Ο κ. Στίβεν Σίρτης, γενικός διευθυντής της Κοσμοκάρ μιλά για την απόφαση των Γερμανών να επιλέξουν τη χώρα μας για την παρουσίαση του Passat, για τα νέα μοντέλα της Audiκαι Volkswgenαλλά και το πρόγραμμα αεριοκίνησης των οχημάτων με φυσικό αέριο που «τρέχει» με τη ΔΕΠΑ.

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ TIMETV

Ένα παγκόσμιας εμβέλειας γεγονός συντελείται αυτές ακριβώς τις μέρες σε μια επαρχία της χώρας, δίνοντας ένα ξεχωριστό στίγμα αισιοδοξίας στους κατοίκους της. Είναι ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι το γεγονός αυτό προέκυψε ύστερα από απόφαση γερμανικής εταιρείας, η οποία επέλεξε την χώρα μας ανάμεσα σε πολλές άλλες. Ποιά είναι η γερμανική εταιρεία, ποιά η περιοχή της χώρας μας που συντελείται το συγκεκριμένο γεγονός και ποιο είναι το πρόσωπο το οποίο τα τελευταία τρία χρόνια αγωνίστηκε για να φέρει στην Ελλάδα τη συγκεκριμένη διοργάνωση. Απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά αναζητήσαμε στη διάρκεια της συνομιλίας μας με τον κ. Στίβεν Σίρτη, επικεφαλής της Κοσμοκάρ, της εταιρείας που αντιπροσωπεύει στην χώρα μας την Volkswagen την Audi, την Ducati αλλά και την Bentley.

Κύριε Σίρτη για ποιό γεγονός πρόκειται;

Πρόκειται για την παγκόσμια παρουσίαση του νέου Passat στο CostaNavarino στην Πύλο. Είναι η πρώτη φορά που η Volkswagen διοργανώνει μία τόσο μεγάλη εκδήλωση, η οποία ξεκίνησε στις 6 Οκτωβρίου και θα διαρκέσει ως τις 4 Δεκεμβρίου, δέκα γεμάτες εβδομάδες.

Τι κάνει σημαντικό αυτό το γεγονός;

Είναι σημαντικό γιατί θα περάσουν από εκεί όλοι οι εισαγωγείς της Volkswagenαπό όλες τις χώρες. Μιλάμε για 22.000 άτομα που είναι μοιρασμένα σε ομάδες των 300 – 500 ατόμων. Καταλαβαίνετε λοιπόν τι σημαίνει αυτό για την περιοχή που φιλοξενεί αυτή την διοργάνωση αλλά τι σημαίνει και για την Ελλάδα. Επίσης καταλαβαίνετε τι σημαίνει και για εμάς σαν εταιρεία, σαν Κοσμοκάρ.

Για την περιοχή σημαίνει ότι θα έχουμε δύο μήνες επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Έτσι δεν είναι;

Εννοείται διότι στην περιοχή μένουν μόνιμα για δύο μήνες περίπου 400 άτομα. Πρόκειται για υπαλλήλους της Κοσμοκάρ, που οργανώνουν το συγκεκριμένο γεγονός. Η παρουσία όλων αυτών αλλά και των προσκεκλημένων σημαίνει ότι λειτουργούν τα εστιατόριά, τα μικρά ξενοδοχεία, τα καταστήματα της περιοχής αλλά και τα βενζινάδικα, αφού κυκλοφορούν περίπου τα 200 Passat, που συμμετέχουν στην δοκιμαστική οδήγηση και περίπου 100 GolfGTE το καινούργιο το υβριδικό που επίσης δοκιμάζεται από τους καλεσμένους.

Πως επιλέχθηκε από την Volkswagenη Ελλάδα και το CostaNavarinoγι αυτό το σημαντικό γεγονός; Τι ήταν αυτό που βάρυνε στην απόφαση τους;

