Ο κ. Άρης Αραβανής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ToyotaHellasS.A., εξηγεί τους λόγους που οδηγούν την ιαπωνική εταιρεία στην πρώτη θέση του καταλόγου των ταξινομήσεων

MrA Aravanis

Συνέντευξη στο TIMETV

H είδηση έχει ενδιαφέρον: το πρώτο τετράμηνο του 2015 η εγχώρια αγορά νέων επιβατικών αυτοκινήτων εμφάνισε αξιοσημείωτη αύξηση, η οποία ήλθε να προστεθεί στην περυσινή. Τι συμβαίνει λοιπόν στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου; Πώς μέσα σε ένα τόσο εφιαλτικό τοπίο η αγορά «των τεσσάρων τροχών» εμφάνισε αυξητικούς ρυθμούς; Στο ερώτημα αυτό απάντησε ο κ. Άρης Αραβανής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Toyota Ελλάς, της εταιρείας που βρίσκεται στην κορυφή του καταλόγου των ταξινομήσεων νέων επιβατικών αυτοκινήτων.

Κύριε Αραβανή πώς εξηγείται η – έστω και μικρή – ανοδική πορεία της αγοράς;

Οι λόγοι είναι οι ακόλουθοι. Κατ’ αρχήν η αγορά έχει μειωθεί εξαιρετικά πολύ. Η μείωση από το 2007 ως το 2012 – η χρονιά με τις χαμηλότερες πωλήσεις – είναι της τάξης του 80%, άρα λοιπόν βάσει σύγκρισης ήταν πολύ χαμηλά. Ο δεύτερος λόγος που οδηγεί στην αύξηση της αγοράς είναι η ηλικία των αυτοκινήτων. Η ηλικία του στόλου των αυτοκινήτων είναι πλέον κοντά στα 14 χρόνια! Έτσι τα αυτοκίνητα είναι αρκετά παλαιά, ζητούν επισκευές, οπότε υπάρχει ένα κομμάτι του πληθυσμού που αναγκαστικά θα έλεγα προβαίνει σε αντικατάσταση του αυτοκινήτου αφού η κατοχή, η συντήρηση και η χρήση ενός πολύ παλαιού αυτοκινήτου είναι ιδιαίτερα κοστοβόρα. Αυτοί είναι οι λόγοι που οδηγούν την αγορά σε αυτή την αύξηση.

Οι αυξητικοί ρυθμοί έχουν σχέση με τα μεταχειρισμένα;

Και τα μεταχειρισμένα παίζουν το ρόλο τους, αφού οι τιμές τους είναι αρκετά καλές. Διατηρούνται σε αξιοπρεπή – θα έλεγα – επίπεδα, οπότε είναι ευκολότερο για κάποιον να οδηγείται στην απόφαση να πάρει κάποιο καινούργιο.

Κύριε Αραβανή, αν δει κανείς την εξέλιξη στην πορεία της αγοράς αυτοκινήτου οδηγείται σε πολύ δυσάρεστα συμπεράσματα: το 2004 η αγορά ήταν περίπου 290.000 αυτοκίνητα…

Σχεδόν 300.000. Μαζί με τα ελαφρά επιβατικά ήταν πάνω από 300.000. Εφέτοςείναι δύσκολο να κάνουμε μια πρόβλεψη… Αυτή τη στιγμή ο αριθμός νέων επιβατικών αυτοκινήτων είναι περίπου 80.000 – 85.000. Αυτή είναι η σημερινή επίδοση, η οποία βεβαίως μπορεί να επιταχυνθεί ή να επιβραδυνθεί περαιτέρω.

Είχαμε στοιχεία τα οποία προσέφεραν κάποια αισιοδοξία για την πορεία της αγοράς ως τη στιγμή που προκλήθηκε η αναστάτωση με το ύψος του ΦΠΑ, γεγονός το οποίο προσωρινά πάγωσε το αγοραστικό ενδιαφέρον…

Έτσι φαίνεται, παρ’ ότι ακόμη δεν έχουμε τα στοιχεία των δύο τελευταίων εβδομάδων. Αλλά, όπως είπαμε, το τετράμηνο η αγορά κινείται με έναν αξιοπρεπή ρυθμό της τάξης του 14%. Δυστυχώς τον ρυθμό αυτόν τον έχασε τις τελευταίες εβδομάδες λόγω της πολιτικής αβεβαιότητας και της φιλολογίας γύρω από τον ΦΠΑ, που φαίνεται να έχει συγκρατήσει τους καταναλωτές από το να προχωρήσουν σε παραγγελίες και αγορές αυτοκινήτων.

