ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΤΟΥΣ ΕΠΟΜΕΝΟΥΣ ΜΗΝΕΣ

«Μικρό καλάθι» κρατούν οι Έλληνες οινοποιοί για την πορεία της κατανάλωσης τους επόμενους μήνες. Ο προβληματισμός στον κλάδο του κρασιού είναι έντονος, αφού τα νέα φορολογικά μέτρα σε συνδυασμό με τις περικοπές που έρχονται στα εισοδήματα των καταναλωτών αναμένεται να πιέσουν περαιτέρω τη ζήτηση. Αν και μέχρι στιγμής η κατανάλωση δείχνει να αντέχει τους κλυδωνισμούς, παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν πως οι επόμενοι μήνες θα κρίνουν πώς θα εξελιχθεί η χρονιά, καθώς τότε θα αρχίσουν να αποτυπώνονται οι πραγματικές συνέπειες των τραπεζικών περιορισμών, ενώ θα λήξει και η τουριστική περίοδος, η οποία παραδοσιακά στηρίζει την κατηγορία.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ), Γιώργος Σκούρας, μιλώντας στην «ΗτΣ», επισημαίνει πως μετά την επιβολή των capital controls υπήρξαν εταιρείες που «είδαν» τους τζίρους τους να υποχωρούν έως και 20%, μείωση πρωτοφανής για τα δεδομένα του κλάδου, ενώ δεν κρύβει την ανησυχία του για τον τρόπο που θα αντιδράσουν οι καταναλωτές στο διάστημα μέχρι τα Χριστούγεννα, οπότε και πραγματοποιείται το 40% με 50% της ετήσιας κατανάλωσης κρασιού. Μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος για τα εμφιαλωμένα κρασιά που είναι ακριβότερα σε σχέση με τα χύμα, τα οποία ενισχύουν διαρκώς το μερίδιό τους τα τελευταία χρόνια. Υπολογίζεται πως το χύμα κρασί καταλαμβάνει πλέον το 65% της αγοράς, με συνεχώς ανοδικές τάσεις, ενώ το εμφιαλωμένο περιορίζεται στο 35% από 45% που ήταν πριν από μερικά χρόνια.

Μπροστά σε αυτά τα δεδομένα θεωρείται βέβαιο ότι οι οινοποιίες θα εντείνουν τις προσφορές τους, προκειμένου να διατηρήσουν ζωντανό το ενδιαφέρον των καταναλωτών. «Θέλουμε να είμαστε κοντά στον καταναλωτή σε αυτές τις δύσκολες ώρες», σημειώνει ο κ. Σκούρας, ενώ ο κ. Τάσος Αθανασόπουλος, διευθυντής πωλήσεων στην «Κουρτάκης», θεωρεί ότι ιδιαίτερο βάρος θα δοθεί στη λεγόμενη κρύα αγορά (εστιατόρια, καφετέριες, μπαρ), όπου η κάμψη της κατανάλωσης αγγίζει το 20%. Ηδη, αρκετές εταιρείες έχουν αυξήσει τις παροχές που δίνουν στους εστιάτορες, προκειμένου να ενισχύσουν το κίνητρο να συμπεριλάβουν τα κρασιά τους στον κατάλογό τους, ενώ λανσάρουν νέες ετικέτες εμφιαλωμένων κρασιών σε πιο προσιτές τιμές, χαμηλώνοντας τις απαιτήσεις της κερδοφορίας τους.

Και αυτό γιατί έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο αρκετά εστιατόρια να αφαιρούν από το μενού τους κρασιά που θεωρούνται ακριβά και στη θέση τους βάζουν το χύμα, από το οποίο έχουν πολύ περισσότερο κέρδος. «Κάποτε τα εστιατόρια της παραλιακής είχαν μέχρι και πενήντα κρασιά. Σήμερα είναι πολύ λιγότερα, ενώ το χύμα κερδίζει έδαφος και διευρύνει την παρουσία του λόγω του υψηλού περιθωρίου κέρδους που αφήνει στον εστιάτορα. Τους κοστίζει περίπου 1,30 ευρώ το μισόκιλο και το πουλάνε κατά μέσο όρο 4 ευρώ. Αντιλαμβάνεστε για τι κέρδος μιλάμε», υπογραμμίζει ο κ. Αθανασόπουλος.

Κίνδυνος ανατιμήσεων
Εμπόδιο στην προσπάθεια που καταβάλλουν οι οινοποιίες για καλύτερες τιμές είναι τα capital controls, τα οποία αυξάνουν το κόστος κτήσης κάποιων απαραίτητων πρώτων υλών από το εξωτερικό. Επιπλέον, το γεγονός πως χρειάζεται να εξοφλήσουν τους ξένους προμηθευτές πολύ πιο γρήγορα από ότι στο παρελθόν δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα. Μάλιστα, εκτιμάται πως τους επόμενους μήνες ίσως υπάρξουν και ανατιμήσεις, αφού ελάχιστες είναι οι μονάδες που μπορούν να απορροφήσουν την αύξηση του κόστους παραγωγής.

