Γιάννης Μώραλης, δήμαρχος Πειραιά

«Κανείς δεν μπορεί να σηκώνει το μπαϊράκι του για να εξυπηρετήσει τα ατομικά του συμφέροντα…». Με αυτόν τρόπο σχολίασε, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα newtimes, ο δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης τα επιχειρηματικά σχέδια που αναπτύσσονται στην περιοχή της Δραπετσώνας. Συμπληρώνοντας ότι «όχι μόνο εξυπηρετούν τοπικά συμφέροντα αλλά προκαλούν και την τοπική κοινωνία». Εκφράζοντας την αντίθεσή του επεσήμανε ότι ο Δήμος Πειραιά έχει ξεκάθαρη θέση για την κατεύθυνση προς την οποία πρέπει να κινηθεί η πόλη. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο ενός ενιαίου αναπτυξιακού πλάνου για την πόλη, το οποίο θα λάβει υπόψη την άρρηκτη σχέση της πόλης με τη θάλασσα, το λιμάνι, τη ναυτιλία, θα προβεί στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου που μεταξύ άλλων θα έχει στόχο να προσελκύσει επενδύσεις και δράσεις της διεθνούς ναυτιλιακής αγοράς.

Ο δήμαρχος χαρακτήρισε καλοδεχούμενη τη συμφωνία ΟΛΠ – COSCO καθώς κάθε επένδυση τέτοιου ύψους είναι ευπρόσδεκτη. Επίσης μίλησε για την τουριστική καμπάνια «Destination Piraeus», για την κρουαζιέρα και τον στόχο ο Πειραιάς να αποτέλεσε το homeport, για την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου αλλά και για το καμάρι των Πειραιωτών, τον Ολυμπιακό.

 

 

ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ

 

Στην προεκλογική εκστρατεία σας διατυπώσατε με σαφήνεια το όραμά σας να μετατραπεί ο Πειραιάς σε κέντρο της διεθνούς ναυτιλίας. Με ποιον τρόπο θα επιτευχθεί και πόσος χρόνος θα απαιτηθεί γι’ αυτό;

Από την πρώτη στιγμή που αποφασίσαμε να δουλέψουμε για τον Πειραιά τονίσαμε ότι η θάλασσα, το λιμάνι και η ναυτιλία έχουν άρρηκτη σχέση με την πόλη και αποτελούν πυλώνες του αναπτυξιακού σχεδιασμού. Για να γίνει ο Πειραιάς κέντρο της διεθνούς ναυτιλίας απαιτείται ένα πλαίσιο δράσεων σε διάφορα επίπεδα. Το θεμελιώδες είναι να υπάρξει ένα συνολικό σχέδιο το οποίο θα καθορίσει προτεραιότητες, κεντρικές επιλογές, χρηματοδοτικούς πόρους και χρονοδιάγραμμα. Για να γίνει αυτό, για να αποκτήσουμε ένα masterplan που θα μας καθοδηγήσει στα επόμενα βήματα, ξεκινήσαμε από την πρώτη στιγμή τις διαδικασίες για να εκπονήσουμε ένα τέτοιο σχέδιο. Προωθούμε την εφαρμογή ενός ενιαίου αναπτυξιακού πλάνου για την πόλη, την ευθύνη συντονισμού και εφαρμογής του οποίου θα έχει η ίδια η πόλη, σύμφωνα με τις δυνατότητες που δίνει το νέο ΕΣΠΑ. Η πρότασή μας στηρίζεται στη δημιουργία μιας Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης για την πόλη του Πειραιά. Λαμβάνοντας δε υπόψη την υποβολή του ΕΣΠΑ 2014-2020 και τα προγράμματα που αυτό ο προβλέπει, ο Δήμος Πειραιά έχει προωθήσει στρατηγικά τη δημιουργία Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης που θα χρηματοδοτηθεί από τα προγράμματα όπως το Περιφερειακό της Αττικής, το Πρόγραμμα «Επιχειρηματικότητα – Ανταγωνιστικότητα – Καινοτομία», το Πρόγραμμα «Περιβάλλον – Μεταφορές», το Πρόγραμμα «Εκπαίδευση – Κατάρτιση – Απασχόληση» και το ειδικό Πρόγραμμα «Αλιεία και Θάλασσα». Στο πλαίσιο αυτό θα δημιουργηθεί το ναυτιλιακό cluster και μια σειρά από άλλες επενδύσεις υποδομής ή ενέργειες στρατηγικής προώθησης του Πειραιά ώστε να προσελκύσει επενδύσεις και δράσεις της διεθνούς ναυτιλιακής αγοράς.

