Του ΣΠΥΡΟΥ ΚΤΕΝΑ

Δεκατέσσερις Έλληνες πλοιοκτήτες συγκαταλέγονται μεταξύ των 100 ισχυρότερων προσωπικοτήτων της παγκόσμιας ναυτιλίας. Η διεθνής κατάταξη των Lloyds, η οποία και εφέτος αναδεικνύει τα σημαντικότερα ονόματα της διεθνούς εφοπλιστικής οικογένειας, τοποθετεί σε περίοπτη θέση τους Έλληνες εφοπλιστές. Η ελληνική ναυτιλία – σε αντίθεση με την εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό – ενισχύει την θέση των Ελλήνων στο παγκόσμιο επιχειρηματικό γίγνεσθαι, αφού αυτοί αποτελούν την πολυπληθέστερη εθνικότητα πλοιοκτητών ανά τον πλανήτη στη λίστα των Lloyds.

Οι πλοιοκτήτες που συμπεριλαμβάνονται στη λίστα των Lloydsείναι οι εξής: Γιάννης Αγγελικούσης της ASG, Πέτρος Παππάς της StarBulk, Αγγελική Φράγκου της Navios, Γιώργος Οικονομου της DryShips, PeterΛιβανός, Γιώργος Προκοπίου της Dynagas, Θεόδωρος Βενιάμης της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Κωστής Κωνσταντακόπουλος της Costamare, Νικόλας Τσάκος της TENκαι της Διεθνούς Ένωσης Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Δεξαμενοπλοίων Intertanko, Ευάγγελος Μαρινάκης της Capital, Σίμος Παλιός της DianaShipping, Πίτερ Γεωργιόπουλος της GeneralMaritime, Τζον Πλατσιδάκης και Δημήτρης Μελισσανίδης της AegeanMarinePetroleum.

Οι παραπάνω εφοπλιστές φιγουράρουν ανάμεσα σε προσωπικότητες όπως ο Κινέζος XiJinping, οι Δανοί NilsAndersenκαι SorenSkou της APMoller-Maersk και ο Νορβηγός JohnFredriksenπου ελέγχουν την παγκόσμια ροή πετρελαίου και εμπορευμάτων. Η επιτυχία των «14» είναι μοναδική. Την ίδια ώρα, μία ευρύτερη ομάδα επιχειρηματιών – οι 40 μεγαλύτεροι Έλληνες εφοπλιστές – υπολογίζεται ότι ελέγχουν σχεδόν το 10% της διαθέσιμης χωρητικότητας του διεθνούς εμπορικού στόλου. Ας παρακολουθήσουμε ορισμένους εξ αυτών.

 

Γιάννης Αγγελικούσης

Η οικονομική δύναμη το δυνατό χαρτί του τέταρτου ισχυρότερου πλοιοκτήτη στον κόσμο

Οι εταιρείες του ομίλου Αγγελικούση έχουν καταφέρει ως τώρα να αγνοήσουν τις «σειρήνες» ελκυστικών χρηματοδοτικών προτάσεων, αφού η ρευστότητα θεωρείται ένα από τα ισχυρά χαρακτηριστικά του ιδιοκτήτη. Οι εξαιρετικές σχέσεις του με τον ανθό του τραπεζικού συστήματος παγκοσμίως τού διασφαλίζουν χρηματοδότηση πριν από τον ανταγωνισμό.

Παρ’ όλο που ο κ. Αγγελικούσης έχει το καλούπι του κλασικού εφοπλιστή και αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας, ο ίδιος δεν φαίνεται αδιάφορος να διεκδικήσει ακόμη και «εξωτικούς» επιχειρηματικούς προορισμούς και στόχους.

HMaran-Nakilat αποτελεί μια κοινή επιχειρηματική προσπάθεια (joint venture) με τον μεταφορέα αερίου από το Κατάρ, χρονολογείται από το 2005 και αποτελεί μία από τις πιο παραγωγικές συμφωνίες της αυτοκρατορίας του Έλληνα πλοιοκτήτη. Ο αρχικός στόλος των 4 LNG που κάλυπτε της ανάγκες αυτής της συμφωνίας, ανέρχεται σήμερα αισίως στα 11 πλοία. Μια αναχρηματοδότηση της τάξεως των 807 εκατ. δολαρίων από τις QatarIslamicBank και BarwaBank και η αύξηση το ποσοστού της Nakilat στο 40% συνεχίζουν να επιτρέπουν στη MaranVentures του κ. Αγγελικούση να διαχειρίζεται το πλειοψηφικό ποσοστό.

Σύμφωνα με περιγραφές συνεργατών του, ο ιδιοκτήτης «επιθυμεί την εξάπλωση σε νέους τομείς, με την προϋπόθεση να διατηρεί τον έλεγχο των κεφαλαίων του». Εξάλλου στα ναυπηγεία της Daewoo και της Hyundai «κτίζονται» άλλα 15 σκάφη μεταφοράς φυσικού αερίου (LNG) για λογαριασμό του.