Νομίζω, ότι σε τέτοιες αποφάσεις δύο είναι τα σημεία που λαμβάνουν υπόψη τους οι αρμόδιοι του εργοστασίου. Το πρώτο ασφαλώς είναι η τοποθεσία, το αν μπορεί δηλαδή να φιλοξενήσει ένα τόσο μεγάλο γεγονός. Θα ήθελα στο σημνείο αυτό να σημειώσω ότι η συγκεκριμένη εκδήλωση είναι η μεγαλύτερη που έχει διοργανώσει ποτέ η Volkswagen. Ποτέ η Volkswagen δεν πειραματίστηκε στο να διοργανώσει ένα τόσο μεγάλο event. Συνήθως τις εκδηλώσεις για παρουσιάσεις καινούργιων προϊόντων τις «σπάει» σε διάφορες τοποθεσίες. Τώρα όλα είναι συγκεντρωμένα σε ένα σημείο. Αυτό σημαίνει ότι εξετάζει τον χώρο, τα ξενοδοχεία, τους δρόμους, τα logistics, δηλαδή τα αεροδρόμια, την προσβασιμότητα έτσι ώστε να «τρέξουν» ομαλά όλες οι οι διαδικασίες και η ροή του γεγονότος. Το δεύτερο σημείο που εστιάζουν οι επικεφαλής της επιχείρησης στη Γερμανία είναι το ποιος τους εκπροσωπεί στη χώρα που έχει επιλεγεί.

Στην περίπτωσή μας μιλάτε για την Κοσμοκάρ;

Ακριβώς.Ξέρετε, όλα αυτά ήταν και για εμάς – ως εταιρεία – μια επιβράβευση και μία αναγνώριση ότι τα πάμε εξαιρετικά καλά, δεδομένης της γενικότερης κατάστασης και της κρίσης που διέρχεται η ελληνική οικονομία. Νομίζω ότι το εργοστάσιο, με αυτή του την κίνηση, μας είπε ένα μεγάλο ευχαριστώ.

Εσείς επηρεάσατε αυτή την απόφαση;

Ναι, εγώ προσωπικά πάντα ήθελα να φέρω ένα τέτοιο γεγονός στην Ελλάδα. Πιστεύω και αποδείχθηκε πλέον στην πράξη ότι πλέον έχουμε την υποδομή – ως χώρα – να φιλοξενήσουμε τέτοια φιλόδοξα γεγονότα. Συνήθως, μέχρι σήμερα, επέλεγαν χώρες, όπως η Ισπανία και η Ιταλία, αφού εμείς δεν είχαμε αποδείξει ότι μπορούμε να υποδεχθούμε τέτοια δρώμενα. Αυτό αντεστράφη.

Είναι σημαντική και η ύπαρξη ενός συγκροτήματος σαν το CostaNavarino, που μπορεί με αξιοπρέπεια να εκπροσωπήσει την χώρα στο εξωτερικό. Έτσι δεν είναι;

Είναι αλήθεια ότι στην προκειμένη περίπτωση το ξενοδοχείο έπαιξε τεράστιο ρόλο. Πρόκειται για ένα εκπληκτικό συγκρότημα – δεν θα το έλεγα ξενοδοχείο αλλά πολιτεία -, και αυτή την εποχή είναι μια «πολιτεία της Volkswagen».

Φαντάζομαι ότι ξοδεύτηκαν πολλά χρήματα…

Πράγματι, ξοδευτήκαν πολλά εκατομμύρια ευρώ. Πάντα ξοδεύονται για τέτοια γεγονότα. Στην περίπτωσή μας η περιοχή εμφάνιζε μία υστέρηση: δεν υπήρχαν δρόμοι για μια απόλυτη, καλή δοκιμαστική οδήγηση. Έτσι, στο ξενοδοχείο έπρεπε να φτιαχτεί μέσα στο τουριστικό συγκρότημα ένας χώρος για δοκιμαστική οδήγηση.

Δημιουργήθηκε πίστα;

Σχεδόν.

Κύριε Σίρτη, εκτός από το VolkswagenPassat, ποια είναι τα επόμενα θετικά νέα που ετοιμάζεται να ανακοινώσει στην αγορά η Κοσμοκάρ;

Η Volkswagen – εκτός από το Passat -, δοκιμάζεi και το GolfGTE, ένα υβριδικό Golf, που έχει έναν ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος αποδίδει περίπου 50 άλογα, αλλά έχει επίσης και έναν κανονικό βενζινο-κινητήρα 1.400 κυβικών που αποδίδει άλλα 150 άλογα. Πρόκειται λοιπόν για ένα αυτοκίνητο το οποίο είναι φιλικό προς το περιβάλλον – με την έννοια ότι μπορεί να κυκλοφορεί με ηλεκτροκινητήρα μέσα στην πόλη με αυτονομία περίπου 50-60 χιλιομέτρων. Στη συνέχεια μπορεί να «γυρνάει» στη χρήση κανονικής βενζίνης. Μιλάμε δηλαδή για ένα αυτοκίνητο επιδόσεων – γι’ αυτό λέγεται GTE- το οποίο αποδίδει 204 άλογα στην πλήρη χρήση του, έτσι αν κάποιος θελήσει να οδηγήσει γρήγορα θα μπορεί να ικανοποιήσει αυτή του την επιθυμία με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο.