 

Η επιδίωξή σας να γίνει ο Πειραιάς το ναυτιλιακό city της Μεσογείου έρχεται σε αντίθεση με σχέδια που αναπτύσσονται σε γειτονικές περιοχές, όπως αυτό που αφορά την περιοχή της Δραπετσώνας, όπου αναπτύσσεται ένα βιομηχανικό σχέδιο. Κατ’ αρχήν είναι πράγματι έτσι; Το ένα είναι αντίθετο του άλλου και, αν ισχύει κάτι τέτοιο, με ποιο τρόπο θα προωθηθεί το όραμά σας για έναν νέο Πειραιά που θα προσελκύσει το διεθνές εφοπλιστικό κεφάλαιο;

Ακούστε, όλα πρέπει να στηρίζονται σε ένα τεκμηριωμένο σχέδιο και μια στρατηγική στόχευση. Γι’ αυτό, όπως ήδη σας εξήγησα, εμείς προχωρούμε στην εκπόνηση της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης για την πόλη του Πειραιά, το πιο σύγχρονο αναπτυξιακό και χρηματοδοτικό εργαλείο που υπάρχει στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την αστική ανάπτυξη. Μέσα από αυτό το σχέδιο θα αναδειχθούν προτεραιότητες και στρατηγικές επιλογές, αφού θα έχουν συνεκτιμηθεί οι ανάγκες όλης της πόλης. Είναι λογικό λοιπόν όλες οι μεμονωμένες πρωτοβουλίες ή ατομικές επιχειρηματικές επιλογές, στο μέτρο που αγγίζουν και επηρεάζουν την αστική και χωροταξική ανάπτυξη και πορεία της πόλης, να αξιολογηθούν και να ενταχθούν κάτω από το ευρύτερο σχέδιο που ετοιμάζει η πόλη. Δεν είναι νοητό και δεν υπηρετεί την πόλη και το ευρύτερο κοινωνικό συμφέρον να προωθεί κάποιος μια βιομηχανική επένδυση, με περιβαλλοντικές οχλήσεις και χωροταξικές επιβαρύνσεις, έξω από τον ευρύτερο σχεδιασμό που κάνει η πόλη και η τοπική κοινωνία. Εμείς, ακολουθώντας τις συλλογικές διαδικασίες διαβούλευσης, θα προχωρήσουμε στην εκπόνηση ενός συνολικού σχεδίου για την αστική ανάπτυξη όπως είναι η Χωρική Επένδυση, με συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας και αφού καταλήξουμε θα το εφαρμόσουμε και θα το επιβάλουμε προς κάθε κατεύθυνση. Κανείς δεν μπορεί να σηκώνει το μπαϊράκι του για να εξυπηρετήσει τα ατομικά του συμφέροντα, προκαλώντας τις τοπικές κοινωνίες.

 

 

Η συμφωνία COSCO- ΟΛΠ ψηφίστηκε και από το ελληνικό Κοινοβούλιο. Πώς βλέπετε αυτή την εξέλιξη και ποια οφέλη μπορεί να αποκομίσει η πόλη; Ποια είναι η άποψή σας για την επόμενη ημέρα του λιμανιού;