Η εφετινή αξιολόγηση βρίσκει τον κ. Αγγελικούση μία θέση υψηλότερα! Ο όμιλός του συνεχίζει να αναπτύσσεται αψηφώντας όλες τις διεθνείς τάσεις της ναυτιλίας. Η πείρα του κ. Αγγελικούση από τις κεφαλαιαγορές προηγείται μακράν του πλήθους των σημερινών εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών. Μεταξύ 1987 και 2001 αγωνίστηκε για την επιτυχία της Anangel-American Shipholdings στον Amex, αλλά, αφότου η εταιρεία περιήλθε στην κατοχή του, δεν ενδιαφέρθηκε ξανά για άλλη εισαγωγή σε χρηματαγορά. Είναι γνωστή η απαρέσκειά του προς τα privateequities και τα hedgefunds αλλά και προς την επιρροή που έχουν ασκήσει στη ναυτιλία.

Δύο φορές κατά την τελευταία τριετία η Maran έχει μετατρέψει συμβόλαια για κατασκευή VLCC’s σε LNG’s, γεγονός που αποδεικνύει την ευελιξία αλλά και την αποφασιστικότητα του εφοπλιστή σχετικά με τις τάσεις της αγοράς.

Η σταθερή συνεργασία με 2-3 μεγάλα ναυπηγεία αποδίδει καλύτερες συνεργασίες και τιμές. Και η τακτική της προσθήκης νέων σκαφών στις παραγγελίες μειώνει ακόμη περισσότερο το μέσο κόστος κατασκευής.

Η MaranGasMaritime έχει πλέον καθιερωθεί ως βασικός παίκτης στον τομέα της μεταφοράς φυσικού αερίου (LNG). Στηριζόμενη στις μακροπρόθεσμες ναυλώσεις των περισσότερων πλοίων της, η πλειονότητα των οποίων με τον όμιλο της BG, είναι φανερό πως η εταιρεία προσβλέπει στη διεκδίκηση ενός ικανού μέρους από τον επόμενο γύρο των μισθώσεων της BG.

 

Πέτρος Παππάς

Το αφεντικό της Star Bulk έχει το μεγαλύτερο στόλο χύδην ξηρού φορτίου αλλά ακόμη βλέπει περαιτέρω επέκταση

 

Οι ιστορίες επιστροφής πάντα εντυπωσιάζουν, είτε για το πώς οι ήρωες τους επιστρέφουν στην πρώτη θέση, είτε για την απότομη ανάβασή τους. Ιστορία του Πέτρου Παππά ανήκει στην τελευταία κατηγορία και είναι ακόμη στην ανάκαμψη.

Όχι πολύ καιρό πριν, ο κ. Παππάς περίμενε υπομονετικά την ευκαιρία ώστε να κάνει την επανείσοδό του στη ναυτιλιακή αγορά. Βέβαια ήταν πρόεδρος της εισηγμένης στον Nasdaq Star Bulk Carriers, αλλά αυτό δεν μπορούσε να τον χαρακτηρίσει ως κάτι παραπάνω από μια σταθερή αλλά κοινότοπη δύναμη, καθώς ήταν ιδιοκτήτης λίγων capsizes και supermaxes.

Ως διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk από το περασμένο καλοκαίρι, είναι πλέον στο τιμόνι της μεγαλύτερης εταιρείας χύδην ξηρού φορτίου στη Wall Street, που διαχειρίζεται 139 πλοία. «Είναι πολλά πλοία», λέει προσθέτοντας αμέσως μετά ότι η πρόθεσή του είναι να αποκτήσει περισσότερα. «Πιστεύουμε στη συγχώνευση, με την προϋπόθεση ότι μπορεί να διαχειριστεί την πολυπλοκότητα. Οι μεγαλύτεροι στόλοι απολαμβάνουν φθηνότερες τιμές για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες και καλύτερη πρόσβαση στη χρηματοδότηση».

Την ίδια στιγμή ο κ. Παππάς υπογραμμίζει ότι η αυτοκρατορία χτίζεται με τη βοήθεια των χρημάτων άλλων ανθρώπων.

Σήμερα η Oaktree Capital Management, όντας η ιδιοκτήτρια των 103 πλοίων της Star Bulk, κατέχει το 57,4% των μετοχών της εταιρείας. Η οικογένεια Παππά και οι συνεργάτες της κατέχουν το 9,3%, η Angelo, Gordon & Co και η Monarch Alternative έχουν το 6,2% και το 5,4% αντίστοιχα.

Η Star Bulk, η οποία τους τελευταίους 12 μήνες έχει απορροφήσει την κοινοπραξία Pappas – Oaktree Oceanbulk Bulker και επιπλέον 34 φορτηγά πλοία από hedge fund που ελέγχεται από την Excel Maritime Carriers και είναι ήδη σε συνομιλίες για μια περαιτέρω συγχώνευση του στόλου, αλλά προς το παρόν έχει παγώσει η όλη διαδικασία.