Σε ότι αφορά την Audi, παρουσιάζεται το καινούργιο TT. Πρόκειται για ένα εντελώς καινούργιο αυτοκίνητο. Όλοι βεβαίως γνωρίζουμε ότι δυστυχώς τα τελευταία πέντε χρόνια δεν πωλούνται πολλά αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας. Όμως για εμάς το συγκεκριμένο μοντέλο ήταν πάντα κάτι εντελώς διαφορετικό από σχεδιαστική άποψη. Θα έλεγε κανείς ότι είναι σημείο αναφοράς.

Επίσης η Audi θα παρουσιάσει ένα αντίστοιχο GTΕ, το Α3 e-tron, το οποίο θα λειτουργεί με την ίδια τεχνολογία που σας είπα με το GTΕ, απλώς είναι AudiA3. Τόσο ατην Audiόσο και στην Volkswagenδίνουμε πάντα η έμφαση στα ενναλακτικά καύσιμα. Αυτή την περίοδο «τρέχουμε» μια πολύ καλή συνεργασία με την ΔΕΠΑ για την χρήση φυσικού αερίου στην κίνηση των οχημάτων. Έχουμε πουλήσει αρκετά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο.

Αλήθεια πως κινείται αυτή η αγορά; Έχουμε δει να λειτουγούν τα πρατήρια αεριοκίνησης. Τι νέα θα έχουμε στον τομέα της αεριοκίνησης;

Κοιτάξτε, πιστεύω ότι υπάρχουν τεράστιες προοπτικές στο συγκεκριμένο καύσιμο. Δυστυχώς το εμπόδιο που υπάρχει και το οποίο πρέπει να υπερβεί κανείς είναι το δίκτυο πρατηρίων. Το θετικό στην όλη υπόθεση είναι ότι προχωρεί η συνεργασία της ΔΕΠΑ με την εταιρεία εμπορίας ΕΚΟ με σκοπό την επέκταση του δίκτυου πρατηρίων που διαθέτουν φυσικό αέριο για κίνηση οχημάτων.

Το πρόγραμμα εστιάζεται περισσότερο στον εθνικό οδικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης;

Ακριβώς. Αυτό που επιχειρείται είναι στο να μπορεί κανείς να ταξιδέψει από την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη με φυσικό αέριο. Πρατήρια φυσικού αερίου θα υπάρχουν στον Βόλο, την Λάρισα, την Θεσσαλονίκη. Ήδη το δίκτυο τους επεκτείνεται και στην Αθήνα, στα Νότια προάστια και όχι μόνο στα Βόρεια.

Πρόκειται – εκτός των άλλων – και για ένα πιο οικονομικό καύσιμο.

Είναι αλήθεια. Είναι πιο φθηνό και από την βενζίνη και από το πετρέλαιο.

Κύριε Σίρτη, σε μια αγορά που οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων έχουν καταρρεύσει, ελάχιστες είναι οι εταιρείες που παραμένουν υγιείς. Πως αντιμετώπισε η Κοσμοκάρ την θύελλα της πενταετούς κρίσης; ,

Πράγματι, η αγορά από 275.000 – στις καλές εποχές – έχει διαμορφωθεί σήμερα στις 70 – 72 χιλιάδες νέα επιβατικά αυτοκίνητα.Κοιτάξτε, κανείς δεν περίμενε αυτή την κρίση, όπως κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι η αγορά θα συρρικνώνονταν κατά 80%. Δεν θα μπορούσε κανείς στο ξεκίνημα της κρίσης να κάνει έναν σχεδιασμό με την αγορά να κινείται στα 60.000 αυτοκίνητα ώστε να οργανωθεί αντίστοιχα. Ήταν κάτι που έγινε χρόνο με το χρόνο, ήταν σαν κινούμενη άμμος που ήταν πολύ πιο δύσκολο να αντιμετωπίσει κανείς. Απλούστατα ουδείς γνώριζε σε τι βαθμό θα μας επηρεάζε η κρίση ώστε να προσαρμόσει έγκαιρα την εσωτερική του οργάνωση. Κακά τα ψέματα όταν ο όγκος της δουλιάς μειώνεται σε τέτοιο βαθμό κάποιες δουλειές μέσα στην εταιρεία γίνονται ανύπαρκτες.

