O κ. Γρηγόρης Τάσσιος, πρόεδρος του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής Χαλκιδικής, θεωρεί ότι οι αγορές της Τουρκίας και της Ιταλίας μπορούν να τονώσουν τον τουρισμό της Βόρειας Ελλάδας
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ TIMETV
Διακόσιες χιλιάδες Ουκρανοί τουρίστες αλλά και ο προβληματισμός από την υποχώρηση του ρωσικού νομίσματος έναντι του ευρώ είναι οι πρώτες απώλειες που μετρά ο ελληνικός τουρισμός για το 2014. Παρ’ όλα αυτά, τα μηνύματα που έρχονται από όλον τον κόσμο, ιδιαίτερα από τις αγορές της Γερμανίας, της Βρετανίας και των σκανδιναβικών χωρών κάνουν λόγο για αισθητή αύξηση των τουριστικών μεγεθών: από 17,5 εκατ. ξένους επισκέπτες το 2013 εφέτος αναμένεται να φθάσουμε περίπου τα 19 εκατ.! Η προσδοκία αυτή αλλά και οι επίμονες προσπάθειες των τουριστικών επιχειρηματιών της Χαλκιδικής για το άνοιγμα δύο νέων αγορών – της Τουρκίας και της Ιταλίας – βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνομιλίας μας με τον κ. Γρηγόρη Τάσσιο, πρόεδρο του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής Χαλκιδικής και της Ένωσης Ξενοδοχείων Χαλκιδικής.

Κύριε Τάσσιο, είναι έτσι τα πράγματα; Η Ουκρανία είναι μια αγορά η οποία λόγω των γεγονότων θα χαθεί;
Έτσι φαίνεται. Πέρυσι είχαμε 200.000 αφίξεις από την Ουκρανία. Από αυτούς οι 40.000 είχαν επισκεφθεί τη Χαλκιδική. Μετά την έκθεση του Κιέβου θα έχουμε μια πιο συγκεκριμένη εικόνα. Υπάρχει όμως η πολύ σημαντική παράμετρος για το 2014 ότι έχουν ανακάμψει σημαντικά άλλες αγορές, κυρίως η Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Έτσι θα υπερκαλύψουμε τις απώλειες.

Ο ελληνικός τουρισμός θα κληθεί ωστόσο να αντιμετωπίσει μία ακόμη δυσκολία που αφορά τη ρωσική αγορά.
Ναι, υπάρχει μια δυσκολία την οποία μπορώ να πω ότι τη διαβλέπαμε οι τουριστικοί οργανισμοί, οι tour operators και οι ξενοδόχοι μετά τις γιορτές. Αυτή προήλθε από τη διολίσθηση που είχε το ρούβλι σε σχέση με το ευρώ. Έτσι τα πράγματα έδειχναν ότι θα είχαμε ένα πιο ακριβό τουριστικό πακέτο σε σύγκριση με το 2013. Να πούμε ότι το 2013 η ισοτιμία του ευρώ ήταν 39 ρούβλια ενώ τώρα είναι στα 50 ρούβλια. Όπως καταλαβαίνετε, μιλάμε για σημαντική διαφορά.

Ποια ήταν τα μηνύματα που πήρατε από τη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού της Μόσχας;
Κοιτάξτε, σε αυτήν η Ελλάδα είχε μια πολύ σημαντική παρουσία. Είχαμε ένα μεγάλο περίπτερο του ΕΟΤ, 800 τ.μ., και αξιόλογες παρουσίες τόσο τουριστικών οργανισμών όσο και επιχειρήσεων. Έχουμε την τύχη να διαθέτουμε μεγάλους Έλληνες tour operators που δραστηριοποιούνται για τη χώρα. Δεν έχει σημασία ότι ξεκινούν από τη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη, τα οφέλη αφορούν όλη τη χώρα. Στην έκθεση αυτή προέκυψαν 2-3 σημαντικά στοιχεία: πρώτον, οι Ρώσοι μάς υποδεχθήκαν με πολλή θέρμη, άρα αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα απέναντι στη χώρα μας και αυτό είναι που μας κάνει να αισιοδοξούμε. Πιστεύω ότι θα γίνει μια μοιρασιά της χασούρας ανάμεσα σε tour operators και ξενοδόχους. Γίνεται μια συζήτηση να δούμε πώς μπορούμε να λύσουμε το πρόβλημα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, όσον αφορά την τιμολογιακή πολιτική έτσι ώστε να πιάσουμε τις επιδόσεις του 2013.

