και την ιστορία και τον πολιτισμό του κάθε τόπου μέσα από το κτίριο που φιλοξενείται. Ο λόγος για την κυρία Βαρβάρα Αυδή που καλείται να εκπροσωπήσει τα συμφέροντα 600 ιστορικών ξενοδοχείων της Γηραιάς Ηπείρου. Ας την παρακολουθήσουμε:

 

Κυρία Αυδή, σας έχει γίνει η τιμή να εκπροσωπείτε τα ιστορικά ξενοδοχεία της Ευρώπης. Αλήθεια, τι αντιπροσωπεύει ο ευρωπαϊκός αυτός οργανισμός;

Ο οργανισμός των ιστορικών ξενοδοχείων της Ευρώπης ιδρύθηκε πριν από 10 χρόνια με στόχο να συνενώσει εθνικά δίκτυα ιστορικών ξενοδοχείων ανά την Ευρώπη κάτω από μια ομπρέλα. Απώτερος στόχος είναι η προβολή του πολιτιστικού τουρισμού στην Ευρώπη.

 

Εσείς έχετε παράλληλα δημιουργήσει την ελληνική αλυσίδα ιστορικών ξενοδοχείων;

Βεβαίως, δημιούργησα την ελληνική αλυσίδα πριν από 6 χρόνια υπό τον τίτλο Yades Ελληνικά Ιστορικά Ξενοδοχεία, με στόχο να γίνουμε το ελληνικό μέλος των ιστορικών ξενοδοχείων της Ευρώπης. Από τον Απρίλιο του 2013 και μετά είχα την τιμή να είμαι και πρόεδρος αυτού του οργανισμού.

 

Αυτό δείχνει την εμπιστοσύνη σημαντικών τουριστικών παραγόντων της Ευρώπης. Το πετύχατε μάλιστα σε μια περίοδο που δεν ακούγονταν και τα καλύτερα σχόλια για τη χώρα μας.

Αυτό είναι αλήθεια, ωστόσο όταν δουλεύει κανείς σε ένα ευρωπαϊκό περιβάλλον, όποια και αν είναι η εικόνα της χώρας μας, το καλό είναι ότι κρίνεται με βάση αυτό που κάνει. Μέσα σε αυτά τα λίγα χρόνια που δημιουργήσαμε τα ελληνικά ιστορικά ξενοδοχεία και γίναμε μέλος, δείξαμε ότι έχουμε συνέπεια, ότι μοιραζόμαστε το όραμα για τον πολιτιστικό τουρισμό της Ευρώπης και ίσως και γι’ αυτό μου έδωσαν την ψήφο τους και την εμπιστοσύνη τους.

 

Πάντως μιλάμε για έναν τουρισμό που απευθύνεται σε ένα άλλο κοινό, δεν έχει σχέση με αυτό που λέμε μαζικός τουρισμός. Το κοινό και η ποιότητα των ξενοδοχείων είναι διαφορετικά;

Σίγουρα είναι διαφορετικά αλλά ο διαχωρισμός που θα ήθελα να κάνουμε δεν έχει σχέση με την τιμή των υπηρεσιών άλλα με το προφίλ του ταξιδιώτη που επισκέπτεται ένα ιστορικό ξενοδοχείο. Καλό είναι λοιπόν να περιγράψουμε τι είναι ένα ιστορικό ξενοδοχείο. Ιστορικό ξενοδοχείο είναι αυτό που λειτουργεί σε ένα κτίριο ιστορικής σημασίας, ένα κτίριο που μπορεί να υπάρχει από το 1800 είτε να έχει ξεκινήσει ως ξενοδοχείο για 6-7 γενιές. Μπορεί να ήταν κάστρο, μοναστήρι, κτίριο ιδιαίτερης πολιτιστικής σημασίας για την τοπική κοινωνία και σήμερα λειτουργεί ως ξενοδοχείο. Αυτός λοιπόν που θέλει να επισκεφθεί αυτά τα μέρη είναι ο επισκέπτης που θέλει να βιώσει τον πολιτισμό αυτής της περιοχής ζώντας μέσα σε ένα τέτοιο κτίριο και έχοντας όλα τα ερεθίσματα που μπορεί να σου προσφέρει ένα τέτοιο κτίριο.

 

Στο επίπεδο της τιμής υπάρχει διαφοροποίηση;

Ναι, μπορούμε να πούμε ότι βρισκόμαστε στο μέσο και ανώτερο επίπεδο τιμών σε σχέση με τα υπόλοιπα καταλύματα.