Και να λάβει δυσάρεστες αποφάσεις…

Απλώς δεν μπορούσε να υπολογίσει κανείς το μέγεθος των απωλειών και να πει «χρειαζόμαστε τόσα άτομα και προχωράμε». Απλώς αναπροσαρμόζαμε διαρκώς τους στόχους μας. Μην ξεχνάτε ότι έχουμε ένα δίκτυο το οποίο επίσης έπρεπε να υποστηρίξουμε. Δεν υπήρχε μόνον η Κοσμοκάρ. Η Κοσμοκάρ στηρίζεται σε ένα δίκτυο αντιπροσώπων. Αν δεν υπάρχει αυτό το δίκτυο δεν υπάρχει Κοσμοκάρ. Πρέπει να έχεις κάποιους ανθρώπους να σου προωθούν, να πωλούν και να σερβίρουν τα αυτοκίνητα. Αυτό ήταν το δεύτερο θέμα και ευτυχώς δεν είχαμε μεγάλες απώλειες αν και λειτουργήσαμε σε ένα περιβάλλον που εμφάνισε απώλειες της τάξης του 70%. Νομίζω ότι σε ένα μεγάλο βαθμό τα καταφέραμε. Μάλιστα κατά τη διάρκεια της κρίσης τα μερίδια μας αυξηθήκαν.

Τι μερίδια αγοράς έχει σήμερα η Volkswagenκαι η Audi;

Η Volkswagen θα κλείσει την χρονιά με μερίδιο αγοράς περίπου 10% και η Audiμε 3,6% – 3,7%. Αυτό «μεταφράζεται» περίπου στο 14% της συνολικής αγοράς.

Πώς εμφανίζονται τα μερίδια αγοράς σε σχέση με την αρχή της κρίσης;

Είναι αυξημένα. Και ξέρετε γιατί; Διότι κατά την διάρκεια της κρίσης μειώθηκε αισθητά το δαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, όμως οι τελευταίοι – επειδή ακριβώς τα χρήματα ήταν πολύ λιγότερα – είδαν το αυτοκίνητο σαν επένδυση. Το είδαν πολύ διαφορετικά σε σχέση με πριν από 6 χρόνια. Ο καταναλωτής ξέρει ότι θα έλθει η στιγμή που θα πρέπει να το πουλήσει, άρα λοιπόν η αξία μεταπώλησης του αυτοκινήτου παίζει ένα μεγαλύτερο ρόλο ως προς τον καταναλωτή σε σχέση πριν από 6 χρόνια. Παλαιότερα η αγορά αυτοκινήτου ήταν 80% συναισθηματική και 20% λογική, τώρα είναι το ανάποδο.

Σας κάνει περισσότερο αισιόδοξο το γεγονός ότι το 2014 εμφανίζει αυξητική πορεία η αγορά;

Εννοείται. Είναι θετικό ότι σταμάτησε η κατηφόρα. Σε συζήτηση που είχα με έναν συνάδελφο του εξωτερικού του έλεγα ότι από τον Σεπτέμβριο του 2009 μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2013 κάθε μήνα είχαμε πτώση σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι είχαμε πτωτική πορεία επί 60 μήνες. Είναι συγκλονιστικό. Από τον Σεπτέμβριο – Οκτώβριο του 2013 αρχίζαμε να βλέπουμε θετικά σημάδια στην αγορά, κάτι που συνεχίζει μέχρι σήμερα. Πιστεύω ότι πιάσαμε τον πάτο του βαρελιού και αρχίζουμε σιγά-σιγά να ανεβαίνουμε.

Αλήθεια η αύξηση της αγοράς από πού προέρχεται;

Η αγορά έχει μια αύξηση σε σχέση με πέρυσι της τάξεως του 22%. Το 15% είναι από τον ιδιώτη και το 30% είναι από την εταιρική πώληση που συμπεριλαμβάνει τα rentacar.