Ποιες ήταν αυτές για Ελλάδα και Χαλκιδική;
Στην Ελλάδα ήλθαν 1,2 εκατ. Ρώσοι, από τους οποίους οι 150.000 επισκέφθηκαν τη Χαλκιδική. Οι Ρώσοι αποτελούν τη δεύτερη μεγαλύτερη εθνική αγορά για τον τουρισμό της Χαλκιδικής. Πιστεύω ότι το 2014 θα πιάσουμε τα περυσινά νούμερα.

Είναι θετικό ότι το πρόβλημα της βίζας έχει αντιμετωπιστεί.
Ακριβώς, η βίζα έχει φθάσει να εκδίδεται σε 48 ώρες. Βεβαίως ευχόμαστε η Ευρωπαϊκή Ένωση να μπει σε μια άλλη διαδικασία, να επιβάλει κάποιου άλλου είδους ρυθμίσεις για το θέμα της βίζας.

Το μεγάλο μας στοίχημα όμως παραμένει η Κεντρική και η Βόρεια Ευρώπη. Πώς βλέπετε να συμπεριφέρονται οι πολίτες των παραδοσιακών αυτών δεξαμενών του ελληνικού τουρισμού;
Επιστρέφουν. Είναι δεδομένο πια. Τα νούμερα το δείχνουν με απόλυτο τρόπο. Σε όλες τις περιοχές – ιδιαίτερα στους μεγάλους προορισμούς όπως είναι η Ρόδος, η Κρήτη, η Κως και η Χαλκιδική ως τέταρτη δύναμη στην Ελλάδα – καταγράφεται μια έντονα ανοδική τάση. Ειδικά η Χαλκιδική εφέτος δείχνει μεγάλη δυναμική, ιδιαίτερα από τη γερμανική και τη βρετανική αγορά.

Παλαιότερα η γερμανική αγορά έστελνε στην Ελλάδα 2,5 εκατ. τουρίστες. Μπορούμε να ξαναδούμε αυτην την επίδοση;
Νομίζω ότι εφέτος μπορούμε. Κοιτάξτε, ακόμη και μικρότερης κατηγορίας και δυναμικότητας ξενοδοχεία – με 50 ως 70 δωμάτια – έχουν ήδη πολλές κρατήσεις από τη γερμανική αγορά. Οι 5-6 μεγάλοι tour operators που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα εστιάζουν στη χώρα μας έχοντας πολλές αεροπορικές πτήσεις. Με έναν τρόπο επηρέασε θετικά την Ελλάδα η κατάσταση στη Μεσόγειο – βλέπε Τυνησία και Αίγυπτο. Βεβαίως δεν έχουμε το ίδιο προϊόν, αλλά κάποια πράγματα που έχουν σχέση με τις πτήσεις charter αναπροσαρμόστηκαν από την πλευρά των tour operators. Φυσικά να μην ξεχνάμε το πολύ βασικό, που είναι οι τιμές.

Οι τιμές των ελληνικών ξενοδοχείων είναι ανταγωνιστικές;
Είναι πολύ ανταγωνιστικές. Όλοι οι επιχειρηματίες έχουν κάνει το καλύτερο δυνατόν στον τομέα των τιμών των υπηρεσιών. Αυτό το στοιχείο θεωρώ ότι αποτελεί τη βάση στο να μπορούμε να είμαστε πρωταγωνιστές.

