Ο κ. Κώστας Δρακονταειδής, δήμαρχος Λευκάδας, ξεδιπλώνει στους NewTimes το σχέδιό του για την ανάπτυξη του νησιού

 

Συνέντευξη στον ΣΠΥΡΟ ΚΤΕΝΑ

Δέκα μουσεία, έξι βιβλιοθήκες, δέκα πολιτιστικά σωματεία δεν είναι αυτονόητη επίδοση για έναν μικρό τόπο. Το νησί του Άγγελου Σικελιανού και του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη, το νησί που γεννήθηκε ο εθνικός ποιητής της Ιαπωνίας Λευκάδιος Χερν μπορεί πράγματι να νιώθει υπερήφανο για την πνευματική του παράδοση. Ακόμη και σήμερα, στις πιο δύσκολες οικονομικές συνθήκες, η «Λευκάδα των ποιητών» φροντίζει για την πνευματική της παράδοση, επιχειρώντας ταυτόχρονα να ανοίξει νέους διαύλους επικοινωνίας με το εξωτερικό. Η συνομιλία μας με τον δήμαρχο του νησιού, κ. Κώστα Δρακονταειδή, είναι αποκαλυπτική για τα προβλήματα, τις προκλήσεις αλλά και τις προσπάθειες της δημοτικής αρχής να ανοίξει μια νέα σελίδα στην ανάπτυξη της Λευκάδας, στη ζωή των πολιτών της και στις σχέσεις της με τις εκατοντάδες χιλιάδες των επισκεπτών της.

 

Κύριε Δρακονταειδή, ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που σας κάνουν να χάνετε τον ύπνο σας και καλείστε να λύσετε από τη θέση του δημάρχου Λευκάδας;

Αναμφίβολα το σημαντικότερο πρόβλημα είναι οι υποδομές. Όταν δεν έχουν τεθεί οι βάσεις, εδώ και 30 χρόνια, όπως για παράδειγμα δεν έχει αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων, είναι προφανές ότι έχεις μπροστά σου τεράστιες προκλήσεις. Όταν έχεις ένα διάτρητο δίκτυο ύδρευσης που βάζει εμπόδια στη δημιουργία ενός νέου μοντέλου ανάπτυξης, έχεις πολλούς λόγους να μην κοιμάσαι! Πρόθεσή μας είναι όλα αυτά να τα βάλουμε σε σειρά. Θέλουμε να εκσυγχρονίσουμε το νησί, τις υποδομές του, ώστε να κάνουμε τη ζωή των κατοίκων πιο εύκολη και ταυτόχρονα να εγκαταλείψουμε το μοντέλο του μαζικού τουρισμού εμπλουτίζοντας το τουριστικό προϊόν μας με νέες μορφές και υπηρεσίες.

 

Εστιάζοντας στα μεγάλα έργα που βρίσκονται στο τραπέζι συσκέψεων του δημοτικού συμβουλίου, σε ποια δίνετε προτεραιότητα;

Το πρώτο είναι η διαχείριση των απορριμμάτων. Στην κατεύθυνση αυτή έχουν γίνει μεγάλα βήματα, ιδιαίτερα μετά την 1η Σεπτέμβρη που αναλάβαμε την ευθύνη του δήμου. Αυτή τη στιγμή έχει εξασφαλιστεί η αναγκαία χρηματοδότηση και στο πλαίσιο του εθνικού σχεδιασμού, ο οποίος εν τω μεταξύ άλλαξε – και καλώς άλλαξε κατά τη γνώμη μου, αφού δίνει πλέον προτεραιότητα στην πρόληψη –, έχουμε προχωρήσει σε ένα τοπικό σχέδιο δράσης διαχείρισης απορριμμάτων. Μάλιστα το έχουμε καταθέσει στα αρμόδια όργανα και υπάρχει και χρηματοδότηση για τη δημιουργία μονάδας επεξεργασίας των απορριμμάτων στη Λευκάδα.