Ποιες είναι οι τάσεις στην αγορά; Οι καταναλωτές τι επιλέγουν την περίοδο της κρίσης;

Κοιτάξτε, τα τελευταία χρόνια, για λόγους κόστους χρήσης των αυτοκινήτων αλλά και για λόγους φορολογίας, το ποσό που εκταμιεύει η αγορά έχει οδηγηθεί προς τις μικρές κατηγορίες. Ειδικά η κατηγορία Α’ και Β’, που είναι η κατηγορία του Aygo και του Yaris, αποτελεί το 52%-53% περίπου της συνολικής αγοράς. Παλαιότερα η κατηγορία που κυριαρχούσε ήταν η Γ’.

Τώρα υπάρχει μια σοβαρή αύξηση, θα έλεγα, των δύο μικρότερων κατηγοριών, για τους λόγους που προανέφερα. Αυτοί είναι οι λόγοι που η αγορά έχει οδηγηθεί προς μικρότερα αυτοκίνητα. Η άλλη τάση που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια – ιδιαίτερα μετά την απελευθέρωση του 2011 – είναι η κυκλοφορία περισσότερων οχημάτων diesel.

Τα dieselποιο ποσοστό κατέχουν στη συνολική αγορά αυτοκινήτου;

Αποτελούν περίπου στο 60% των συνολικών πωλήσεων των επιβατικών αυτοκινήτων.

Το ποσοστό αυτό μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω;

Νομίζω ότι έχει φθάσει σε ένα επίπεδο ισορροπίας, από εκεί και πέρα η πιθανότερη εξέλιξη είναι περισσότερο να κινηθεί προς τα κάτω παρά προς τα πάνω.

Ωστόσο παρατηρούμε και άλλες τάσεις, όπως για παράδειγμα η χρήση μεικτών καυσίμων. Η δική σας εταιρεία είναι χαρακτηριστική περίπτωση αφού προωθεί τα λεγόμενα υβριδικά οχήματα.

Πράγματι, εμείς έχουμε τα υβριδικά, που πιστεύουμε ότι είναι ίσως η προτιμότερη λύση ειδικά για μέσα στην πόλη. Υπάρχουν όμως και άλλα εναλλακτικά καύσιμα, όπως το υγραέριο. Συνολικά όμως θα έλεγα ότι η πιο σύγχρονη τεχνολογία είναι αυτή των υβριδικών οχημάτων.

Ποιοι κινητήρες παρουσιάζουν τη μικρότερη φθορά για κίνηση μέσα στην πόλη;

Πιστεύω οι ηλεκτροκινητήρες. Η φθορά και το κόστος χρήσης είναι σημαντικά χαμηλότερα σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα.

Κύριε Αραβανή, πώς κατορθώνει η Toyotaνα έρχεται πρώτη στις προτιμήσεις των Ελλήνων αυτοκινητιστών; Ποιο είναι εκείνο το στοιχείο που σας οδηγεί, χρόνια ολόκληρα, στην πρώτη θέση του καταλόγου των ταξινομήσεων;

Νομίζω ότι όλα έχουν να κάνουν με την εξυπηρέτηση του πελάτη. Το βασικό είναι να προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή υπηρεσία στον πελάτη σε συνδυασμό με το καλύτερο προϊόν. Έχουμε καταφέρει όλα αυτά τα χρόνια, όπως είπα βάζοντας τον πελάτη στο κέντρο της προσοχής μας, να δημιουργήσουμε ένα συνολικό πακέτο που περιλαμβάνει το προϊόν το οποίο είναι εξαιρετικό – αυτό αποδεικνύεται από συστηματικές έρευνες –, συν ένα πακέτο υπηρεσιών και σωστής εξυπηρέτησης , γεγονός που μας έχει οδηγήσει στην κορυφή της αγοράς.

Νιώθετε να δέχεστε πίεση από τα γερμανικά αυτοκίνητα;

Από παντού δεχόμαστε πίεση. Η αγορά είναι κατακερματισμένη, αφού λίγοι είναι οι κλάδοι της οικονομίας στους οποίους υπάρχει τόση διασπορά όση στον κλάδο του αυτοκινήτου. Στον δικό μας κλάδο ο πρώτος έχει μερίδιο αγοράς της τάξεως του 12%. Συνήθως τα μερίδια αγοράς των πρώτων σε άλλους κλάδους είναι θηριώδη, αφού οι αγορές είναι πιο πολύ ολιγοπωλιακές. Ο χώρος του αυτοκινήτου – αυτό είναι προς όφελος του καταναλωτή – είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικός, προσφέρει ένα τεράστιο εύρος επιλογών στον πελάτη και βεβαίως αυτό προσφέρει τεράστια οφέλη στον καταναλωτή.