Στις υπόλοιπες αγορές ποιες είναι οι τάσεις;
Γενικά η Κεντροδυτική και Βόρεια Ευρώπη, η Βρετανία εμφανίζουν μεγάλη αύξηση: τα νούμερα κυμαίνονται μεταξύ 10% και 15% ανάλογα με την περιοχή της Ελλάδας. Οι σκανδιναβικές χώρες εμφανίζουν μεγάλη αύξηση κυρίως στην Κρήτη και στη Ρόδο αλλά και σε άλλες περιοχές, όπως η Δυτική Ελλάδα. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι αγορές όπως η Ολλανδία εμφανίζουν ανοδικές τάσεις. Οι αγορές αυτές αναμένεται να βοηθήσουν και τις άκρες της τουριστικής περιόδου, βοηθώντας έτσι την επιμήκυνσή της. Πρέπει βεβαίως να πούμε ότι όλα αυτά είναι αποτέλεσμα σημαντικής προσπάθειας των τελευταίων τριών ετών, τόσο από την πολιτεία που είδε τον τουρισμό ως έναν κλάδο που μπορεί να τραβήξει τη χώρα μπροστά όσο και από τους φορείς που όλοι μαζί συνεργάστηκαν ανά περιοχές αλλά και σε κεντρικό επίπεδο με σκοπό να βγούμε δυναμικά στο εξωτερικό.

Ελληνικός τουρισμός σημαίνει πτήσεις αεροσκαφών. Ποια όμως μπορεί να είναι η σημασία και ο ρόλος του οδικού τουρισμού; Τι αλλαγές φέρνουν στον ελληνικό τουρισμό οι νέοι οδικοί άξονες;
Σας ευχαριστώ για την ερώτηση. Πράγματι, ο οδικός τουρισμός αφορά κατά βάση τη Βόρεια Ελλάδα: η Εγνατία Οδός – από Ηγουμενίτσα ως Αλεξανδρούπολη – είναι ένα μεγάλο τμήμα με πολλές χιλιάδες κλίνες, με διαφορετικές κατηγορίες καταλυμάτων, με εναλλακτικό τουρισμό, με οινικό, αθλητικό και γαστρονομικό τουρισμό, δηλαδή όλα αυτά που συνθέτουν το παζλ της υπεραξίας της χώρας μας. Η οδική αυτή αρτηρία μαζί με τις παράλληλες τουριστικές υποδομές αποτελούν τη βάση για να υπάρξουν περισσότερα έσοδα. Παράλληλα ανοίγονται δρόμοι και για τη Δυτική Ελλάδα, τόσο με την Ιόνια Οδό όσο και με την ΠΑΘΕ.
Στη Βόρεια Ελλάδα εδώ και 10 χρόνια καταγράφουμε συγκεκριμένα οφέλη από την αναγέννηση της βαλκανικής αγοράς, ιδιαίτερα από τις αγορές της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας, της Σερβίας και των Σκοπίων. Ξέρετε, το κοινό αυτών των χωρών είναι σημαντικό αφού μιλάμε για έναν πληθυσμό της τάξεως των 40 εκατ. κατοίκων.

Και ασφαλώς οι οδικές αυτές αρτηρίες δεν εξυπηρετούν μόνο το ρεύμα από τις βαλκανικές χώρες.
Ακριβώς. Σκεφθείτε τώρα που ο τουρίστας νιώθει ιδιαίτερα ασφαλής να κινηθεί οδικά, μπορεί να κατέβει από την Κεντροδυτική Ευρώπη, τη Νότια Γερμανία, την Αυστρία, την Ουγγαρία, ακόμη αν θέλετε και από την Πολωνία, και να έλθει στη Χαλκιδική. Υπάρχουν Πολωνοί τουρίστες που κάνουν 2.000 χιλιόμετρα για να έλθουν οδικώς.