Με τις αποτιμήσεις σε ολόκληρο τον κλάδο να είναι σε τέλμα, ο κ. Παππάς έχει πλήρη επίγνωση ότι αυτό εγείρει δυσκολίες να κλείσει κάποια deals.

«Αν η τιμή της μετοχής είναι χαμηλότερη από την καθαρή αξία του ενεργητικού, μπορείτε να συγχωνευθείτε με εταιρείες εφόσον δεν έχουν δραματικές ελλείψεις χρηματοδότησης ή άλλου είδους προβλήματα που θα τις κάνουν να φανούν άσχημα στα μάτια των επενδυτών» λέει.

«Και οι επενδυτές είναι πολύ πιο συνειδητοποιημένοι από ό,τι πριν λίγα χρόνια. Ξέρουν τι πρέπει να εξετάσουν καλύτερα».

Αυτή τη στιγμή ο κ. Παππάς βλέπει ως πρώτους υποψήφιους συγχώνευσης μικρότερες οικογενειακές ελεγχόμενες εταιρείες, οι οποίες «δεν έχουν προβλήματα με το εγώ τους» και θέλουν να απολαμβάνουν τα πλεονεκτήματα του να είσαι μέρος ενός μεγαλύτερου συνόλου.

Εκτός από τον τομέα των χύδην ξηρών φορτίων, ο κ. Παππάς συνεταιρικά με την Oaktree προχώρησε σε μια σειρά νέων ναυπηγήσεων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Οκτώ σκάφη 10.000 teu θα παραδοθούν από τη Hyundai Heavy Industries εντός του 2015 και δύο 11.000 teu θα ακολουθήσουν το 2016 από το ναυπηγείο Hanjin Heavy Industries των Φιλιππινών.

Μια άλλη κοινοπραξία, η Product Shipping & Trading (PST Tankers), διαθέτει στόλο 17 δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων. Επίσης συμμετέχει στο Madison Crude Carriers – στην επιχείρηση συμμετέχει και μονάρχης –, η οποία έχει παραγγείλει δύο πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου για το 2016.

«Οι εφοπλιστές συνηθίζουν να παίρνουν γρήγορες αποφάσεις, αλλά τα πράγματα κινούνται πολύ γοργά στη ναυτιλία πλέον. Τίποτα δεν είναι όπως ήταν πριν από 30 χρόνια» λέει.

Σύμφωνα με τον κ. Παππά, η δυναμική επέκταση έχει κρατήσει τα γραφεία του «εστιασμένα και ενθουσιασμένα». Μήπως αισθάνεται πίεση; «Ο φόρτος εργασίας μου έχει τριπλασιαστεί», λέει στη λίστα των LLOYD’S. «Αλλά είμαι πάντα χαλαρός όσο νομίζω ότι κάνουμε το σωστό. Παρά το γεγονός ότι μερικοί φίλοι στη ναυτιλία μπορεί να διαφωνούν, εγώ πιστεύω ότι πορευμένοι κοινά και με τα μεγάλα fundsέχεις ένα πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού, υπό την προϋπόθεση να διαχειριστείς σωστά την κατάσταση».

 

 

Αγγελική Φράγκου

Η 10η ισχυρότερη επιχειρηματίας στον κόσμο επεκτείνει μεθοδικά την αυτοκρατορία της

 

Αν η Αγγελική Φράγκου υποχωρεί μερικές θέσεις το τρέχον έτος, αυτό πηγάζει περισσότερο από την ανησυχητική υποχώρηση της παγκόσμιας βιομηχανίας και τη μεταβλητότητα της αγοράς παρά από κάποιες ελλείψεις από την πλευρά του Ομίλου Navios, ο οποίος ελέγχει σήμερα 149 πλοία χύδην ξηρού φορτίου, 50 δεξαμενόπλοια και 12 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Η ίδια η κυρία Φράγκου θεωρείται μία από τις δέκα ισχυρότερες γυναίκες επιχειρηματίες παγκοσμίως. Και όχι τυχαία αφού η ίδια είναι από τα πιο αγαπημένα παιδιά της WallStreet. Ως γόνος μιας Χιώτικης ναυτιλιακής οικογένειας, η κυρία Φράγκου έχει επιδείξει μια έμφυτη κατανόηση των κύκλων της ναυτιλίας που την βοήθησε να φέρει τον όμιλό της στο τρέχον, ιλιγγιώδες αποκορύφωμά της. Αλλά είναι επίσης φημισμένη για τον πολύ καλά μελετημένο και μεθοδικό σχεδιασμό των επόμενων σταδίων ανάπτυξης, που συνοδεύεται από μια ισχυρή in-house ομάδα διαχείρισης κινδύνων.

