Με «όπλο» την πλεονάζουσα ρευστότητά τους ενέτειναν τον πόλεμο τιμών και επένδυσαν στην κυκλοφορία νέων προϊόντων, σε αντίθεση, με την πλειονότητα των εγχώριων επιχειρήσεων, οι οποίες λόγω έλλειψης κεφαλαίων αναγκάστηκαν σε αναδίπλωση και συρρίκνωση της παρουσίας τους. Ωστόσο, υπήρξαν κάποιες ελληνικές εταιρείες που όχι μόνο «δεν το έβαλαν κάτω», αλλά αντίθετα «πέρασαν στην αντεπίθεση», διεκδικώντας μερίδιο από την πίτα της αγοράς. Ορισμένες, μάλιστα, εκμεταλλευόμενες και τη στροφή των καταναλωτών στα ελληνικά προϊόντα έχουν καταφέρει να ανταγωνίζονται επί ίσοις όροις τους πολυεθνικούς αντιπάλους τους, και να διεκδικούν με αξιώσεις ακόμη και την πρωτοκαθεδρία στον κλάδο τους.

Μπορεί η ύφεση να έπληξε βαρύτατα τις ελληνικές επιχειρήσεις, με την πλειονότητα να ταλανίζεται ακόμη και σήμερα από σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, ωστόσο υπήρξαν ορισμένες που κόντρα στο ρεύμα πέτυχαν να ενδυναμώσουν τη θέση τους και να αυξήσουν το πελατολόγιό τους. Αντί της άμυνας προτίμησαν να κινηθούν επιθετικά, προσφέροντας καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες και πόνταραν στη στροφή των καταναλωτών σε ντόπιους παραγωγούς.

Οι μεγάλες μάχες πολυεθνικών - ελληνικών εταιρειών

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της αλυσίδας Goody’s, η οποία εδώ και χρόνια ηγείται του χώρου της παρά την παρουσία του αμερικάνικου κολοσσού McDonalds, καθώς και των καταστημάτων καφέ Mikel, που «φυτρώνουν σαν μανιτάρια» σε διάφορα σημεία της Ελλάδας τους τελευταίους μήνες, και τα οποία τείνουν να επισκιάσουν τα φημισμένα Starbucks. «Σκληρά καρύδια» επίσης αποδεικνύονται η Aegean Airlines του ομίλου Βασιλάκη, αλλά και η Πλαίσιο Computers της οικογένειας Γεράρδου, οι οποίες έχουν καταφέρει να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του αγοραστικού κοινού με τις ανταγωνιστικές υπηρεσίες και τα καινοτόμα προϊόντα που προσφέρουν.

Μεγαλύτερη ένταση
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η μάχη ανάμεσα σε Έλληνες και ξένους θα συνεχισθεί με ακόμη μεγαλύτερη ένταση το επόμενο διάστημα, καθώς οι πολυεθνικές δεν πρόκειται να καθίσουν «με σταυρωμένα τα χέρια», τη στιγμή μάλιστα που η πίτα της αγοράς θα παραμένει καθηλωμένη στα σημερινά επίπεδα. Απεναντίας, θα επιδιώξουν να ανακτήσουν το έδαφος που έχασαν το προηγούμενο διάστημα και να αποσπάσουν μερίδιο από τους εγχώριους παίκτες, οι οποίοι θα πρέπει να βρουν λύσεις για να διατηρήσουν τη θέση τους.

Οι μεγάλες μάχες πολυεθνικών - ελληνικών εταιρειών

Goody’s VS McDonalds

Η διαμάχη τους κρατάει χρόνια. Μάλιστα, αποτελεί «case study» (παράδειγμα μελέτης) για το πώς μια τοπική εταιρεία κατάφερε να αντιμετωπίσει ένα ισχυρό κολοσσό και να τον περιορίσει σε ρόλο «κομπάρσου». Τα Goody’s κατόρθωσαν να πάρουν το πάνω χέρι καθώς από την πρώτη στιγμή προσέφεραν αυτό που ήθελαν οι καταναλωτές. Από το ιστορικό πλέον «club sandwich», για το οποίο η νεολαία σχημάτιζε ατελείωτες ουρές έξω από τα καταστήματά της, μέχρι την υιοθέτηση του νέου μνού με βάση τα μπιφτέκια από 100% μοσχαρίσιο κρέας, η ελληνική αλυσίδα αφουγκράζεται τον παλμό της εποχής και προσελκύει διαρκώς νέους πελάτες.

