Ο κ. Γιώργος Ρούσσος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας εμπορίας πετρελαιοειδών Revoil αποκαλύπτει στους New Times τις πραγματικές διαστάσεις του λαθρεμπορίου και τις αβάσιμες προσδοκίες για είσπραξη δημοσίων εσόδων από την πάταξή του

 

του Σπύρου Κτενά

Το 2015 η Revoil περνά στη «φωτεινή πλευρά του φεγγαριού» εμφανίζοντας μετά από τρία χρόνια ζημιών κέρδη. Η κοπιαστική πορεία των μετόχων και των στελεχών της εταιρείας τα χρόνια της ύφεσης, οι απώλειες και οι θυσίες που υπέστησαν, το σχέδιο που υλοποίησαν και το οποίο τους οδήγησε έξω από το τούνελ αποκαλύπτονται σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνομιλία με τον κ. Γιώργο Ρούσσο, διευθύνοντα σύμβουλο της επιχείρησης. Ας τον ακούσουμε στην αποκαλυπτική αυτή συνομιλία όπου μεταξύ άλλων φωτίζει κρυφές πλευρές από την λειτουργία της αγοράς του «μαύρου χρυσού».

- Κύριε Ρούσσο, πως εμφανίζεται η πορεία της αγοράς καυσίμων το 2015;

Η αγορά καυσίμων το 2015 κινήθηκε σε θετικό έδαφος. Για το 11μηνο (Ιανουάριος-Νοέμβριος) του 2015 που έχουμε οριστικά στοιχεία η συνολική κατανάλωση αυξήθηκε κατά 6,8%. Πιο αναλυτικά, οι πωλήσεις στο πετρέλαιο θέρμανσης κατέγραψαν άνοδο 50%, στο πετρέλαιο κίνησης 2,2% ενώ στις βενζίνες υστέρησαν κατά 2%.

- Θετική επομένως η συμβολή του πετρελαίου θέρμανσης;

Εξαιρετικά θετική θα έλεγα. Στο σύνολο του έτους και κυρίως στο πρώτο τρίμηνο η ανταπόκριση του κοινού στις ιδιαίτερα χαμηλές τιμές ήταν εντυπωσιακή. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου 2015 η κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης έτρεχε με 95,5%. Και στο κλείσιμο της χρονιάς οι πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης κινήθηκαν έντονα ανοδικά με τον Δεκέμβριο να είναι ένας πολύ καλός μήνας.

- Ποια είναι η συνολική εικόνα της εγχώριας αγοράς καυσίμων σε επίπεδο επιχειρηματικό;

Σε επιχειρηματικό επίπεδο, μετά από ταλαιπωρία ετών, ο κλάδος στηρίχθηκε στις χαμηλές τιμές και ενίσχυσε τις πωλήσεις του. Παράλληλα αύξησε τα έσοδά του, βελτιώνοντας όλες τις γραμμές του ισολογισμού. Από την άλλη πλευρά η μείωση των τιμών δημιούργησε πρόβλημα μόνο στα αποθέματα. Η επίπτωση της χαμηλής αποτίμησης των αποθεμάτων σε κάθε Εταιρεία ποικίλει ανάλογα με την πολιτική που ακολουθεί. Στην ουσία μιλάμε για την ικανότητα της κάθε Εταιρείας να διαχειρισθεί τις χαμηλές τιμές αποθεμάτων και μέσω των εμπορικών συμφωνιών με τους προμηθευτές της τα δύο διυλιστήρια.

-                 Οι απώλειες από τα αποθέματα είναι μεγαλύτερες από τα κέρδη που έχετε από την αύξηση της κατανάλωσης;

Σε μία περίοδο που το διαθέσιμο εισόδημα συνεχώς συρρικνώνεται και οι καταναλωτές περικόπτουν κάθε μορφής δαπάνη, οι χαμηλές τιμές των καυσίμων είναι σίγουρα ευεργετικές για την λειτουργία της αγοράς. Επομένως η ζημιά από τα αποθέματα είναι σημαντικά μικρότερη από τα οφέλη που προκύπτουν από την αύξηση της κατανάλωσης. Είναι σίγουρο ότι εάν το πετρέλαιο θέρμανσης δεν είχε 0,70 ευρώ το λίτρο που έχει σήμερα και ήταν στο 1,1 ευρώ δεν θα μιλάγαμε για μια αύξηση 50% στη κατανάλωσή του.