 

Προέρχεστε από μια οικογένεια η οποία στο DNA της έχει τον τουρισμό. Ποια ήταν η πορεία σας για να δημιουργήσετε τα YadesHotels; Τι αντιπροσωπεύει η συγκεκριμένη αλυσίδα στον ελληνικό τουρισμό;

Ναι, πράγματι, η οικογένειά μου είχε μία ξενοδοχειακή μονάδα στην Κρήτη. Είχα την τύχη να σπουδάσω ξενοδοχειακά σε ένα πολύ καλό σχολείο του εξωτερικού και δούλεψα αρκετά χρόνια της ζωής μου στο εξωτερικό. Στη συνέχεια εργάστηκα στην Κρήτη σε αυτό που λέμε μαζικός τουρισμός. Μέσα όμως από τα ταξίδια και τις αναζητήσεις μου είδα αυτή την τάση: να δημιουργούνται μικρά ιστορικά ξενοδοχεία. Θέλησα λοιπόν να είμαι εγώ αυτή που θα ζωντάνευε αυτό το ρεύμα στην Ελλάδα. Έτσι αποφάσισα να δημιουργήσω μια ομάδα ιστορικών ξενοδοχείων στην Ελλάδα με αυτά τα χαρακτηριστικά. Κάθε ξενοδοχείο της αλυσίδας YadesHotels έχει τη δική του ιδιοκτησία και το δικό του προφίλ και χαρακτήρα. Αυτό είναι το πιο σημαντικό, γιατί σε αυτού του είδους τα ξενοδοχεία πρέπει να κρατάμε τον χαρακτήρα τους και την ιδιαιτερότητά τους. Βάζοντάς τα κάτω από κοινή ομπρέλα δεν αποκτούν κοινά χαρακτηριστικά λειτουργίας ή εικόνας απλά, μπορούν να προβάλουν καλύτερα το γεγονός ότι και αυτό είναι ένα ξενοδοχείο που ξεχωρίζει και έχει την πιστοποίηση ότι είναι ένα ιστορικό ξενοδοχείο. Και εδώ ο επισκέπτης μπορεί πραγματικά να βιώσει την Ελλάδα.

 

Υπάρχουν ωστόσο κάποια κοινά στοιχεία. Έτσι δεν είναι;

Ασφαλώς. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτά αφορούν περισσότερο τα κοινά κριτήρια βάσει των οποίων επιλέγουμε τα ξενοδοχεία που μπορούν να ενταχθούν στον όμιλο των YadesHotels.

 

Πόσα ξενοδοχεία εντάσσονται στα YadesHotels και πού βρίσκονται αυτά;

Έχουμε 17 μονάδες, που είναι συμβεβλημένες και λειτουργούν κάτω από την ομπρέλα των ιστορικών ξενοδοχείων της Ελλάδας και κατ’ επέκταση των ιστορικών ξενοδοχείων της Ευρώπης. Έχουμε και στην ηπειρωτική Ελλάδα και στη νησιώτικη. Σίγουρα έχουμε τη δυνατότητα να εντάξουμε πολύ περισσότερα ξενοδοχεία και ελπίζω στο μέλλον να μπορέσουμε να διευρύνουμε την αλυσίδα.

 

Νιώθετε κάποια πίεση από την πλευρά Ελλήνων ξενοδόχων για να ενταχθούν στα YadesHotels;

Ξέρετε, τα πρώτα χρόνια ήταν δύσκολο να εξηγήσουμε στους Έλληνες ξενοδόχους τι σημαίνει δικτύωση, τι σημαίνει να ανήκει κανείς σε μια ομάδα. Πίεση – θα έλεγα έντονη ζήτηση – έχουμε αυτά τα χρόνια της κρίσης και αυτό διότι πολλοί ξενοδόχοι αναζητούν απελπισμένα διεξόδους προς ξένες αγορές. Από την πλευρά μας, όταν επιλέγουμε ένα ξενοδοχείο, θέλουμε ο ιδιοκτήτης να είναι συνειδητοποιημένος για το τι μπορεί να πάρει και να δώσει στη δικτύωση που εισέρχεται. Να πληροί συγκεκριμένες προδιαγραφές ειδικά στον τομέα του πολιτιστικού τουρισμού.

 

Ποιο είναι το χαρμάνι των πελατών σας; Μιλάω για Έλληνες και ξένους επισκέπτες.