Οι περισσότερες είναι μαθηματικά βέβαιο πως θα «περάσουν» όλη τη διαφορά στην τελική τιμή των προϊόντων τους, αφού τα περιθώρια έχουν στενέψει επικίνδυνα. Μείζον ζήτημα για τον κλάδο, τέλος, είναι οι καθυστερήσεις στην εξόφλησή των χρεών από τους πελάτες. Εκτός από τους χονδρέμπορους, σοβαρές καθυστερήσεις υπάρχουν και από γνωστές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες αδυνατούν να ανταποκριθούν έγκαιρα στις υποχρεώσεις τους. «Αν και από το 2014 άρχισε να μειώνεται ο μέσος χρόνος αποπληρωμής, εξακολουθεί να είναι μεγάλος. Υπολογίζεται πως σήμερα είναι περίπου έξι μήνες, όταν πριν από δύο και τρία χρόνια έφθανε ακόμη και τους εννέα», λέει ο κ. Αθανασόπουλος. Για την κατάσταση αυτή, πάντως, μεγάλο μέρος της ευθύνης φέρουν οι ίδιες οι εταιρείες, οι οποίες την εποχή των «παχιών αγελάδων» δέχονταν επιταγές με ημερομηνία λήξης που υπερέβαινε τους οκτώ μήνες.

Το μόνο ενθαρρυντικό στοιχείο είναι πως οι Ελληνες επιμένουν στο ελληνικό κρασί, το οποίο προτιμούν σε σύγκριση με το ξένο. Παρά την προσπάθεια που έχουν κάνει τα σούπερ μάρκετ να το προωθήσουν, το μερίδιο των ξένων κρασιών παραμένει κάτω από 2%. «Το κρασί και το ελαιόλαδο είναι από τα λίγα προϊόντα που ο Έλληνας δείχνει τέτοια προσήλωση. Αυτό είναι κάτι που θωρακίζει το ελληνικό κρασί», σημειώνει ο κ. Αθανασόπουλος.

Προς συγκέντρωση δυνάμεων οδεύει ο κλάδος

Φόβοι εκφράζονται και για τις αντοχές των επιχειρήσεων, οι οποίες ύστερα από έξι χρόνια κρίσης βρίσκονται στα όριά τους. «Καλούμαστε να αντεπεξέλθουμε σε μια ζοφερή πραγματικότητα, ενώ δεν γνωρίζουμε πότε θα αρχίσει να εξομαλύνεται η κατάσταση στην αγορά», σημειώνει ο κ. Σκούρας. Παράγοντες του ελληνικού κρασιού δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να επισπευσθεί η συγκέντρωση του χώρου καθώς οι μικρότερες και πιο αδύναμες εταιρείες θα επιδιώξουν συμμαχίες με ισχυρότερους παίκτες που διαθέτουν τα απαραίτητα κεφάλαια. «Όπως έγινε και σε άλλους κλάδους, έτσι και στο κρασί είναι πιθανόν να δούμε να δημιουργούνται μεγαλύτερα σχήματα από το 2016», εκτιμά ο διευθυντής πωλήσεων της Κουρτάκης, κ. Τάσος Αθανασόπουλος.

Οι περισσότερες οινοποιίες, παρά τη σχετικά καλή περσινή χρονιά, εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προβλήματα, όπως δείχνουν και τα οικονομικά στοιχεία που παρουσιάζει σήμερα η «ΗτΣ». Είναι ενδεικτικό πως τρεις από τις μεγαλύτερες και γνωστότερες εταιρείες [Τσάνταλης, Ελληνικά Κελλάρια Οίνων Δ. Κουρτάκης, και Μπουτάρης κατέγραψαν σημαντικές ζημίες (βλ. πίνακα)] αλλά και κάμψη πωλήσεων (με εξαίρεση τον Μπουτάρη) το 2014, ενώ ανάλογη εικόνα έχουν και άλλες γνωστές οινοποιίες όπως το Κτήμα Κώστα Λαζαρίδη και η ροδιακή οινοποιία CAIR. Από την άλλη πλευρά βέβαια δεν λείπουν και οι εταιρείες με θετικές επιδόσεις, όπως η Σκούρας, το Κτήμα Αλφα, η Σέμελη, η Ν. Λαζαρίδης και το Κτήμα Γεροβασιλείου. Το μεγάλο στοίχημα για τον κλάδο παραμένουν οι εξαγωγές, οι οποίες πάντως απαιτούν συνέπεια και πολύ προσπάθεια.

 

Πηγή: www.imerisia.gr