 

Πόσα κεφάλαια θα απορροφήσει η συγκεκριμένη επένδυση;

Μιλάμε για μια επένδυση της τάξεως των 4 εκατ. ευρώ. Το σχέδιό μας προβλέπει να παίρνουμε τα απορρίμματα, αφού προηγουμένως έχει προηγηθεί το στάδιο της ανακύκλωσής τους – γι’ αυτό μίλησα και για πρόληψη –, στη συνέχεια αυτά θα επεξεργάζονται προκειμένου να παραχθεί υπόλειμμα. Θα ήθελα στο σημείο αυτό να σας πω ότι συνεργαζόμαστε με τον γειτονικό Δήμο Ακτίου-Βόνιτσας. Μετά και την απόφαση του δικού τους δημοτικού συμβουλίου προχωράμε στη συνεργατική διαχείριση των σκουπιδιών. Πρακτικά στη Λευκάδα θα συγκεντρώνεται το σύνολο των απορριμμάτων των δύο δήμων για να γίνεται η επεξεργασία και το υπόλειμμα θα καταλήγει στον ΧΥΤΑ υπολείμματος του Ακτίου-Βόνιτσας.

Ένα άλλο σοβαρό θέμα είναι αυτό που αφορά τους βιολογικούς καθαρισμούς. Ως νησί έχουμε κάνει βήματα στο θέμα. Ξεκίνησε προσφάτως η λειτουργία του βιολογικού καθαρισμού στο Νυδρί ενώ λειτουργούν και αντίστοιχοι στη Βασιλική και στον Άγιο Νικήτα. Θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι είναι σημαντικό για ένα μικρό νησί όπως η Λευκάδα να έχει 4 βιολογικούς καθαρισμούς. Οφείλουμε όμως να πούμε ότι ο βιολογικός καθαρισμός της Λευκάδας είναι στα όριά του και χρειάζεται να προχωρήσουμε σε ριζικό εκσυγχρονισμό του. Η μελέτη είναι έτοιμη και θα προχωρήσουμε σύντομα στις αναγκαίες ενέργειες.

 

Θα ήθελα να μείνουμε λίγο στα θέματα υποδομών. Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας σε έργα όπως οδικοί άξονες, μαρίνες, αεροδρόμιο Ακτίου;

To αεροδρόμιο του Ακτίου είναι ένα εξαιρετικά κρίσιμο θέμα, με την έννοια ότι είναι στρατηγικής σημασίας σημείο για την αεροπορική σύνδεση του νησιού και της ευρύτερης περιοχής με το εξωτερικό. Ξέρετε ότι οι αεροπορικές συνδέσεις είναι κρίσιμο μέγεθος για την πορεία του ελληνικού τουρισμού γενικότερα. Από την πλευρά μας κάνουμε μια συστηματική προσπάθεια απευθυνόμενοι σε νέες αγορές, πέραν των παραδοσιακών χωρών της Ευρώπης. Συγκεκριμένα, πρόσφατα πραγματοποιήσαμε επίσημη επίσκεψη στην Κίνα, μια τεράστια χώρα με ανεξάντλητα τουριστικά αποθέματα και προχωρήσαμε σε αδελφοποίηση με έναν πολύ σημαντικό δήμο.

 

Το μεγάλο πρόβλημα όμως είναι η ανυπαρξία απευθείας τακτικών αεροπορικών συνδέσεων. Η AirChina«πιάνει» Κωνσταντινούπολη…

Δυστυχώς, η μοναδική εταιρεία που πραγματοποιεί πτήσεις είναι η AegeanAirlines, η οποία εκτελεί τρία δρομολόγια την εβδομάδα και μόνο το καλοκαίρι. Δεν γίνεται. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Το αεροδρόμιο του Ακτίου προσφέρει μια χρυσή ευκαιρία.

Σε ό,τι αφορά τις μαρίνες που μου είπατε, προφανώς συμπεριλαμβάνονται στο σχεδιασμό μας αφού η λειτουργία τους συνδέεται με πολύ σημαντικά έσοδα. Δείτε τη μαρίνα Λευκάδας, πηγαίνει εξαιρετικά, αποφέροντας σημαντικά έσοδα στο δήμο.