Θα σας πω το εξής, όταν ξεκινήσαμε οι περισσότεροι ξενοδόχοι είχαν την ανησυχία αν θα μπορέσουν να δουλέψουν και λίγο με τους ξένους. Επίσης αν θα μπορέσουν να έχουν κόσμο καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας και όχι μόνο το Σαββατοκύριακο. Ειδικά οι ξενοδόχοι στην ηπειρωτική Ελλάδα. Μετά από όλα αυτά τα χρόνια λειτουργίας και βεβαίως τις προσπάθειές μας να βάλουμε την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη, κατορθώσαμε να ανοίξουμε αυτή την αγορά και για τα ελληνικά ξενοδοχεία. Σήμερα οι ξένοι έχουν ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των κρατήσεών μας. Ειδικά το 2013 και λόγω της κρίσης στην Ελλάδα, που ο Έλληνας ταξιδιώτης έχει περιορίσει τις ημέρες διαμονής σε ξενοδοχεία, η πλειονότητα των επισκεπτών μας είναι ξένοι.

 

Οι επισκέπτες ποιων χωρών αναζητούν περισσότερο τα ιστορικά ξενοδοχεία;

Η Κεντρική Ευρώπη καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς μας. Και αυτό γιατί έχουμε μεγάλα οφέλη μέσα από τον οργανισμό των ιστορικών ξενοδοχείων της Ευρώπης αφού αλληλοδιαφημιζόμαστε σε 600 ξενοδοχεία. Επίσης έχουμε κάνει μεγάλα βήματα στην αμερικανική αγορά, η οποία και αυτή τροφοδοτεί συγκεκριμένες αγορές, όπως η Σαντορίνη, η Κρήτη και η Πελοπόννησος. Ο Αμερικανός επισκέπτης ιστορικών ξενοδοχείων είναι πολύ συνειδητοποιημένος και κάνει την κράτησή του πολλούς μήνες πριν. Επιπλέον δεν είναι αμελητέο το «ανατολικό μπλοκ» που αρχίζει να ωριμάζει. Είναι αλήθεια ότι στο «ανατολικό μπλοκ» υπήρχε έντονη ζήτηση για πολύ μεγάλα και resort ξενοδοχεία, ίσως και για κάποιες υπερβολές. Τον τελευταίο χρόνο ακούμε να μας χτυπάνε την πόρτα, αφού αναζητούν κάτι διαφορετικό. Τα έχουν δει όλα και τώρα επιθυμούν να πάρουν μια γεύση Ελλάδας μέσω των ιστορικών ξενοδοχείων της.

 

Η ευρωπαϊκή εμπειρία και δικτύωσή σας αποτελεί σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που μένει να αξιοποιηθεί από τους Έλληνες συνεργάτες σας. Έτσι δεν είναι;

Βέβαια και έχουμε ακόμη πολύ δρόμο να κάνουμε γιατί σε κάθε περίπτωση πιστεύω ότι ο πολιτιστικός τουρισμός έχει πολλά περιθώρια ανάπτυξης. Τα μηνύματα που παίρνουμε από την αγορά συνηγορούν στο γεγονός ότι ο πολιτιστικός τουρισμός είναι νούμερο ένα στην ατζέντα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σίγουρα στην Ελλάδα κάνουμε τα πρώτα βήματα και έχουμε μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης.

 

Ποιο είναι το όραμά σας για τα YadesHotels;

Σίγουρα θα ήθελα να είχαμε πολύ περισσότερα ξενοδοχεία και θέλω να πιστεύω ότι και τώρα, που αρχίζει να σταθεροποιείται η κατάσταση του τουρισμού, θα μπορέσουμε να αγγίξουμε τον αριθμό των ξενοδοχείων που θέλουμε. Για μένα όμως το πιο σημαντικό είναι να είμαστε σημείο αναφοράς στον πολιτιστικό τουρισμό της χώρας, διότι αυτά τα ξενοδοχεία είναι ιδιαίτεροι χώροι. Είναι κτίρια που πρέπει να βρίσκονται εν ζωή και το γεγονός ότι αυτά τα κτίρια, έχοντας μετατραπεί σε ξενοδοχεία, δίνουν ζωή στην τοπική κοινωνία. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό αφού η κάθε τοπική κοινωνία έχει ένα διαφορετικό λόγο ύπαρξης από ό,τι παλαιότερα. Πρέπει να γίνουν σημεία αναφοράς και προς τα εκεί οδεύουμε.