-     Εάν έκανες μια γενική εκτίμηση για το πως κινείται η αγορά σε επίπεδο εταιρειών που θα κατέληγες; Υπάρχει έδαφος για εξαγορές εταιρειών για κλείσιμο κάποιων εταιρειών; Το ρωτώ διότι έχουν σωρευθεί ζημιές ετών για κάποιες εταιρείες

Σίγουρα δεν είναι όλες οι εταιρείες στο ίδιο επίπεδο. Υπάρχουν εταιρείες που πάνε καλύτερα από άλλες και κάποιες που πραγματικά βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Αναφέρομαι σε εταιρείες που είναι εκτεθειμένες σε υπέρογκα δάνεια. Αυτές οι εταιρείες δύσκολα θα μπορούσαν να είναι αντικείμενο εξαγορών ή συγχωνεύσεων και ειδικά σε αυτή τη φάση της αγοράς. Και σίγουρα ο κίνδυνος για το κλείσιμό τους είναι υπαρκτός. Αυτό που θα μπορούσε να προχωρήσει από τους οικονομικά πιο εύρωστους είναι η εξαγορά δικτύου. Και εδώ ο ανταγωνισμός είναι εξαιρετικά σκληρός καθώς κάθε υγιής εταιρεία στοχεύει σε νέα σημεία πώλησης για να αυξήσει καταναλώσεις και επομένως έσοδα.

Σε ότι αφορά την Revoil μετά από τρεις ζημιογόνες χρήσεις, το 2015 όπως δείχνουν και τα μέχρι σήμερα δημοσιευμένα αποτελέσματά μας είναι μία χρονιά επιστροφής στη κερδοφορία.

-                 Ποιά είναι η δομή της επιχείρησης;

Αυτή τη στιγμή η Εταιρεία λειτουργεί ένα δίκτυο 535 πρατηρίων. Με στοιχεία Νοεμβρίου του 2015 κατέχουμε το 10% της συνολικής αγοράς. Τη χρονιά που μας πέρασε αυξήσαμε τον αριθμό των πρατηρίων μας κατά 10 ενώ προχωρήσαμε σε ποιοτική αναβάθμιση του δικτύου μας, με την απομάκρυνση πρατηρίων που υστερούσαν και προσελκύοντας πρατήρια υψηλότερων καταναλώσεων που μας οδήγησαν σε αύξηση της μέσης κατανάλωσης ανά πρατήριο σε σχέση με το 2014.

-       Η κρίση εξυγίανε το σύστημα εμπορίας;

Σίγουρα έχει συμβεί αυτό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η μείωση των ημερών πίστωσης από τα διυλιστήρια. Οδήγησε σε εξυγίανση στην άσκηση εμπορικής δραστηριότητας και σε εξορθολογισμό που βοήθησε και τις ίδιες τις εταιρείες να μειώσουν τα ανοίγματά τους.

Η τραπεζική αργία από την άλλη ώθησε έστω και καταναγκαστικά όλη την αλυσίδα εμπορίας από τα διυλιστήρια μέχρι τα πρατήρια να μειώσει τα υπόλοιπά της.

Η προσαρμογή δεν ήταν εύκολη αλλά ανέδειξε τις υγιείς εταιρείες εμπορίας που λειτουργούν με ισχυρά θεμελιώδη.

Παράλληλα η κρίση δημιούργησε την ανάγκη σε θεσμικό επίπεδο να προχωρήσουν προς επίλυση χρόνια προβλήματα του κλάδου όπως είναι η νοθεία και η λαθρεμπορία καυσίμων. Το αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο σταδιακά οδηγεί στην εξυγίανση της αγοράς πετρελαιοειδών περιορίζοντας στρεβλώσεις και παραβατικότητα, επιτρέποντας σε εταιρείες όπως η Revoil που λειτουργούν αυστηρά εντός των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού να αναπτύξουν πωλήσεις που δεν μπορούσαν να έχουν στο παρελθόν.

-                 Έχεις εικόνα πόσα πρατήρια μπορεί να κλείσανε στην περίοδο της κρίσης;

Κάθε εταιρεία ακολουθεί διαφορετική προσέγγιση στο θέμα του δικτύου. Γενικά μιλώντας πιστεύω ότι δεν συμφέρει καμία εταιρεία να κλείσει ένα πρατήριο του δικτύου της διότι θα απολέσει τα χρήματά που έχει επενδύσει. Σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία προτεραιότητα της κάθε εταιρείας είναι να στηρίξει τον συνεργάτη της πρατηριούχο. Να παραμείνει το σημείο πώλησης ενεργό και σταδιακά και σε βάθος χρόνου να μπορέσει να διευθετήσει ο πρατηριούχος την οφειλή του. Και είναι προτιμητέα αυτή η λύση παρά να κλείσει ο πρατηριούχος και να εμπλακεί κανείς σε δικαστικούς αγώνες διεκδίκησης των οφειλομένων. Στο πλαίσιο αυτό πιστεύω ότι κινηθήκανε όλες οι εταιρείες. Αν δεν το είχαν κάνει από τα 5.500 πρατήρια πριν την τραπεζική αργία θα έπρεπε να είχαν κλείσει τα 1.000 πρατήρια. Ε δεν έχουν κλείσει. Οι απώλειες από την τραπεζική αργία είναι πολύ μικρές. Καμία εταιρεία δεν συμφέρει να κλείσει κάποιο πρατηριούχο της.

