Motor Oil, «χρυσοτόκος όρνιθα» και στην κρίση

 Συνθέμελα κλονίστηκε η δραστηριότητα στην αγορά του «μαύρου χρυσού» αφού η μειωμένη κατανάλωση καυσίμων, μετά τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοιεδών, άγγιξε και τους διυλιστικούς ομίλους επιχειρήσεων της χώρας. Απόδειξη; Τα Ελληνικά Πετρέλαια, το μεγαλύτερο εμποροβιομηχανικό συγκρότημα της χώρας – ελέγχεται από τον όμιλο επιχειρήσεων Σπύρου Λάτση και το ελληνικό Δημόσιο – εμφάνισε το 2013 ζημιές 360 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 133 εκατ. ευρώ το 2012! Αντιθέτως, το δεύτερο μεγαλύτερο διυλιστικό συγκρότημα, αυτό της MotorOilτου ομίλου επιχειρήσεων Βαρδή Βαρδινογιάννη, αποδείχθηκε περισσότερο ανθεκτικό: αν και μείωσε την κερδοφορία του και μάλιστα αισθητά, παρέμεινε κερδοφόρο εμφανίζοντας θετικά προ φόρων αποτελέσματα της τάξεως των 23 εκατ. ευρώ.

Ο τζίρος της MotorOilεπηρεάστηκε, πρώτον, από την πίεση του όγκου πωλήσεων των προϊόντων, δεύτερον, από τις τιμές του αργού πετρελαίου και των προϊόντων πετρελαίου και, τρίτον, από τη συναλλαγματική ισοτιμία ευρώ – δολαρίου ΗΠΑ. Δεν χωρεί αμφιβολία ότι το 2013 ήταν μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά για το συγκρότημα της Κορίνθου, περίοδο κατά την οποία η διοίκηση του ομίλου συγκέντρωσε τις προσπάθειές της στις παρακάτω κατευθύνσεις: την ολοκλήρωση του πιο φιλόδοξου προγράμματος συντήρησης των μονάδων της ΜΟΗ (Motor Oil Hellas), την αύξηση των πωλήσεων και τη δημιουργία θετικών ταμειακών ροών.

Σημαντικά για τον όμιλο θεωρούνται τρία γεγονότα:

Πρώτον, η πρόσφατη κεφαλαιακή ενίσχυση που επιτεύχθηκε με την έκδοση 5ετούς ομολόγου, τον περασμένο Μάιο. Οι προσφορές για το ομόλογο της Motor Oil ξεπέρασαν τα 2,3 δισ. ευρώ και τελικά αντλήθηκαν μέσω της θυγατρικής της ΜΟΗ Finance 350 εκατ. ευρώ (50 εκατ. ευρώ περισσότερα από την αρχική έκδοση) με επιτόκιο 5,125%, το χαμηλότερο που εξέδωσε τα τελευταία δύο χρόνια ελληνική εταιρεία. Τα έσοδα από την έκδοση ομολογιών θα χρησιμοποιηθούν για την αναχρηματοδότηση υφιστάμενων δανειακών υποχρεώσεων και για γενικότερους εταιρικούς σκοπούς. Το σημαντικό για τον όμιλο, εκτός από το συγκριτικά χαμηλό (για τα ελληνικά δεδομένα) επιτόκιο, ήταν η σύνθεση των επενδυτών που κάλυψαν την έκδοση. Σύμφωνα με τραπεζικούς κύκλους, το 90% αφορούσε μακροπρόθεσμους επενδυτές και συντηρητικά χαρτοφυλάκια και μόνο το 10% hedge funds, ενώ το 62% αγοράστηκε από ξένους επενδυτές, στην πλειονότητά τους Βρετανούς, ενώ το υπόλοιπο από εγχώριους διαχειριστές. Σύμφωνα με τον κ. Πέτρο Τζαννετάκη, αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο της MotorOil, η ομολογιακή έκδοση του Μαΐου αποτέλεσε ψήφο εμπιστοσύνης των διεθνών αγορών.

Δεύτερον, η απόφαση συγκέντρωσης ποσοστού πάνω από το 90% των μετοχών της εταιρείας εμπορίας πετρελαιοιεδών Cyclon με στόχο να αποσυρθεί η μετοχή της εταιρείας από το Χρηματιστήριο Αθηνών. Στις 18 Ιουλίου 2014 η MotorOil ήλεγχε το 87,71% των μετοχών της Cyclon.

Τρίτον, η εταιρεία Coral, θυγατρική του ομίλου της MotorOil, ανανέωσε για ακόμη 10 χρόνια τη χρήση του σήματος της Shell.