Αυτό το είδος των τουριστών ακολουθεί τους κανόνες του μαζικού τουρισμού;
Υπάρχει και το μαζικό μοντέλο, αφού στη Βόρεια Ελλάδα υπάρχουν μεγάλα τουριστικά γραφεία που αναπτύσσουν το οδικό πακέτο: κάποιος κλείνει μόνο το ξενοδοχείο και παίρνει το αυτοκίνητό του για να κατεβεί στη Βόρεια Ελλάδα. Υπάρχουν όμως αντίστοιχα εξειδικευμένα γραφεία, ιδιαίτερα στη Γερμανία και στην Αυστρία, τα οποία εξειδικεύονται στον «οδικό τουρίστα». Αυτός δεν επιλέγει μόνο ξενοδοχείο αλλά και ενοικιαζόμενα δωμάτια ή και camping. Ο νομός Χαλκιδικής έχει 30 camping, ορισμένα εκ των οποίων είναι πολύ σύγχρονα διαθέτοντας ακόμη και bungalows. Εδώ ο επισκέπτης μπορεί να ξοδέψει περισσότερα χρήματα και να πάρει υψηλότερου επιπέδου υπηρεσίες.

Πόσοι είναι οι τουρίστες που κάνουν οδικό τουρισμό;
Υπολογίζουμε ότι περίπου 4 εκατ. είναι οι τουρίστες που μπαίνουν οδικά από τα σύνορα της χώρας. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι ανοίγει μια πολύ μεγάλη αγορά, γεγονός το οποίο ευτυχώς αρχίσαμε να κατανοούμε τα τελευταία δύο χρόνια. Είναι η τουρκική αγορά. Το 2013 στη Χαλκιδική ξεπεράσαμε τις 3.000 αφίξεις, οι οποίες κυρίως ήταν οδικές, παρ’ όλο που έχουμε και καθημερινή πτήση Θεσσαλονίκη – Κωνσταντινούπολη. Η πόλη της Θεσσαλονίκης αναδεικνύεται σε έναν πολύ σημαντικό προορισμό για τους κατοίκους της Κωνσταντινούπολης.
Λάβετε υπόψη ότι η Κωνσταντινούπολη έχει από μόνη της έναν πληθυσμό 20 εκατ. κατοίκων ενώ από την Πόλη ως τα σύνορά μας κατοικούν άλλα 6 εκατ. πολίτες.

Ως Ένωση Ξενοδοχείων Χαλκιδικής πώς ανοίγετε αυτή την αγορά;
Ο Οργανισμός Τουριστικής Προβολής Χαλκιδικής – ένα ισχυρό εργαλείο ανάπτυξης του νομού που λειτουργεί την τελευταία τριετία – έχει ήδη γραφείο δημοσίων σχέσεων στην Τουρκία. Αυτό έχει βοηθήσει πάρα πολύ στο να αναδειχθεί ο προορισμός και να ξέρουν όσοι έρχονται τουλάχιστον στη Θεσσαλονίκη ότι μπορούν να κάνουν μπάνιο στη Χαλκιδική.

Έχετε μετρήσιμα αποτελέσματα αυτής της τρίχρονης προσπάθειας;
Βεβαίως, πέρυσι είχαμε 3.000 αφίξεις. Οι Τούρκοι έρχονται κυρίως από 15-20 Ιουνίου, όμως έρχονται και μετά και πρέπει να σας πω ότι μιλάμε για πολύ ισχυρά βαλάντια. Αφήνουν χρήματα στην αγορά, γεγονός το οποίο ασφαλώς επιθυμούμε να πολλαπλασιάσουμε. Είναι πολύ σημαντικό για τους επισκέπτες αυτούς ότι υπάρχει μια πολύ μεγάλη γραμμή οθωμανικών και μουσουλμανικών μνημείων από τα Γιάννενα ως την πόλη της Θεσσαλονίκης και ως την Ανατολική Θράκη, που μπορεί να κάνει τη διαφορά.