Λόγω αυτού του ανταγωνισμού οι κατασκευάστριες εταιρείες θεωρούν ότι στην Ελλάδα έχουν απώλειες, ότι δηλαδή πουλάνε τα αυτοκίνητά τους σε χαμηλότερες τιμές από ό,τι σε άλλες χώρες;

Κοιτάξτε, είναι γεγονός είναι ότι όλα αυτά τα χρόνια ο πληθωρισμός στην αγορά αυτοκινήτου είναι αρνητικός. Αν λάβετε υπόψη και τις τεχνολογίες που έχουν ενσωματωθεί στα νέα μοντέλα – ένα σημερινό αυτοκίνητο δεν έχει καμία σχέση με ένα αυτοκίνητο του παρελθόντος – καθώς επίσης και τις νέες τεχνολογίες που αφορούν την ασφάλεια και την άνεση των επιβατών του αυτοκινήτου και του οδηγού, όλα αυτά αντιπροσωπεύουν ένα πολύ σημαντικό κόστος. Παρ’ όλα αυτά τα εργοστάσια, όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, έχουν καταφέρει να απορροφήσουν ένα σημαντικό ποσοστό του κόστους όλων αυτών των τεχνολογιών χωρίς να αυξήσουν την τελική τιμή. Έτσι, θα έλεγα ότι οι τιμές και στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα καλές για τον καταναλωτή τόσο λόγω του ανταγωνισμού όσο και διότι δεν υπάρχει περιθώριο για τα εργοστάσια να αυξάνουν τις τιμές, παρ’ ότι τα αυτοκίνητα έχουν γίνει πολύ πιο σύγχρονα και πολύ πιο ακριβά στην παραγωγή τους.

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να προσθέσω ότι στην Ελλάδα τα αυτοκίνητα έχουν μια φορολογία η οποία δεν είναι από τις υψηλότερες – ειδικά τώρα με την απόσυρση κινείται σε αρκετά χαμηλά επίπεδα. Όλοι αυτοί οι παράγοντες κρατούν τις τιμές σε χαμηλά επίπεδα.

Η δική σας θέση, ως Συνδέσμου Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, ποια είναι στο θέμα της φορολογίας των οχημάτων;

Η φορολογία του αυτοκινήτου στηρίζεται στον κυβισμό του. Νομίζω ότι κάποια στιγμή αυτή η λογική πρέπει να αλλάξει. Και ξέρετε γιατί; Όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, της Toyota συμπεριλαμβανομένης, στοχεύουν στη δημιουργία μικρότερων κινητήρων οι οποίοι θα διαθέτουν ιπποδυνάμεις που αντιστοιχούν σε μεγαλύτερους κινητήρες. Η τάση που υπάρχει σήμερα είναι ο κυβισμός να συμπιέζεται προς τα κάτω ενώ το αυτοκίνητο από πλευράς επιδόσεων να είναι καλύτερο. Άρα λοιπόν η πιο αντιπροσωπευτική βάση, αν θέλετε, υπολογισμού της φορολογίας είναι η τελική τιμή του αυτοκινήτου, η τιμή δηλαδή στην οποία ο πελάτης αγοράζει το αυτοκίνητο. Επί αυτής της τιμής πρέπει να επιβάλλεται η φορολογία και νομίζω ότι είναι ένα θέμα που πρέπει και η πολιτεία να τακτοποιήσει.

Τι καινούργιο, από άποψη νέων μοντέλων, ετοιμάζει στο αμέσως επόμενο διάστημα η Toyota;

Έχουμε μια πολύ φρέσκια γκάμα μοντέλων και το Yaris έχει ανανεωθεί πρόσφατα, που είναι και το βασικό, το Aygo μερικούς μόνο μήνες έχει λανσαριστεί και τώρα τον Ιούνιο θα έχουμε ένα σημαντικά ανανεωμένο Auris. Επίσης έχουμε το καινούργιο Avensisκαι ως το τέλος της χρονιάς θα έχουμε το υβριδικό Rav. Πέραν όμως των νέων μοντέλων έχουμε και καινούργιους κινητήρες. Έχουμε έναν κινητήρα turbo βενζίνης 1,2 λίτρων και έναν καινούργιο diesel 1,6 λίτρων. Έτσι το οπλοστάσιό μας είναι σημαντικά ενισχυμένο, και σε κινητήρες και σε μοντέλα.

Με όλα αυτά ποια είναι η στόχευσή σας ως το τέλος του έτους;

Εμείς θέλουμε να παραμείνουμε πρώτοι και να αυξήσουμε περαιτέρω το μερίδιό μας. Εκτιμούμε ότι αυτό θα κινηθεί πάνω από το 12%.

Σας ευχαριστώ θερμά για αυτή τη σύντομη αλλά περιεκτική συνομιλία.

Και εγώ σας ευχαριστώ.