-                 Είσαστε σε μια εποχή συμμαζέματος δαπανών και νοικοκυρέματος. Στα πλαίσια αυτά υπάρχει περιθώριο υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων; Εσείς έχετε προχωρήσει σε επενδύσεις στο δίκτυο, στους αποθηκευτικούς χώρους, στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο;

Για να μπορέσεις από ζημιές να περάσεις σε κερδοφορία δεν γίνεται να μείνεις στη συντήρηση δυνάμεων. Ο μόνος τρόπος για να το πετύχεις είναι να αυξήσεις την πελατεία σου, να αυξήσεις τις καταναλώσεις. Εμείς αυτό κάναμε και καταφέραμε να περάσουμε από ζημιές το 2014 σε κερδοφορία το 2015. Στα πλαίσια αυτά επενδύσαμε στο δίκτυο, σε νέα πρατήρια. Παρά το γεγονός ότι απωλέσαμε πρατήρια λόγω της αξιολόγησης και εντέλει της μη εγκατάστασης του συστήματος εισροών – εκροών, καταφέραμε να τα αναπληρώσουμε με μεγαλύτερα και ποιοτικότερα και να πετύχουμε μεγαλύτερες καταναλώσεις από την κίνηση αυτή βοηθώντας μας στα έσοδα. Παράλληλα ενισχύσαμε το εμπορικό μας χαρτοφυλάκιο με νέα προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Κυκλοφορήσαμε το νέο πετρέλαιο κίνησης diesel xtra4 revolution που προσφέρει maximum απόδοση του κινητήρα, πλήρη αντιμυκητιακή προστασία και σημαντική οικονομία καυσίμου.

Το προϊόν κυκλοφόρησε στην αγορά το καλοκαίρι του 2015 – πάνω στην τραπεζική αργία – και ήδη αυτή τη στιγμή 70 πρατήρια το εμπορεύονται με τον στόχο μας τα πρατήρια να γίνουν 200. Προχωρήσαμε επίσης στον εξορθολογισμό του δικτύου, προσπαθήσαμε σε όλα τα επίπεδα να κάνουμε πιο αποδοτικές τις εργασίες μας. Για παράδειγμα βελτιστοποιήσαμε τις διαδρομές των βυτιοφόρων μας εντάσσοντας νέα πρατήρια ώστε να τις καταστήσουμε πιο αποδοτικές.

Επίσης ολοκληρώσαμε την εγκατάσταση του συστήματος εισροών – εκροών σε όλες τις εγκαταστάσεις μας – αποθηκευτικούς χώρους σε Καβάλα, Χίο και Ασπρόπυργο. Αυτό έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί ως τον Ιούνιο του 2016 εμείς το είχαμε ολοκληρώσει τον Σεπτέμβριο του 2015. Αυτό μας απορρόφησε κεφάλαια της τάξεως του 1 εκατομμυρίου ευρώ.

-                 Στην πάταξη του λαθρεμπορίου έχουν επενδυθεί σημαντικές προσδοκίες από την παρούσα κυβέρνηση για άντληση δημοσίων εσόδων. Πόσο ρεαλιστικές είναι αυτές οι προσδοκίες; Μήπως είναι υπερβολικά τα ποσά που ακούγονται;

Πριν απαντήσω στην ερώτησή σας θα ήθελα να τοποθετηθώ λέγοντας ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα στην πάταξη του φαινομένου της λαθρεμπορίας και της νοθείας. Είναι κάτι που επιβεβαιώνεται και από εγκυρότατες έρευνες και στατιστικά στοιχεία του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, που δημοσιεύει ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Επίσης το φαινόμενο των πειραγμένων αντλιών που έκανε την εμφάνισή του με τους συνεχείς ελέγχους και την τοποθέτηση του συστήματος εισροών – εκροών αντιμετωπίζεται με αποτελεσματικό τρόπο.

Απαντώντας στο ερώτημά σας, σύμφωνα με μελέτες του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών το ύψος του λαθρεμπορίου εκτιμάται στα 150 με 170 εκατομμύρια ευρώ. Το ποσό είναι τεράστιο. Σίγουρα όμως δεν είναι στα υπερβολικά νούμερα που κατά καιρούς παρουσιάζονται από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία υπολογίζοντας πιθανά έσοδα στους προϋπολογισμούς του κράτους που δεν μπορούν να εισπραχθούν. Πρέπει να καταπολεμηθεί το λαθρεμπόριο διότι και το τελευταίο λίτρο λαθραίου καυσίμου δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό στις υγιείς εταιρείες του κλάδου όπως η Revoil.