Τους τελευταίους 12 μήνες η δραστηριοποίηση δεν συναγωνίστηκε το 2013 – όταν περίπου 50 πλοία προστέθηκαν στην αυτοκρατορία της –, όμως ανά τρίμηνο όλες οι εταιρείες του ομίλου ανέφεραν νέες συναλλαγές, ενισχύοντας τη θέση τους. Η μητρική εταιρεία Navios Acquisition πούλησε τέσσερα δεξαμενόπλοια στη θυγατρική της Navios Partners Midstream. Εκτός από αυτές τις δύο εταιρείες, η Navios έχει εισαγάγει στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης τη NaviosMaritimeHoldingsκαι τη NaviosMaritimePartners. H ίδια η κυρία Φράγκου είναι η μόνη πλοιοκτήτρια η οποία ενεργεί και ως πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος τεσσάρων εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών.

Εργένισσα εκ πεποιθήσεως, η Αγγελική Φράγκου είναι μια επιχειρηματίας με υψηλές διασυνδέσεις σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Έχει επιλέξει έναν λιτό – σπαρτιατικό τον χαρακτηρίζουν πολλοί – τρόπο ζωής, αν λάβει κανείς υπόψη του την τεράστια περιουσία της. Δεν αποζητά τη δημοσιότητα γιατί τη θεωρεί περιττή επίδειξη ματαιοδοξίας.

Γεννήθηκε στα Καρδάμυλα της Χίου. Έχει δύο αδέλφια, τη Μαρία και τον Γιάννη, ο οποίος είναι επικεφαλής δικής του ναυτιλιακής εταιρείας. Από μικρή είχε στενή σχέση με τον κόσμο της ναυτιλίας. Κόρη ενός μεγάλου Έλληνα εφοπλιστή, του καπετάν Νίκου Φράγκου, και της αείμνηστης διακεκριμένης φιλολόγου Στέλλας Φράγκου, η Αγγελική δεν αρκέστηκε στην απασχόληση στην οικογενειακή επιχείρηση, αλλά ξεκίνησε να χαράζει τη δική της ρότα περίπου πριν από δέκα χρόνια, για να κατακτήσει τον κόσμο.

«Το μυστικό της επιτυχίας είναι ότι δουλεύουμε ως παραδοσιακή ναυτιλιακή οικογένεια. Στις δύσκολες από οικονομικής άποψης περιόδους η Navios αμύνθηκε. Είμαστε έτοιμοι να εκμεταλλευθούμε τις ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν», επισημαίνει η ίδια.

Άνθρωποι που τη γνωρίζουν καλά τονίζουν: «Ως χαρακτήρας η Αγγελική είναι προσιτή, που θα σου δώσει πάντα χρόνο, τον οποίο και θα επεκτείνει όταν την κεντρίσουν αυτά που έχεις να της πεις. Δεν τον χαλαλίζει σε άσκοπες συζητήσεις και δραστηριότητες και χαίρεται ξεκάθαρα πρώτα με τον μόχθο για τη δουλειά της και μετά με το αποτέλεσμα».

 

Γιώργος Οικονόμου, Dry Ships

Κατακτώντας τη 16η καλύτερη θέση της παγκόσμιας ναυτιλίας

 

Ο κ. Γιώργος Οικονόμου έβαλε τον περασμένο Νοέμβριο 80 εκατ. δολάρια στην εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης (Nasdaq) εταιρείας DryShips. Το ποσό αυτό ήταν μέρος της συνολικής αύξησης μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας κατά 350 εκατ. δολάρια. Η συγκεκριμένη κίνηση αφαίρεσε όποιες αμφιβολίες υπήρχαν σχετικά με την ικανότητα του ομίλου να αναχρηματοδοτήσει το μετατρέψιμο ομόλογο που έληγε την 1η Δεκεμβρίου. Επίσης έλαβε δάνειο 120 εκατ. δολαρίων από τη θυγατρική εταιρεία OceanRig, στην οποία ο κ. Οικονόμου – προς το παρόν – είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος.

Αυτά είναι δύο γεγονότα που πείθουν ότι ο σκληρά εργαζόμενος κ. Οικονόμου έχει στη διάθεσή του εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, ακόμη και όταν παίζει αμυντικό παιχνίδι, όπως συνέβη και κατά το 2014. Έχει πέσει στην κατάταξη, επειδή μεγάλο μέρος της ενέργειάς του χρησιμοποιείται για να μάχεται σε δυσμενείς αγορές.

Εντός του 2015 ο κ. Οικονόμου έχει ως στόχο να διαχωρίσει τις εταιρείες διακίνησης χύδην ξηρού φορτίου από τα δεξαμενόπλοια και τις εταιρείες υπεράκτιων γεωτρήσεων. Αυτές πλέον θα αποτελούν τρεις σαφώς διαχωρισμένες επιχειρήσεις. Ακολουθώντας το κύμα των δημόσιων εγγραφών, το κομμάτι των δεξαμενοπλοίων θα ενταχθεί στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Όσον αφορά τα υπόλοιπα στοιχεία που αφορούν το ιδιωτικό κομμάτι του ομίλου, στην ιδιοκτησία του κ. Οικονόμου εντάσσονται 60 δεξαμενόπλοια και φορτηγά πλοία τα οποία αποτελούν τον στόλο της εταιρείας Κάρντιφ Marine. Στο δυναμικό του ομίλου εντάσσονται 5 LNG πλοία, ο αριθμός των οποίων ενδέχεται να αυξηθεί.