Οι μεγάλες μάχες πολυεθνικών - ελληνικών εταιρειών

Από την άλλη πλευρά, τα λάθη στρατηγικής που έγιναν στο ξεκίνημα της στις αρχές της δεκαετίας του 1990, αποδείχθηκαν καθοριστικά για την πορεία των Mcdonalds στην ελληνική αγορά. Ούτε η δραστική μείωση των τιμών, αλλά ούτε η ενσωμάτωση μεσογειακών γεύσεων στο μενού τους ήταν ικανές να αντιστρέψουν την εις βάρος της κατάσταση. Η εικόνα δεν διαφοροποιήθηκε πολύ ούτε στη διάρκεια της κρίσης, όπως κάποιοι περίμεναν, λόγω της στροφής των καταναλωτών σε πιο φθηνές λύσεις. Τα Goody’s εξακολουθούν, παρά τις σημαντικές απώλειες που υπέστησαν και τα ίδια από την παρατεταμένη κάμψη της κατανάλωσης, να κρατούν τα σκήπτρα στη μαζικής εστίαση της χώρας.

Ελληνες εμφιαλωτές VS Coca-Cola

Οι μεγάλες μάχες πολυεθνικών - ελληνικών εταιρειών

Αν και υπάρχει ακόμη πολύ δρόμος μέχρι να αμφισβητήσουν την κυριαρχία της Coca-Cola, οι Έλληνες εμφιαλωτές αναψυκτικών, όπως η πατρινή Λουξ Μαρλαφέκας και η βολιώτικη ΕΨΑ, αλλά και μικρότερες όπως η ροδίτικη ΒΑΠ, η χανιώτικη Γεράνι, οι Χυμοί Χίου και η ηρακλειώτικη Φήμη, αποσπάσουν συστηματικά το τελευταίο διάστημα μερίδιο από τον αμερικάνικο κολοσσό στην κατηγορία των αναψυκτικών με γεύση, δηλαδή στις πορτοκαλάδες, τις λεμονάδες, τις βυσσινάδες κ.α. Η εξέλιξη αυτή σε ένα μεγάλο βαθμό οφείλεται στη στροφή των καταναλωτών στους ντόπιους παραγωγούς και στα ελληνικά προϊόντα καθώς με αυτό τον τρόποι επιχειρούν να στηρίξουν τις θέσεις εργασίας και κατ’ επέκταση την ελληνική οικονομία. Την ίδια ώρα, νέοι παίκτες κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά, διαβλέποντας την ευκαιρία αλλά και τα περίθώρια ανάπτυξης που υπάρχουν. Η πιο πρόσφατη είσοδός είναι αυτή της η ηπειρώτικη βιομηχανία εμφιάλωσης «Βίκος», λανσάροντας μια νέα σειρά καινοτόμων αναψυκτικών σε επτά γεύσεις με στόχο την κατάκτηση διψήφιου μεριδίου έως το τέλους του 2015.

Mikel VS Starbucks

Αναπτύσσεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς για τα δεδομένα της εποχής. Έχει αποκτήσει ήδη φανατικούς θαυμαστές, οι οποίοι την επισκέπτονται καθημερινά για να πιούν το καφέ τους. Ο λόγος για την αλυσίδα καταστημάτων καφέ Mikel, η οποία σύμφωνα με το γνωστό αμερικάνικο περιοδικό Forbes έχει υποχρεώσει τα Starbucks να ρίξουν τις τιμές τους στην Ελλάδα, σε μια προσπάθεια να ανακόψουν την ορμή τους.