 

Ουσιαστικά είναι και αυτά που συντηρούν το δήμο;

Η αλήθεια είναι αυτή. Πρέπει να πω επίσης ότι στο σχεδιασμό μας έχουμε τη δημιουργία μαρίνας στην περιοχή του Βλυχού. Η ύπαρξη μαρίνας σε αυτόν τον κόλπο θα παίξει στρατηγικό ρόλο στην ανάπτυξη του νησιού. Εξάλλου σε εξέλιξη είναι ένα άλλο μεγάλο έργο, εξαιρετικής σημασίας, το καταφύγιο τουριστικών σκαφών στον όρμο Βασιλικής, το οποίο εκσυγχρονίζει την τουριστική υποδομή της Νότιας Λευκάδας, ενώ έχει και ευρύτερο ορίζοντα, αφού δεν αφορά μόνο τη Βασιλική και τη Λευκάδα αλλά ολόκληρη την περιφέρεια των Ιονίων νήσων. Παρ’ ότι είχε μπλοκάρει λόγω των capitalcontrols, ευελπιστούμε ότι στις αρχές του 2017 θα έχει ολοκληρωθεί.

 

Παρακολουθώντας κανείς την τουριστική κίνηση στο νησί διαπιστώνει ότι η ανθρωπογεωγραφία των επισκεπτών του έχει αλλάξει σε σχέση με προηγούμενες δεκαετίες. Οι Άγγλοι και οι Σκανδιναβοί αντικαταστάθηκαν με Σέρβους, Ρουμάνους, Πολωνούς. Έχετε κάποιον εμπλουτισμό του μείγματος των επισκεπτών του νησιού; Οι διεθνείς εκθέσεις μπορούν να βοηθήσουν σε αυτό;

Αν ρωτήσετε και τους ταξιδιωτικούς πράκτορες θα σας πουν ότι αυτή τη στιγμή το τουριστικό «παιχνίδι» δεν κρίνεται στις εκθέσεις. Άλλα είναι τα κανάλια που διαμορφώνουν το τελικό αποτέλεσμα. Είναι αλήθεια ότι έχουμε μεγάλο όγκο τουρισμού από τις Βαλκανικές χώρες – ποιοτικά και με οικονομικούς όρους ο τουρισμός αυτός είναι πιο χαμηλός. Δεν χωρεί αμφιβολία ότι χρειάζεται να αλλάξει η στρατηγική μας. Στο σημείο αυτό επιτρέψτε μου να ανοίξω μια μικρή παρένθεση: μετά την ανάληψη των καθηκόντων της νέας δημοτικής αρχής, για πρώτη φορά ο Δήμος Λευκάδας συγκρότησε τουριστική επιτροπή με τη συμμετοχή επαγγελματιών του τουρισμού. Για πρώτη φορά έχουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την τουριστική ανάπτυξη της Λευκάδας, το οποίο είναι συγκεκριμένο, σαφές και στο οποίο τίθενται όλα αυτά τα ζητήματα που θέτετε και εσείς.

 

Ποιες είναι λοιπόν οι μεγάλες «τουριστικές δεξαμενές» του εξωτερικού από τις οποίες θα επιχειρήσετε να αντλήσετε πρόσθετα οφέλη;

Είναι σίγουρα οι αγορές της Βόρειας Ευρώπης αλλά και νοτιότερα. Οφείλουμε όμως εδώ να σημειώσουμε κάτι ιδιαίτερα σημαντικό. Δεν μπορείς από τη μια πλευρά να επιθυμείς να προσελκύσεις ποιοτικό τουρισμό, δηλαδή υψηλής οικονομικής δυνατότητας τουρίστες, και από την άλλη πλευρά εσύ να τους προσφέρεις χαμηλής ή μέτριας ποιότητας υπηρεσίες. Εδώ απαιτείται η συνεργασία όλων. Πρέπει να κάτσουν όλοι, και κυρίως οι εμπλεκόμενοι φορείς, στο τραπέζι και να αποφασίσουν συγκεκριμένα μέτρα αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος.