Κάθε επένδυση αυτού του μεγέθους και του εύρους είναι θετική εξέλιξη και καλοδεχούμενη. Από την άλλη, εμείς για το λιμάνι έχουμε μια στρατηγική τοποθέτηση που ξεκινά από την αρχή ότι πρέπει να υπάρχει ανταποδοτικότητα και άμεση ωφέλεια στην πόλη από τις επενδύσεις που γίνονται στο λιμάνι. Τη μορφή και το μοντέλο είμαστε ανοικτοί να το συζητήσουμε. Αλλά η παλιά λογική που ήθελε τον Δήμο Πειραιά στο περιθώριο και έξω από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων έχει τελειώσει οριστικά. Εμείς προτείναμε, προς την κυβέρνηση, ένα συγκεκριμένο πλαίσιο που διασφαλίζει τόσο την αναπτυξιακή προοπτική του λιμένα όσο και την τήρηση των ανειλημμένων διεθνών δεσμεύσεων που έχει αναλάβει μέχρι σήμερα η ελληνική πολιτεία. Δώσαμε με την πρόταση του Δήμου Πειραιά για την ίδρυση Λιμενικού Ταμείου Πειραιά, που θα ανήκει κατά 100% στον Δήμο, ως νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου εποπτευόμενου από το Δήμο, έναν εναλλακτικό δρόμο με ευρωπαϊκά πρότυπα. Αναμένουμε τις εξελίξεις… Αλλά ο Δήμος Πειραιάς θα συμμετέχει στις όποιες μελλοντικές εξελίξεις για το λιμάνι.

 mikrolimano 1

Πολλές φορές κατά τη διάρκεια της ημέρας στους δρόμους περιμετρικά του λιμανιού παρατηρείται ιδιαίτερο κυκλοφοριακό πρόβλημα, δημιουργώντας δυσκολίες στις μετακινήσεις των κατοίκων. Πώς σκοπεύετε να το αντιμετωπίσετε;

Ο μεγάλος αριθμός οχημάτων και επιβατών που διακινούνται καθημερινά από και προς το λιμάνι, την ίδια στιγμή τα έργα για το τραμ και το μετρό, αλλά και οι χωρίς σχέδιο μονοδρομήσεις που άλλαξαν τον κυκλοφοριακό χάρτη της πόλης έχουν επιδεινώσει σημαντικά το κυκλοφοριακό στον Πειραιά. Εμείς σε αυτό το στάδιο βρισκόμαστε σε συνεννόηση με την Τροχαία προκειμένου να υπάρχουν παρεμβάσεις για αποσυμφορήσεις, όπου απαιτείται, ενώ επανεξετάζουμε και το θέμα των μονοδρομήσεων. Απαιτείται συνολικός επανασχεδιασμός. Η έλευση του μετρό θα βοηθήσει πάρα πολύ στην αποσυμφόρηση των δρόμων από τα αυτοκίνητα και θα βελτιώσει σημαντικά την καθημερινότητα των δημοτών και τις μετακινήσεις στον Πειραιά. Παράλληλα εξετάζουμε και άλλους τρόπους βιώσιμης κινητικότητας: Ο Δήμος Πειραιά συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Cyclecities» που προωθεί τη χρήση ποδηλάτων εντός του αστικού ιστού, με βάση επιτυχημένα παραδείγματα άλλων ευρωπαϊκών πόλεων, προκειμένου οι ποδηλάτες να κινούνται με ασφάλεια και χωρίς να προκαλούνται προβλήματα στην κυκλοφορία των οχημάτων.

 

Πρόσφατα παρουσιάσατε την καμπάνια με τίτλο «Destination Piraeus – Προορισμός Πειραιάς». Ποιος είναι ο στόχος για την τουριστική σεζόν που έρχεται και πώς θα τονωθεί το τουριστικό ρεύμα προς τον Πειραιά; Σε ποιες αγορές προσβλέπει η εκστρατεία και ποια σημεία της πόλης θέλει να αναδείξει;

Η τουριστική καμπάνια «DestinationPiraeus» παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο, έτσι ώστε να προλάβουμε την τουριστική σεζόν που έρχεται. Είναι μια εντυπωσιακή και πρωτοποριακή καμπάνια, η οποία στηρίζεται κατά κύριο λόγο στις νέες τεχνολογίες. Περίπου 2 εκατ. επισκέπτες κάθε χρόνο βλέπουν τον Πειραιά από μακριά όταν προσεγγίζει το κρουαζιερόπλοιο στο λιμάνι μας, φθάνουν και πατούν εδώ, αλλά σχεδόν κανένας δεν μένει στην πόλη. Αυτή η πόλη πρέπει να σταματήσει να είναι απλά ένα πέρασμα, όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα, και να γίνει προορισμός. Να γνωρίζουν οι τουρίστες – Έλληνες και ξένοι – προτού φθάσουν στον Πειραιά σε ποια αξιοθέατα μπορούν να περιηγηθούν, πού να πιουν καφέ και πού να φάνε, ποια μουσεία να επισκεφθούν, που να ψωνίσουν. Με λίγα λόγια, τους παρακινούμε να «περπατήσουν την πόλη μας». Η καμπάνια απευθύνεται φυσικά και σε όλους τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου, οι οποίοι δεν γνωρίζουν πόσες ομορφιές, πόσα αξιοθέατα και πόσες δυνατότητες για διασκέδαση προσφέρει ο Πειραιάς.