Ας σημειωθεί ότι, όπως και ο ίδιος αναγνωρίζει, το 2014 έκανε δύο λάθη τα οποία αφορούσαν την πορεία αυξομειώσεων των ναύλων των φορτηγών πλοίων.

Δεν χωρεί αμφιβολία ότι ο κ. Οικονόμου έχει όραμα, αλλά φροντίζει να το διατηρεί πάντα σε άμεση σχέση με την πραγματικότητα.

«Στις επιχειρήσεις πρέπει να πουλάς, αλλά αυτό δεν πρέπει να το κάνεις υπερβάλλοντας. Αν το κάνεις, γίνεσαι ανόητος. Ποτέ δεν πρόκειται να γίνω ένας τύπος που υπερβάλλει», λέει ο ίδιος. «Εγώ δεν πρόκειται να κάνω επίδειξη. Δεν έχω να αποδείξω τίποτα σε κανέναν. Θέλω μόνο να βγω νικητής».

 

 

Κωστής Κωνσταντακόπουλος, Costamare

Επενδύσεις 1 δισ. δολαρίων

και… δεύτερη εταιρεία

στη Wall Street

 

Από το 2006, όταν ο καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, ένας από τους ισχυρότερους πλοιοκτήτες του κόσμου, αποφασίζει να αποσυρθεί από την πρώτη γραμμή της ναυτιλιακής βιομηχανίας, έχει περάσει πολύ καιρός. Πλέον η εταιρεία που ο ίδιος ίδρυσε και η οποία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης από τον περασμένο Νοέμβριο, έχει προχωρήσει σε επενδύσεις για αγορές και ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που ξεπερνούν το 1 δισ. δολάρια. Στο τιμόνι της Costamare βρίσκεται ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος, πρωτότοκος του αείμνηστου καπετάν Βασίλη και της αγαπημένης του Κάρμεν, ο οποίος αποτελεί μία από τις μεγάλες ελπίδες της ελληνικής εφοπλιστικής οικογένειας. Απόδειξη; Το 2014 η Costamare αναδείχθηκε ως «Η εταιρεία της χρονιάς» από τους Lloyd’s αποσπώντας την παγκόσμιας φήμης αντίστοιχη διάκριση.

Σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης λοιπόν, η οικογένεια Κωνσταντακόπουλου εντοπίζει τις ευκαιρίες γνωρίζοντας ότι μόνο μέσω των σωστών επενδύσεων έρχονται το κέρδος και η ανάπτυξη. Ήταν τότε άλλωστε που ο τομέας της θαλάσσιας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άρχισε να βαδίζει σε πιο ήρεμες θάλασσες. Δεν είναι τυχαίο ότι μεγάλα ονόματα της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας έχουν στραφεί προς τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Η «μαθητεία» του κ. Κωστή Κωνσταντακόπουλου είχε ξεκινήσει αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του στο εξωτερικό. Το 1998, σε ηλικία 29 ετών, τοποθετείται από τον πατέρα του στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου και πέφτει κατευθείαν στα βαθιά ενός άκρως σκληρού βιομηχανικού τομέα όπως η ναυτιλία.

Σήμερα η Costamare είναι από τις μεγαλύτερες εταιρείες με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ο αριθμός των οποίων φθάνει τα 68, με συνολική μεταφορική ικανότητα 465.000 TEU, ενώ το ναυπηγικό της πρόγραμμα προβλέπει την κατασκευή άλλων έντεκα.

Η εταιρεία ετοιμάζεται να γιορτάσει το 2015 τα 40 χρόνια από την ίδρυσή της και να εισαγάγει δεύτερη ομοειδή επιχείρηση στο αμερικανικό χρηματιστήριο, η οποία θα είναι η 30ή ελληνικών συμφερόντων! Έχει ήδη κατατεθεί το ενημερωτικό δελτίο για την εισαγωγή νέας εταιρείας που θα έχει τη μορφή Master Limited Partnership (MLB). Θα είναι μάλιστα η πρώτη MLP στον τομέα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, γεγονός που συνιστά μία ακόμη πρωτιά της ελληνικής ναυτιλίας.

Αρχικά θα αγοράσει τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τη μητρική Costamare, με μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα και ναυλωτές όπως η Evergreen και η Cosco. Η εισαγωγή της νέας εταιρείας στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το private equity fund York Capital, με το οποίο διατηρεί κοινοπραξία μέσω της εισηγμένης του Costamare. Ο όμιλος σε αυτή την προσπάθεια έχει αρωγούς τρεις τράπεζες, τις DNB Bank, Citibank, Credit Suisse, οι οποίες ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να χρηματοδοτήσουν τη νέα MLP εταιρεία με 180 εκατ. δολάρια.