Με την ιταλική αγορά τι κάνετε;
Δυστυχώς στην Ιταλία ελάχιστοι γνωρίζουν την Εγνατία Οδό. Στην κατεύθυνση αυτή αναπτύξαμε μια νέα πρωτοβουλία που λέγεται Via Egnatia και στην οποία συμμετέχουν ο Οργανισμός Τουριστικής Προβολής Χαλκιδικής, η Ένωση Ξενοδόχων Ιωαννίνων, οι επαγγελματίες της Καστοριάς. Είναι άνθρωποι και φορείς που δραστηριοποιούμαστε γύρω από τον οδικό άξονα και που επιχειρούμε να αναδείξουμε τη Via Egnatia και το διαφορετικό προϊόν που προσφέρει.

Γίνονται κινήσεις προβολής του τουριστικού αυτού προϊόντος στην ιταλική αγορά;
Αυτή τη στιγμή η πρωτοβουλία παίρνει σάρκα και οστά ως μια αστική ΜΚΟ υπό την αιγίδα του υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης και της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης. Είμαστε σε συζητήσεις για να κάνουμε κάτι μεγάλο. Σκεφθείτε ότι το όλο project μπορεί να συνδυαστεί με την προβολή του οδικού τουρισμού μέσω της παλιάς κάθετης αρτηρίας Ε-10 – δηλαδή Σερβία – Σκόπια – Ελλάδα – και του άξονα που έρχεται από Κροατία – Σλοβενία – Αλβανία – Ιωάννινα. Οι οδικοί αυτοί άξονες «φεύγουν» προς τα κάτω σε διαδρομές που θα υλοποιηθούν στα επόμενα 5-7 χρόνια. Αλλά γι’ αυτό πρέπει να εργαστούμε από σήμερα. Δείτε όμως τι συμβαίνει στα νησιά του Ιονίου – Λευκάδα, Ζάκυνθο, Κέρκυρα. Έχουν ήδη αρχίσει να έχουν οφέλη από τον οδικό τουρισμό από επισκέπτες των βαλκανικών χωρών και των χωρών της Κεντρικής Ευρώπης.
Σε ό,τι αφορά λοιπόν την ιταλική αγορά, έχουμε γραφείο Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων στην περιοχή του Μιλάνου. Έτσι στις 29 Απριλίου φέρνουμε ένα μεγάλο τουριστικό γραφείο που μας στέλνει επισκέπτες από την Ιταλία. Μιλάμε για τουριστικό οργανισμό που εργάζεται με σωματεία υπαλλήλων και εξυπηρετεί μαζικό αριθμό επισκεπτών. Επίσης διοργανώνουμε πολλά ταξίδια Ιταλών δημοσιογράφων στη Βόρεια Ελλάδα. Βεβαίως εκτός από την Ιταλία δουλεύουμε με γραφεία δημοσίων σχέσεων στις παραδοσιακές αγορές, όπως η Γερμανία και η Βρετανία.

Σε ό,τι αφορά την Τουρκία και την Ιταλία ποιος είναι ο στόχος σας για εφέτος;
Κοιτάξτε, όπως σας είπα, στην Ιταλία δεν μας γνώριζε κανείς. Εφέτος δουλεύουμε με δύο μεγάλους tour operators κάνοντας ένα πρόγραμμα 90 ημερών με πτήσεις charters στο αεροδρόμιο Μακεδονία. Έχει βοηθήσει σε αυτό και η πτήση απευθείας τόσο της low cost τόσο και των τακτικών, όπως για παράδειγμα της Aegean, και αυτό είναι πολύ σημαντικό για εμάς. Στην Τουρκία υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον να έρθουν στη Θεσσαλονίκη, όπου όπως ξέρετε είναι το σπίτι του Κεμάλ Ατατούρκ που έχει γίνει μουσείο.