 

Με ποιον τρόπο σκέπτεσθε να αξιοποιήσετε τις αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι του Πειραιά; Και πώς θα επιτύχετε να αυξήσετε την κίνησή τους;

Η κρουαζιέρα είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος κλάδος του τουρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο Πειραιάς μπορεί να αξιοποιήσει αυτή την τάση και να αναδειχθεί στο μεγαλύτερο κέντρο υποδοχής κρουαζιερόπλοιων της Μεσογείου. Σε συνεργασία με τον ΟΛΠ, το υπουργείο Τουρισμού και όλους τους συναρμόδιους φορείς, επιδιώκουμε να καθιερωθεί πλέον ο Πειραιάς ως homeport, λιμάνι από το οποίο ξεκινούν οι κρουαζιέρες. Αυτό θα φέρει εξαιρετικά σημαντικά οικονομικά οφέλη, που σχετίζονται άμεσα με τον τουρισμό, όπως τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια, αλλά και έμμεσα, όπως το λιανικό εμπόριο. Στην κατεύθυνση αυτή επιδιώκουμε επαφές με εκπροσώπους διεθνών τουριστικών οργανισμών, και ειδικότερα εταιρειών κρουαζιέρας, και με τον ΟΛΠ. Επίσης έχουμε ξεκινήσει διαβουλεύσεις με τη διοίκηση του ΟΑΣΑ και της Ο.ΣΥ., έτσι ώστε να δημιουργηθεί μια λεωφορειακή γραμμή αποκλειστικά για τον Πειραιά, με αφετηρία το σταθμό της κρουαζιέρας, η οποία θα περιλαμβάνει στάσεις σε σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος.

 

Οι κάτοικοι της πόλης έχουν ξανά στη διάθεσή τους το ανακαινισμένο Δημοτικό Θέατρο. Πώς θα αξιοποιήσει ο δήμος αυτό το στολίδι ώστε να επαναφέρει τον Πειραιά στον πολιτιστικό χάρτη της χώρας;

Πράγματι το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι ένα στολίδι για την πόλη μας. Θέλησή μας είναι το εμβληματικό αυτό κτίριο να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τον πολιτισμό και να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στα πολιτιστικά δρώμενα όχι μόνο του Πειραιά, αλλά και ολόκληρης της χώρας. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται το πρόγραμμά του, με παραγωγές υψηλού επιπέδου και με τη συμμετοχή σπουδαίων καλλιτεχνών τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό. Σας θυμίζω την εξαιρετική παράσταση «Η κοιλάδα των εκπλήξεων» του σημαντικότερου εν ζωή Ευρωπαίου σκηνοθέτη Πίτερ Μπρουκ, η οποία παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο. Αυτή την περίοδο και ως τον Μάρτιο το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ανεβάζει την παράσταση «Παράνομα φιλιά – Κόκκινα φανάρια» σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη. Την άνοιξη θα ανέβει η «Αντιγόνη» του Σοφοκλή από το Εθνικό Θέατρο Παλαιστίνης, παράσταση η οποία έχει διεθνείς διακρίσεις. Στόχος μας είναι το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά να είναι ένα θέατρο σημείο συνάντησης των πολιτών, ένα θέατρο ανοιχτό για όλους.