Σε αυτή την προσπάθεια ο δήμος θα παίξει καθοριστικό ρόλο. Επιτρέψτε μου ένα παράδειγμα: λέμε ότι θέλουμε να ενισχύσουμε τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Αυτό σημαίνει ότι επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο τον Μάιο και τον Απρίλιο. Ένας από τους τρόπους που επιχειρούμε να το κάνουμε αυτό είναι να εντάξουμε στον σχεδιασμό μας το δίκτυο των μονοπατιών της Λευκάδας, συνδέοντας ιστορικούς χώρους με την αναψυχή και την άθληση. Αυτό ξεκινάμε και το υλοποιούμε. Ολοκληρώνουμε τη μελέτη των μονοπατιών, έχουμε κάνει πρόταση για ένταξή τους σε αναπτυξιακά προγράμματα και προχωρούμε. Αυτό είναι ένα από τα δεκάδες παραδείγματα όπου πρέπει να συγχρονίσουμε το βηματισμό μας, ο δήμος αλλά και οι εκπρόσωποι των τουριστικών φορέων, ώστε να εμπλουτιστεί το τουριστικό προϊόν. Η γαστρονομία, ο θρησκευτικός τουρισμός, ο θαλάσσιος τουρισμός είναι πλευρές ενός σύνθετου τουριστικού προϊόντος. Δεν πρέπει, για παράδειγμα, ο ξενοδόχος της Λευκάδας να εντάξει στο μενού του το λευκαδίτικο πρωινό; Θυμίζω εδώ ότι για δεύτερη φορά εφέτος το καλοκαίρι διοργανώθηκε με μεγάλη επιτυχία το φεστιβάλ γαστρονομίας. Αυτό σημαίνει ότι από τη δική μας την πλευρά κάνουμε κάποιες προσπάθειες. Αρκετοί επιχειρηματίες δείχνουν διάθεση να βοηθήσουν, μόνο που αυτό πρέπει να γίνει πιο έντονα.

 

Η Λευκάδα διαθέτει ένα μεγάλο κεφάλαιο που λέγεται «Γιορτές Λόγου και Τέχνης». Μάλιστα το δημιούργησε σε εποχές που ήταν ο πιο φτωχός νομός της χώρας. Αυτό το κεφάλαιο, που έχει αναγνωριστεί από δεκάδες χώρες του κόσμου, πώς το αξιοποιείτε; Το ρωτώ διότι θεωρώ ότι το φεστιβάλ εμφανίζει μια αισθητή κόπωση.

Εφέτος – και το λέω με πολύ μεγάλη ικανοποίηση – η συμμετοχή του κόσμου ήταν ιδιαίτερα αυξημένη στις διεθνείς αυτές πολιτιστικές εκδηλώσεις. Το αποδεικνύουν οι αριθμοί και η εικόνα της καθημερινότητας του φεστιβάλ. Παρ’ όλα αυτά νομίζω ότι έχετε δίκιο και ότι πρέπει να γίνουν πολλά ώστε να υπάρξει ουσιαστική ανανέωσή του, χωρίς να αλλάξουμε το χαρακτήρα μιας διεθνούς διοργάνωσης έτσι όπως την οραματίστηκαν οι συμπατριώτες μας, με «αρχιτέκτονα» της ιδέας τον Αντώνη Τζεβελέκη. Τότε η Λευκάδα ήταν ένας τόπος που ο τουρίστας έμπαινε κάθε τέσσερα χρόνια. Αυτό πια έχει αλλάξει. Στις καινούργιες συνθήκες, κρατώντας τα βασικά χαρακτηριστικά αυτών των εκδηλώσεων, πρέπει να βρούμε τρόπους να εκσυγχρονίσουμε και να ανανεώσουμε αυτόν το θεσμό. Δεν είναι εύκολο, ιδιαίτερα σήμερα σε ένα πλαίσιο εξαιρετικά δύσκολων συνθηκών. Το προσπαθούμε όμως.