Η πάταξή του απαιτεί αυστηρούς καθημερινούς ελέγχους, πλήρη αξιοποίηση και διασταύρωση των αγορών και πωλήσεων στην αλυσίδα των πετρελαιοειδών μέσω του συστήματος εισροών – εκροών και μηδενική ανοχή στους παραβάτες από τις αρμόδιες αρχές.

-               Επιτρέψτε μου να κλείσουμε αυτή τη συνομιλία με κάποια ερωτήματα που αφορούν την ίδια την εταιρεία σας. Πόσοι εργαζόμενοι είναι σήμερα στη Revoil; Ποια ήταν η εξέλιξη του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας σας στην περίοδο της κρίσης;

Αυτή τη στιγμή στη Revoil απασχολούνται 105 εργαζόμενοι. Το 2013 η Revoil απασχολούσε 92 εργαζομένους. Η περίοδος της κρίσης δεν οδήγησε σε συρρίκνωση το προσωπικό της Εταιρείας αλλά αντίθετα στο διάστημα αυτό και κυρίως από το καλοκαίρι του 2015 και μετά δημιουργήθηκαν νέες θέσεις εργασίας.

-                 Ποια είναι η στόχευση της διοίκησης της Revoil για το 2016;

Στόχος μας είναι να διατηρήσουμε το μερίδιο αγοράς μας καθώς το δίκτυό μας είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Να διατηρήσουμε και να ενισχύσουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Εταιρείας μας και αναφέρομαι στους σύγχρονους αποθηκευτικούς χώρους, στο μοντέρνο εμπορικό μας σήμα, στο οργανωμένο εμπορικό μας δίκτυο, στα καθαρά βυτιοφόρα μας. Επίσης στη συνεργασία μας με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο που μέσα από τους ποιοτικούς και ποσοτικούς ελέγχους εξασφαλίζουμε την εύρυθμη λειτουργία του δικτύου μας και την παροχή υψηλού επιπέδου εξυπηρέτησης στους πελάτες μας. Μία συνεργασία που έχει αναβαθμίσει τη σχέση μας με τους πρατηριούχους καθώς και εκείνοι κινητοποιούνται να γίνουν πιο σύγχρονοι, πιο συνεπείς στην τήρηση των προδιαγραφών και των κανόνων λειτουργίας.

-                 Αλήθεια έχετε επενδύσει τρομακτικά κεφάλαια σε αυτή την επιχείρηση. Αξίζουν όλα αυτά τα κεφάλαια που έχετε επενδύσει σε αυτή τη δραστηριότητα ή το έχετε μετανιώσει;

Θα σας απαντήσω κάνοντας μία αναδρομή. Το 1995 όταν αναλάβαμε η Revoil ήταν μία μικρή εταιρεία με μία υποτυπώδη εγκατάσταση στη Χίο. Σήμερα είναι ένας σύγχρονος οργανισμός που ελέγχει το 10% της αγοράς, με τρεις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις σε Χίο, Καβάλα και Ασπρόπυργο με ένα δυναμικό δίκτυο πρατηρίων και ένα εξειδικευμένο και άριστα καταστισμένο προσωπικό. Όχι μόνο δεν το έχουμε μετανιώσει αλλά αισθανόμαστε υπερήφανοι με αυτά που έχουμε πετύχει και εξαιρετικά υπεύθυνοι απέναντι στους πελάτες μας, στους μετόχους μας, στο προσωπικό μας. Από το 1995 ως το 2010 ζήσαμε καλές εποχές με υψηλή κερδοφορία. Υπήρξε χρονιά που η κερδοφορία μας ξεπερνούσε τα 4 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό μας επέτρεψε να κάνουμε πολύ μεγάλες επενδύσεις, αυξήθηκε λοιπόν η αξία της Εταιρείας. Η περίοδος κρίσης που ακολούθησε μας δοκιμάζει αλλά αντέχουμε και προχωράμε μπροστά. Και στα καλά και στα άσχημα είμαστε παρόντες. Η επόμενη ημέρα ξεκινάει με μία καλοκουρδισμένη εταιρεία από τις μεγαλύτερες του κλάδου. Αυτό είναι μεγάλο κεφάλαιο και αυτό δεν το εγκαταλείπουμε Αντίθετα το υποστηρίζουμε και επενδύουμε σε ένα καλύτερο μέλλον.