 

Ο Πειραιάς είναι ένας τόπος «γεμάτος» Ιστορία. Ποιες θα είναι οι κινήσεις σας ώστε να την αναδείξετε;

Ο Πειραιάς διαθέτει ένα τεράστιο πολιτιστικό φορτίο, δυστυχώς όμως παραμένει στη σκιά της Αθήνας. Κατοικούμε μερικά εκατοστά πάνω από μια αρχαία πόλη. Οι εργασίες για την κατασκευή του μετρό αποκαλύπτουν πλούτο αρχαιολογικών ευρημάτων. Τη σημασία της πόλης του Πειραιά είχε αντιληφθεί ήδη από την αρχαιότητα ο Θεμιστοκλής, χτίζοντας εδώ τον ναύσταθμο του αθηναϊκού στόλου στη διάρκεια των περσικών πολέμων. Να σας αναφέρω ότι το 2012 ολοκληρώθηκε μια διεθνής υποθαλάσσια έρευνα στη Ζέα και στο Μικρολίμανο, η οποία έφερε στο φως βυθισμένα κατάλοιπα των νεώσοικων του λιμένα του 5ου αιώνα π.Χ. Όλον αυτόν τον πολιτιστικό θησαυρό οφείλουμε να τον προστατέψουμε και να τον αναδείξουμε. Αλλά και στη νεότερη ιστορία του ο Πειραιάς έχει σπουδαία βιομηχανική και ναυτική ιστορία που αποτυπώνεται στα παλαιά εργοστάσια και στα κτίρια, τα οποία μπορούν να μετατραπούν σε χώρους πολιτισμού. Σε συνεργασία με τον ΟΛΠ προχωρεί ένα μεγάλο έργο, η «Πολιτιστική Ακτή Πειραιά» το οποίο περιλαμβάνει, εκτός από θεματικά μουσεία, ανάδειξη αρχαιολογικών χώρων, αναπλάσεις και χώρους πρασίνου.

  002 pasalimani

Ένα κομμάτι της ιστορίας του τόπου είναι και τα πολλά νεοκλασικά κτίσματα τα οποία, αν και διαθέτουν απαράμιλλη γοητεία, είναι σε κατάσταση αποσύνθεσης. Θα προβείτε σε ενέργειες ώστε να λειτουργήσετε ως αρωγοί στην αναβίωση αυτών των κτισμάτων;

Έχουμε πει ότι, στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ και της Χωρικής Επένδυσης, θα αναπτύξουμε δράσεις οι οποίες θα έρθουν ως αρωγοί για τη συντήρηση και αναβίωση αυτών των κτισμάτων. Έχει γίνει στο παρελθόν, την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, υπάρχει σχετική τεχνογνωσία στην τοπική αυτοδιοίκηση την οποία θα αξιοποιήσουμε. Όλα βέβαια σχετίζονται με τις διαδικασίες ενεργοποίησης του νέου ΕΣΠΑ, οι οποίες δεν εξαρτώνται από εμάς. Προετοιμαζόμαστε και ελπίζουμε σύντομα να μπορούμε να είμαστε πιο συγκεκριμένοι για τις τεχνικές λύσεις που μπορούν να προταθούν.

 

Ο Ολυμπιακός είναι ιδιαίτερα γνωστός στην Ευρώπη, γεγονός το οποίο τον καθιστά σε έναν εξαιρετικό πρεσβευτή της πόλης στο εξωτερικό. Πώς θα αξιοποιήσετε αυτό το γεγονός και ποια οφέλη μπορεί να σας αποδώσει;

Ο Ολυμπιακός αποτελεί σημείο αναφοράς για τον Πειραιά και, πράγματι, είναι ο καλύτερος πρεσβευτής της πόλης στο εξωτερικό. Η σχέση του Ολυμπιακού με την πόλη του είναι άρρηκτη. Ο Ολυμπιακός είναι ένας σύλλογος ταυτισμένος με την πόλη και αποδεικνύει σε κάθε ευκαιρία ότι τιμά και βοηθά την πόλη στην οποία μεγαλούργησε. Επιθυμία μας είναι να υπάρξουν συνέργειες για την προβολή της πόλης. Μην ξεχνάτε, άλλωστε, ότι ο Ολυμπιακός έχει ήδη βοηθήσει τον Δήμο Πειραιά στην τουριστική προβολή του, καθώς η καμπάνια «DestinationPiraeus» υλοποιήθηκε μετά από χορηγία της ΠΑΕ Ολυμπιακός και του προέδρου της Βαγγέλη Μαρινάκη στον δήμο. Αν δεν είχαμε τη στήριξή του, η καμπάνια αυτή δεν θα είχε γίνει ποτέ με τις περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες που έχει ο δήμος.