 

Μια νέα ιδέα που έπεσε στην αντίληψή μου είναι αυτή που αφορά τον Λευκάδιο Χερν και το κανάλι επικοινωνίας που έχετε ανοίξει με τους Ιάπωνες, οι οποίοι τον θεωρούν εθνικό ποιητή τους. Τι ακριβώς ετοιμάζετε;

Κοιτάξτε, επί των ημερών της προηγούμενης δημοτικής αρχής δημιουργήθηκε ένα εξαιρετικό μουσείο. Είναι το μοναδικό στην Ευρώπη και αφορά τον Λευκάδιο Χερν. Το μουσείο αυτό έχει πολύ μεγάλη επισκεψιμότητα, ενώ παράλληλα λειτουργεί ως ένας δίαυλος επικοινωνίας με την Ιαπωνία και όχι μόνο. Οφείλω επίσης να υπογραμμίσω ότι πολύ μεγάλη επιτυχία γνωρίζει και η έκθεση ζωγραφικής μαθητών της Ιαπωνίας και της Λευκάδας που διοργανώνεται τα τελευταία χρόνια. Οι προσπάθειές μας θα συνεχιστούν διότι το κεφάλαιο Λευκάδιος Χερν προσδίδει μοναδικότητα στις σχέσεις Ελλάδας – Ιαπωνίας.

 

Είναι πάντως πολύ θετικό το γεγονός ότι τουλάχιστον σε τρεις περιπτώσεις – μου έρχονται τώρα στο μυαλό, δηλαδή το Μουσείο του Λευκάδιου Χερν, το Φεστιβάλ Λόγου και Τέχνης και η διεθνές διοργάνωση σέρφινγκ στη Βασιλική – έχει επιτευχθεί η διεθνοποίηση της Λευκάδας.

Έχετε δίκιο και δεν είναι μόνο αυτά. Είναι και άλλα που κάνουν γνωστή τη Λευκάδα. Είναι το φυσικό περιβάλλον της και αυτό δεν το λέω με μια τοπικιστική λογική. Προφανώς αγαπώ τον τόπο μου, όμως αντικειμενικά η Λευκάδα έχει ένα εξαιρετικό περιβάλλον. Αυτό λοιπόν το περιβάλλον πρέπει να το συνδέσουμε με την πολιτιστική παράδοση του νησιού και με τους ποιητές του. Νιώθω ιδιαίτερα χαρούμενος διότι πολύ σύντομα και με τη χορηγία της Εθνικής Τράπεζας ολοκληρώνεται το έργο ανάπλασης της οικίας του Σικελιανού, που ασφαλώς είναι ένα κεφάλαιο που ξεπερνά τα όρια της χώρας.

 

Να σας ρωτήσω κάτι πιο προσωπικό. Ποιο είναι το όραμά σας για το νησί; Με τι θα θέλατε να συνδεθεί το όνομά σας στη διάρκεια της θητείας σας ως δημάρχου.

Κοιτάξτε, θα ήθελα να συνδεθεί με την προώθηση των μεγάλων έργων υποδομής που καλυτερεύουν τη ζωή του απλού πολίτη. Όσο και αν ακούγεται πεζό, η υπόθεση ενός σύγχρονου τρόπου αποκομιδής και διαχείρισης των σκουπιδιών είναι κάτι σημαντικό και αυτό πρέπει να το κάνουμε. Μαζί με όλα αυτά θα ήθελα να πετύχω να γίνει ένας δήμος ανοιχτός στον πολίτη. Δεν θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε αν ο πολίτης δεν συμμετέχει πιο ενεργά. Χωρίς τη συμμετοχή του, όσο καλός και αν είναι ένας δήμαρχος, δεν μπορεί να παραχθεί θετικό αποτέλεσμα.

 

Κύριε Δρακονταειδή, σας ευχαριστώ πολύ.

Να είστε καλά. Ευχαριστώ και εγώ.