Νίκος Τσάκος, ΤΕΝ

Η προεδρία της Διεθνούς Ένωσης Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Δεξαμενοπλοίων Intertanko στον «Mr Ten»

 

Είναι ο συνεχιστής μιας θαλάσσιας ναυτιλιακής αυτοκρατορίας. Αθόρυβα έχει επιλέξει να ασχολείται με αυτό που αγαπάει, τη ναυτιλία, αποφεύγοντας τη δημοσιότητα. Ο κ. Νίκος Παναγιώτη Τσάκος, ο οποίος βρίσκεται στην 54η καλύτερη θέση της Lloyd’sList, έρχεται επίσης στο προσκήνιο και με αφορμή την ομόφωνη εκλογή του ως προέδρου της Intertanko, της Διεθνούς Ένωσης Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Δεξαμενοπλοίων. Η Ένωση αυτή αριθμεί 212 εταιρείες, με στόλο 3.040 δεξαμενοπλοίων, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 270 εκατ. τόνων, και επιπλέον 300 μέλη που σχετίζονται με αυτή: τράπεζες, πετρελαϊκές εταιρείες και ναυλομεσίτες.

Για πρώτη φορά Έλληνας πλοιοκτήτης – και όχι στέλεχος εταιρείας – αναλαμβάνει τον προεδρικό θώκο, και μάλιστα με τη σύμφωνη γνώμη των Νορβηγών, με επικεφαλής τον Τζον Φρέντρικσεν, που είναι το αντίπαλο δέος των Ελλήνων εφοπλιστών, σε έναν κλάδο όπως αυτός της μεταφοράς πετρελαίου, ο οποίος είναι υψίστης σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο, με τεράστια γεωπολιτικά-οικονομικά συμφέροντα. Ιδιαίτερα θετικό είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα κατέχει και την προεδρία της Intercargo, της Διεθνούς Ένωση Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Φορτηγών Πλοίων, με επικεφαλής τον γενικό διευθυντή του ομίλου Αγγελικούση, Γιάννη Πλατσιδάκη. Έτσι δύο Έλληνες ηγούνται πλέον δύο διεθνών θεσμικών οργάνων, που εκπροσωπούν το 25% του παγκόσμιου στόλου.

Για το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής κρίσης ο κ. Νίκος Τσάκος είναι αισιόδοξος: «Στην ελληνική ναυτιλία, τόσο η προηγούμενη γενιά όσο και η νέα έχει τη σοφία να αντιμετωπίζει τις δυσκολίες ακόμη και αν αυτές είναι στον μέγιστο βαθμό. Τα τελευταία έξι χρόνια η παγκόσμια ναυτιλία ζει τη μεγαλύτερη κρίση στη σύγχρονη ιστορία της. Μέσα όμως από αυτή η ελληνική ναυτιλία βγήκε ισχυρή με ελάχιστες εταιρείες-θύματα, σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές της. Πιστεύω ότι ναι μεν τα χειρότερα έχουν περάσει, αλλά υπάρχει ακόμη ανηφόρα».

Η σχέση του κ. Τσάκου με τη θάλασσα είναι κληρονομική. Υπάρχει στο DNA της οικογένειας, που έχει τις ρίζες της στα Καρδάμυλα της Χίου. Η ναυτοσύνη είναι τρόπος ζωής για τον Νίκο, τον γιο του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου. Όπως συνηθίζει να λέει και ο ίδιος καθισμένος στο λιτό γραφείο του στο Μέγαρο Μακεδονία του ομίλου, στη λεωφόρο Συγγρού, «πέρα από την οικογενειακή παράδοση και το πεπρωμένο, ήταν η δική μου αγάπη που με ώθησε στη θάλασσα». Αυτός ήταν και ο λόγος που παράλληλα με τις σπουδές του ταξίδευε συχνά ως μέλος πληρώματος σε πλοία της οικογενειακής εταιρείας. Το αγαπημένο του επιχειρηματικό σλόγκαν είναι ότι «αν πιστεύω σε κάτι, το ακολουθώ και το στηρίζω μέχρι να αποδειχθεί σωστό, ανεξάρτητα από τα σκαμπανεβάσματα της αγοράς».

Τα ταξίδια του ανά τον κόσμο είναι στην ημερήσια διάταξη: από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη και από εκεί στη Νότια Κορέα, όπου ναυπηγούνται πλοία για λογαριασμό του ομίλου, και στη συνέχεια στην Κίνα όπου γίνονται επισκευές. Τώρα στο «σχέδιο πτήσης» προστίθενται και οι Βρυξέλλες, όπου θα εκπροσωπεί την Intertanko. Φυσικά δεν πρέπει να παραλείψουμε την Ουρουγουάη, όπου ο όμιλος έχει ναυπηγεία.

Ο κ. Νίκος Τσάκος τελείωσε το εξατάξιο Γυμνάσιο Μωραΐτη και στη συνέχεια σπούδασε Οικονομικές Επιστήμες στο Columbia University της Νέας Υόρκης. Παράλληλα εργαζόταν στα γραφεία της Tsakos Shipping στη Νέα Υόρκη. Αποφοίτησε το 1985. Για έναν χρόνο έκανε Master Degree in Shipping Finance στο City University of London, από όπου έλαβε Master στα οικονομικά – ναυτιλιακά με τίτλο διατριβής «Χρηματιστήρια και Ναυτιλία». Το 1987 επέστρεψε στην Ελλάδα και εκπλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις υπηρετώντας στο Πολεμικό Ναυτικό. Συνέβαλε αποφασιστικά στην ίδρυση της Global Ocean Carriers.