Δηλαδή η αύξηση του τουρισμού βοήθησε και την αγορά αυτοκινήτου;

Βεβαίως και ελπίζουμε ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί και του χρόνου. Όμως και 15% που προέρχεται από την αγοράς του ιδιώτη είναι κάτι σημαντικό. Εγώ προσωπικά θεωρώ ότι η αγορά ήταν λίγο περισσότερο συμπιεσμένη κυρίως λόγω ψυχολογίας του καταναλωτή. Η μείωση αυτή δεν ήταν πραγματική στο σύνολό της. Νομίζω ότι θα επανέλθει πιο γρήγορα τα επόμενα 2-3 χρόνια και θα δούμε μεγάλες αυξήσεις.

Ποια είναι η εκτίμηση σας για την πορεία της αγοράς αυτοκινήτου τα επόμενα χρόνια;

Πιστεύω ότι το 2018 η αγορά θα είναι μεταξύ 130 και 140 χιλιάδων αυτοκινήτων. Έχοντας υπόψη ότι όλες οι εταιρείες δεν διαθέτουν πλέον «λίπος» και πλέον είναι βιώσιμες 70 χιλιάδες αυτοκίνητα, νομίζω ότι τα επόμενα χρόνια με την περαιτέρω βελτίωση της αγοράς θα είμαστε καλά.

Είναι βιώσιμες, όμως είναι εξαρτημένες από το τραπεζικό σύτημα. Νοιώθετε ότι οι σχέσεις εταιρειών – τραπεζών λειτουργούν σε ένα ορθολογικό πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς;

Πολύ εύστοχη η ερώτηση σας. Νομίζω ότι αυτό που ισχύει γενικά ισχύει και στα αυτοκίνητα, είτε πρόκειται για στεγαστικό είτε για επιχειρηματικό δάνειο. Το θέμα της ρύθμισης των «κόκκινων δανείων» – είτε στις μικρομεσαίες, είτε στις μεγάλες εταιρείες – είναι ένα τεράστιο θέμα. Ξέρουμε ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει μεγάλες επενδύσεις από εισαγωγείς και dealers – σε εκθέσεις αυτοκινήτων, συνεργεία, υποδομές, εξοπλισμούς – με σκοπό να μπορούμε να εξυπηρετήσουμε καλύτερα τον πελάτη. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να υπάρχει ένας υπέρογκος δανεισμός στις τράπεζες, αφού στις περισσότερες περιπτώσεις όλα αυτά έγιναν με δανεικά χρήματα. Είναι δεδομένο ότι όταν έρχεται μια κρίση και μία μείωση εργασιών της τάξεως του 70% 80% θα υπάρξει ένα θέμα σε αυτή την εξίσωση. Η κάθε εταιρεία έχει τα δικά της ιδιαίτερα προβλήματα, και για να είμαι ειλικρινής δεν ξέρω πως θα τα λύσουν. Εμείς πάντως «χτύπα ξύλο» δεν έχουμε τέτοιο πρόβλημα….

Είναι αλήθεια πάντως ότι υπάρχουν εταιρείες με σοβαρότατες δανειακές υποχρεώσεις οι οποίες ακόμα και εάν η αγορά «τρέξει» στις 200.000 αυτοκίνητα είναι αμφίβολο αν θα μπορέσουν να εξυπηρετήσουν τις υποχρεώσεις τους.

Ναι είναι πραγματικότητα. Η εξίσωση δεν βγαίνει, είναι πολύ δύσκολο να αποπληρωθούν τέτοιου είδους δάνεια από αυτήν την αγορά που συζητάμε.Είναι κάτι που οι τράπεζες πρέπει να δουν. Θα τα ρυθμίσουν; Θα αναδιαρθρώσουν τα δάνεια; Το βέβαιο πάντως είναι ότι πράγματι υα τελευταία χρόνια έγιναν μεγάλες επενδύσεις στον κλάδο.

Υπάρχει ενδεχόμενο συγχωνεύσεων ή διακοπής εργασιών

Δυστυχώς πολλές μάρκες εμφανίζουν πωλήσεις που έχουν συρρικνωθεί σε μονοψήφια νούμερα. Δεν ευθύνονται οι ίδιοι, δεν έκαναν κάτι λάθος. Είναι η ίδια αγορά η ίδια που τους έφερε σε αυτή τη θέση. Νομίζω ότι κάποιες εταιρείες προσπαθούν να βρουν συνέργειες με άλλες μάρκες, με άλλες δραστηριότητες έτσι ώστε να μπορέσουν να κρατηθούν εν ζωή.

Μάλιστα. Κύριε Σίρτη σας ευχαριστώ θερμά για αυτή την συνομιλία.

Και εγώ σας ευχαριστώ.