Οι μεγάλες μάχες πολυεθνικών - ελληνικών εταιρειών

Το μυστικό της λαρισινής εταιρείας κρύβεται, σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς στα εξής: α) στις προσιτές τιμές, όχι μόνο στα ροφήματα αλλά και στα υπόλοιπα προϊόντα, αλμυρά και γλυκά σνακς, β) στο διευρυμένο ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων της, καθώς περισσότερα ανοίγουν στις 5 το πρωί και κλείνουν στις 11 το βράδυ ή τα μεσάνυχτα, γ) στη διανομή κατ’ οίκον και δ) στα σημεία που είναι τοποθετημένα τα καταστήματά της, και στα οποία υπάρχει πολύ κίνηση. Σε λιγότερα από δύο χρόνια, η αλυσίδα έχει ανοίξει περισσότερα από 87 καταστήματα, με έμφαση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ έχει αυξήσει κατακόρυφα τον τζίρο της (ανήλθε σε 1,57 εκατ. ευρώ το 2013 από μόλις 343 χιλ. ευρώ το 2012). Εκτός από τα Mikel ανάλογη πορεία έχουν τα Coffee Island, τα οποία ξεκίνησαν το 1999 στην Πάτρα και σήμερα αριθμούν 200 σημεία σε Ελλάδα και εξωτερικό, τα Foccacino, ενώ σταθερή αξία παραμένουν τα Flocafe.

Πλαισιο VS Dixons & Media Markt

Με ποιοτικά προϊόντα σε προσιτές τιμές αλλά και παρέχοντας υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση και τεχνική υποστήριξη, η Πλαίσιο είναι σήμερα ένας από τους κορυφαίους προορισμούς για προϊόντα τεχνολογίας στη χώρα μας. Παρότι, ανταγωνίζεται μεγάλες πολυεθνικές όπως η αγγλική Dixons (Κωτσόβολος) και η γερμανική Media Markt, η ελληνική αλυσίδα της οικογένειας Γεράρδου θεωρείται σημείο αναφοράς στον χώρο των προϊόντων τεχνολογίας, μέσα από σκληρή προσπάθεια και έξυπνες κινήσεις. «Κλειδί» θεωρείται και η αποκλειστική σειρά προϊόντων Turbo-X, τα οποία παρότι αρχικά αντιμετωπίσθηκαν με καχυποψία από ένα μεγάλος μέρος του καταναλωτικού κοινού σήμερα βρίσκουν μεγάλη αποδοχή. Μάλιστα, τα Turbo-X καταλαμβάνουν την πρώτη θέση στους επιτραπέζιους υπολογιστές και την τρίτη στους φορητούς, ενώ στην τρίτη θέση είναι και τα tablets. Μάλιστα, πριν από μερικούς μήνες, κυκλοφόρησαν τηλεοράσεις και smartphones με το σήμα αυτό, ενδεικτικό της εμπιστοσύνης αλλά και της δυναμικής που αποκτά πλέον η σειρά αυτή. Στόχος της Πλαίσιο είναι να παραμένει ανάμεσα στις πρώτες επιλογές των καταναλωτών, βελτιώνοντας τις υποδομές και τις διαδικασίες της και διατηρώντας την κερδοφορία της.

Aegean VS Ryanair

Παρά τη δυναμική εμφάνιση στην αεροπορική αγορά της χώρας, η ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστους δεν έχει -μέχρι στιγμής τουλάχιστον- απειλήσει την πρωτοκαθεδρία της Aegean. Η εταιρεία της οικογένειας Βασιλάκη, μετά και την εξαγορά της Olympic Air, διατηρεί και ταυτόχρονα αυξάνει το μεταφορικό της έργο, τόσο στο εσωτερικό τόσο και στο εξωτερικό, παρά το μπαράζ των δελεαστικών προσφορών από τη Ryanair με εισιτήρια από 9,99 ευρώ! Τα νέα αεροπορικά «ήθη» που έφερε στη χώρα μας ο Ιρλανδός επιχειρηματίας O’ Neal, όπως η ξεχωριστή χρέωση των αποσκευών και η χρέωση της θέσης σε παράθυρο δεν στάθηκαν ικανά να ανατρέψουν τους συσχετισμούς δυνάμεων στη χώρα μας, παρότι βρήκαν ανταπόκριση σε ένα μέρος του επιβατικού κοινού. Βέβαια, σημαντικό ρόλο έπαιξε και η άμεση αντίδραση της Aegean, η οποία διαβλέποντας τον ισχυρό αντίπαλο προχώρησε σε «γενναίες» προσφορές στους ναύλους, χωρίς να κάνει εκπτώσεις στην υψηλή ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρει.

 

Πηγή: www.imerisia.gr