Το μεγάλο επιχειρηματικό του βήμα το έκανε όταν ίδρυσε τη ναυτιλιακή εταιρεία Tsakos Energy Navigation, η οποία είναι μία από τις πρώτες ελληνικές εταιρείες που εισήχθησαν στη Wall Street. Εκτός από ιδρυτής, είναι πρόεδρος, διευθύνων σύμβουλος και μέλος του Δ.Σ. της TΕΝ, η οποία ιδρύθηκε το 1993 και διαχειρίζεται έναν από τους πιο σύγχρονους στόλους δεξαμενοπλοίων παγκοσμίως. Η εταιρεία ήταν εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Όσλο από το 1993 ως το 2002. Τον Μάρτιο του 2002 εισήχθη επίσης στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Ο στόλος της απαρτίζεται από 64 πλοία, εκ των οποίων τα 13 είναι υπό ναυπήγηση. Εκτός από δεξαμενόπλοια έχει και δύο LNG, πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου.

Η ΤΕΝ και ο όμιλος Τσάκου εν γένει είναι από τις εταιρείες που στηρίζουν την ελληνική σημαία και τον Έλληνα ναυτικό. «Στα δεξαμενόπλοια ο Έλληνας ναυτικός είναι ο καλύτερος και κανείς δεν μπορεί να τον ξεπεράσει. Και σε δύσκολες στιγμές οι Έλληνες ναυτικοί ξέρουν πώς να φερθούν. Άρα μπορείς, όταν έχεις 70 πλοία στους ωκεανούς, να κοιμάσαι ήσυχος. Επίσης δεν θέλουμε να χαθεί η τεχνογνωσία των Ελλήνων και η δική μας γενιά να είναι η τελευταία ενώ θα είμαστε πρώτη δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία. Στην Αγγλία και στη Νορβηγία, όταν σταμάτησε να πηγαίνει ο κόσμος στη θάλασσα, κράτησαν δύο γενιές και μετά εξαφανίστηκαν», τονίζει ο Νίκος Τσάκος.

Το 2011 ο Νίκος Τσάκος αναγορεύθηκε επίτιμος διδάκτορας του Cass Business School, του Πανεπιστημίου City, για την προσφορά του στη σύγχρονη ναυτιλιακή επιχειρηματικότητα. Επίσηςέλαβετο Lloyd’s List Award for the Best Tanker Operator το 2006, καθώςεπίσηςκαιτα Europe’s 500 Award το 2005.

Ο κ. Νίκος Τσάκος είναι συνιδρυτής του Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος» μαζί με τον καπετάν Παναγιώτη Τσάκο. Πρόκειται για έναν φιλανθρωπικό οργανισμό ο οποίος πήρε το όνομά του από την αείμνηστη αδερφή του και επικεντρώνεται στη ναυτική έρευνα και παράδοση, καθώς επίσης στην προστασία και στην εκπαίδευση ταλαντούχων νέων.

 

Ευάγγελος Μαρινάκης, Capital

1,1 δισ. δολάρια επενδύσεις

για νέα πλοία

HCapital, συμφερόντων Ευάγγελου Μαρινάκη, διαθέτει 60 πλοία ενώ η επιχείρησή του είναι η πρώτη ναυτιλιακή εταιρεία παγκοσμίως η οποία αξιολογήθηκε από τη LLOYD’S Register για τη Στρατηγική Αντίληψη Bιώσιμης Ανάπτυξης του ΙΜΟ (InternationalMaritimeOrganization).

Η εταιρεία έχει επίσης ξεκινήσει ένα κοινό πρόγραμμα με τη LLOYD’S Register και την Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering για να εξετάσει τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ας σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει σχέση με την επιβολή αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανόνων στη χρήση ναυτιλιακών καυσίμων σε συγκεκριμένες περιοχές από 1ης Ιανουαρίου του 2015.

Το 2014 η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης εταιρεία ανέλαβε τρία πλοία χωρητικότητας 9.000 κοντέινερ το καθένα, τα οποία είναι ναυλωμένα για πέντε χρόνια στη γαλλική CMA CGM. Την ίδια στιγμή συμφώνησε να αποκτήσει δύο νεότευκτα δεξαμενόπλοια από ιδιωτική εταιρεία του κ. Μαρινάκη, με optionτην απόκτηση στο αμέσως επόμενο διάστημα ακόμη έξι (6) ίδιων πλοίων, που είναι υπό κατασκευή. Συνολικά η Capital Maritime από το 2013 επένδυσε περισσότερα από 1,1 δισ. δολάρια.