Αρκεί να βάλουμε στην άκρη τις εθνικιστικές κορόνες και να υπερασπιστούμε το πραγματικό εθνικό μας συμφέρον.
Η παγκοσμιοποίηση έχει τα αρνητικά αλλά έχει και τα θετικά της, ένα από τα οποία είναι η διασπορά των χρημάτων. Να σας πω μόνον ότι με Θεσσαλονικείς συναδέλφους που μιλήσαμε μας έλεγαν ότι την αργία της 28ης Οκτωβρίου μέσα στην πόλη είχαν 3.000 κόσμο για 3 ημέρες. Οι διανυκτερεύσεις ήταν σε πολύ υψηλό επίπεδο και οι Τούρκοι επισκέπτες της πόλης είχαν πολύ καλό βαλάντιο. Ξέρετε, οι ίδιοι θέλουν να φάνε καλά και να πιούν, αφού το αλκοόλ στη χώρα τους έχει κάποιους περιορισμούς. Όλα αυτά συνθέτουν μια πολύ μεγάλη αγορά που πρέπει να την δούμε. Εμείς έχουμε workshop και στην Άγκυρα και στη Σμύρνη, δύο επίσης μεγάλες αγορές, με τεράστιο ενδιαφέρον εξαιτίας και των ιστορικών αναφορών των δύο χωρών.

Πώς αξιοποιείτε το Διαδίκτυο;
Κοιτάξτε, ο Οργανισμός Τουριστικής Προβολής Χαλκιδικής, μια σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, με συμμετοχή σε 10 εκθέσεις του εξωτερικού, διαθέτει ένα σύγχρονο site, το visitchalkidiki.gr, το οποίο αυτό το διάστημα μεταφράζεται σε 5 γλώσσες. Αξιοποιούμε τα social media, στο YouTube διαθέτουμε το κανάλι visit chalkidiki όπου κάποιος μπορεί να δει πολλά βίντεο. Το κανάλι αυτό έχει περάσει τις 30.000 επισκέψεις τον τελευταίο χρόνο. Παράλληλα κάνουμε καμπάνιες μέσω του Διαδικτύου.

Όλη αυτή η προσπάθεια προβολής τι επιχειρεί να εξυπηρετήσει; Ρωτώ για τη δυναμικότητα των καταλυμάτων της Χαλκιδικής.
Η Χαλκιδική διαθέτει 46.000 ξενοδοχειακές και 40.000 κλίνες ενοικιαζόμενων δωματίων. Αν με ρωτάτε τη θέση μου, θα σας έλεγα ότι η Χαλκιδική χρειάζεται άλλες 10.000 κρεβάτια.

Το μεγάλο ερώτημα όμως είναι αν μετά την κόπωση εξαιτίας της ύφεσης η επιχειρηματική κοινότητα έχει τις αντοχές να κάνει νέες επενδύσεις.
Μην κρυβόμαστε, τα λεφτά πρέπει να έρθουν από το εξωτερικό. Είμαστε λίγοι στην Ελλάδα που μπορούμε να τοποθετήσουμε τα χρήματά μας στο επιχειρείν. Πρέπει να έρθουν από το εξωτερικό. Θα σας αναφέρω τα λόγια ενός σημαντικού ανθρώπου του τουρισμού που μου έλεγε: «Η Χαλκιδική είναι σε εξαιρετική θέση, είναι ένα νέο προϊόν, συνδυάζει αεροπορική και οδική σύνδεση. Έχει όμως λίγα κρεβάτια και μπορεί χωρίς ιδιαίτερο προβληματισμό να προσθέσει και άλλες κλίνες».
Πρέπει να σας πω όμως ότι προχωρούν και επενδύσεις οι οποίες υλοποιούνται από Έλληνες επιχειρηματίες. Μεταξύ αυτών στον Άι Γιάννη στη Σιθωνία πάει πολύ καλά η επένδυση του κ. Μεντικίδη. Υπάρχει μια θετική εξέλιξη στο πρώην Γερακίνα beach και υπάρχουν δύο πολύ μεγάλες εκτάσεις στον Δήμο Πολυγύρου, οι οποίες θα δώσουν μια σημαντική ανάσα τα επόμενα χρόνια. Εφόσον βγουν σε ένα διεθνή διαγωνισμό μπορεί να γίνουν ακόμα και γήπεδα γκολφ.

Κύριε Τάσσιο, σας ευχαριστώ θερμά.
Ευχαριστώ και εγώ, να είστε καλά.