Η επιρροή του κ. Ευάγγελου Μαρινάκη επεκτείνεται και στο λιμάνι του Πειραιά λόγω του γεγονότος ότι ο ίδιος αποτελεί μέλος της νέας αυτοδιοικητικής αρχής του Δήμου Πειραιά. Το 2014 εξελέγη πρώτο μέλος του δημοτικού συμβουλίου του Πειραιά, υπό τον νέο δήμαρχο κ. Γιάννη Μόραλη, με ένα μεγάλο αριθμό ψήφων. Έχει δεσμευθεί να μετατρέψει τον Πειραιά σε διεθνές επιχειρηματικό κέντρο και να αναπτύξει το λιμάνι ως ένα κομβικό σημείο για κρουαζιέρες. Ωστόσο ο ίδιος και ο νέος δήμαρχος έχουν δηλώσει κάθετα αντίθετοι με την απόφαση της κυβέρνησης να πουλήσει την πλειοψηφία των μετοχών του λιμανιού του Πειραιά.

Ο ίδιος είναι επίσης πρόεδρος του μεγαλύτερου αθλητικού Συλλόγου της χώρας – του «Ολυμπιακού».

Δημήτρης Μελισσανίδης, Aegean Marine Petroleum

Η κατάρρευση της OW Bunker

αέρας στα πανιά του δαιμόνιου Πόντιου

 

Η κατάρρευση της OW Bunker είναι πιθανόν να έχει ιδιαίτερα θετική επίδραση στην πορεία της ομάδας του Δημήτρη Μελισσανίδη. Και αυτό διότι, πρώτον, η AegeanMarinePetroleumτου κ. Μελισσανίδη ήταν μία από τις εταιρείες στις οποίες η OWBunkerόφειλε σημαντικά ποσά. Συγκεκριμένα η AegeanMarinePetroleum έχει λαμβάνειν το ποσό των 7,8 εκατ. δολαρίων από την OWBunker. Δεύτερον, το κενό που άφησε η OWBunker είναι πολύ πιθανόν – και με δεδομένη την οφειλή – να καλυφθεί από την AegeanMarinePetroleum (ΑMPN).

Αξίζει να σημειωθεί ότι η AMPN είναι ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος προμηθευτής ναυτιλιακών καυσίμων στον κόσμο, χωρίς να υπολογίζουμε βεβαίως τις μεγάλες εταιρείες πετρελαίου και τις κρατικές εταιρείες ενέργειας.

Στο δυναμικό της Aegean έχουν ήδη προστεθεί οι συνεργάτες και το προσωπικό της OW στην Ελλάδα. Η περαιτέρω συγχώνευση δραστηριοτήτων θα έδινε τη δυνατότητα στην Aegeanνα διευρύνει γεωγραφικά το δίκτυό της σε 27 αγορές. Ειδικότερα, το πρώτο τετράμηνο του 2015 η Aegeanαναμένεται να θέσει σε λειτουργία την υποδομή της OW στο Λος Άντζελες.

Η AegeanMarinePetroleumέχει αναπτύξει μια στρατηγική συμμαχία στην Κίνα και πριν από ένα χρόνο ενίσχυσε σημαντικά την παρουσία της στη Βόρεια Αμερική μέσω της εξαγοράς της εταιρείας ανεφοδιασμού Hess Corporation, που δραστηριοποιείται στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ. Η νέα αμερικανική θυγατρική της εξασφάλισε μια εγκατάσταση 150 εκατ. δολαρίων σε κεφάλαια κίνησης από την ABN Amro, γεγονός που βοηθά την ανάπτυξη της επιχείρησης εκεί.

Ο κ. Μελισσανίδης, ο οποίος ίδρυσε την AMPN και αποτελεί το μεγαλύτερο μέτοχο της εταιρείας, δραστηριοποιείται επίσης στους τομείς της ενέργειας, της ναυτιλίας καθώς επίσης και σε διάφορες άλλες αγορές, ελέγχοντας – μεταξύ άλλων – ένα μεγάλο πανεθνικό δίκτυο πρατηρίων καθώς επίσης και τη δική του εταιρεία δεξαμενόπλοιων. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι το 2014 παραδόθηκαν στην AegeanShipping, που διευθύνεται από τον κ. Γιώργο Μελισσανίδη, 4 «πράσινα» (οικολογικά) e-coships δεξαμενόπλοια, τύπου Handymax, διπλασιάζοντας έτσι το στόλο της εταιρείας.

Στον όμιλο εντάσσεται επίσης η HEC, η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα συλλογής απορριμμάτων και καθαρισμού των πλοίων, μια δραστηριότητα που απλώνεται σε πολλά λιμάνια του κόσμου. Έχει το δικό της στόλο δεξαμενοπλοίων και τον μεγαλύτερο πλωτό διαχωριστήρα στον κόσμο. Η HEC έχει επενδύσει κεφάλαια της τάξης των 74 εκατ. δολαρίων, σε ένα νέο κέντρο συλλογής state-of-the-art μετά την απόκτηση του πρώην τερματικού σταθμού της BP στον Πειραιά.