Του Μιχάλη Βουτσαδάκη

Κέρδος πάνω από 1.000 ευρώ το χρόνο μπορεί να έχει όποιος αποφασίσει να κινηθεί με καύσιμο το φυσικό αέριο, από τη χρήση ενός μικρού οχήματος με «κοντέρ» που θα «γράφει» κάθε χρόνο 25.000 χιλιόμετρα . Παρά τη μεγάλη πτώση του πετρελαίου, που βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα ρεκόρ 12ετίας, το φυσικό αέριο παραμένει σήμερα φθηνότερο ακόμη και από το diesel, ενώ είναι πιο οικονομικό από το υγραέριο (LPG) και ασύγκριτα πιο φθηνό καύσιμο από την πανάκριβη αμόλυβδη βενζίνη.

Οι newtimes ανέλυσαν τα κόστη που έχει η χρήση του φυσικού αερίου για την κίνηση οχημάτων (CNG-Compressed Natural Gas, δηλαδή συμπιεσμένο φυσικό αέριο) και προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι είναι το φθηνότερο (και – βέβαια – το καθαρότερο). Είναι φθηνότερο προφανώς από την αμόλυβδη βενζίνη (πάνω από 50%), είναι φθηνότερο από το υγράεριο (κατά 30%), αλλά ακόμη και από το πάμφθηνο σήμερα diesel (η τιμή του έχει πέσει σε πολλά πρατήρια κάτω από το 1 ευρώ ανά λίτρο).

Το κόστος αγοράς ή μετατροπής ενός οχήματος ώστε να καίει αέριο (CPG) είναι σημαντικό, όμως η απόσβεση, γίνεται εντός 2-3 ετών. Μετά, ο ιδιοκτήτης κερδίζει συνεχώς από τη χρήση φθηνότερου καυσίμου.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς των newtimes, το όφελος κατ’ ελάχιστον ξεκινά από τα 120 ευρώ το χρόνο για όποιον επιλέξει να κινηθεί με αυτοκίνητο που καίει φυσικό αέριο (αντί για πετρελαιοκίνητο), με μια μέτρια χρήση ενός μικρού οχήματος και μπορεί να φτάσει σε πολλαπλάσια ποσά, όταν τα χιλιόμετρα είναι πολλά και το όχημα μεγάλου κυβισμού.

Το οικονομικό όφελος από τη χρήση φυσικού αερίου είναι σημαντικό και ισχυρό ώστε να «υπερκαλύπτει» το μειονέκτημα του περιορισμένου αριθμού σημείων πώλησης (πρατήρια αερίου) και του κόστους αγοράς οχήματος CPG ή μετατροπής συμβατικού βενζινοκίνητου σε αεριοκίνητο.

Οι τρέχουσες τιμές των καυσίμων

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που συνέλλεξαν οι newtimes από το Παρατηρητήριο τιμών, στα μέσα του Ιανουαρίου, οι μέσες τιμές της αμόλυβδης είχαν διαμορφωθεί στα 1,357 ευρώ το λίτροπ, του diesel κίνησης στο 1,010 ευρώ το λίτρο, του υγραερίου (LPG) στα 0,696 ευρώ το λίτρο ενώ του φυσικού αερίου, με βάση τα στοιχεία της ΔΕΠΑ, η τιμή είναι 0,869 ευρώ το κιλό (το φυσικό αέριο, είναι το μόνο που υπολογίζεται με μονάδα μέτρησης το κιλό και όχι το λίτρο. Η μέτρηση και η πώλησή του γίνεται σε κιλά (kg). Πάντως, η αναλογία του ενός κιλού CNG υπολογίζεται στα 1,77 λίτρα.

Η ΔΕΠΑ, αναφέρει ότι ένα κιλό φυσικό αέριο κίνησης ενεργειακά ισοδυναμεί με 1,5 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης, με 1,3 λίτρα ντίζελ, και σε 2 λίτρα υγραερίου. Έτσι, προκύπτει ότι το ενεργειακό ισοδύναμο των 0,859 ευρώ (CNG) είναι:

-2,036 ευρώ αμόλυβδης (1,357 ευρώ/λίτρο επί 1,5 λίτρα ενεργειακού ισοδυνάμου με το ένα κιλό CNG)

-1,313 ευρώ diesel κίνησης (1,010 ευρώ/λίτρο επί 1,3 λίτρα ενεργειακού ισοδυνάμου με το ένα κιλό CNG)

-1,392 ευρώ LPG (0,696 ευρώ το λίτρο επί 2 λίτρα ενεργειακού ισοδυνάμου με το ένα κιλό CNG).

Κατά συνέπεια ένας καταναλωτής αγοράζει την ίδια ποσότητα ενέργειας πληρώνοντας είτε 0,87 ευρώ (εάν αγοράσει CNG), είτε 2,036 ευρώ (εάν αγοράσει αμόλυβδη βενζίνη), είτε 1,313 ευρώ (εάν αγοράσει πετρέλαιο κίνησης), είτε 1,392 ευρώ (εάν αγοράσει υγράεριο – LPG).

Τι είναι το φυσικό αέριο

Σύμφωνα με στοιχεία που έχει αναρτήσει η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου, στην ιστοσελίδα της fisikon.gr (όπου περιγράφονται αναλυτικά όλα όσα ενδιαφέρουν έναν χρήστη οχήματος που καίει φυσικό αέριο, το φυσικό αέριο για την κίνηση οχημάτων (CNG-Compressed Natural Gas)είναι μίγμα υδρογονανθράκων αποτελούμενο κυρίως από μεθάνιο. Είναι ελαφρύτερο από τον αέρα, διαφεύγει εύκολα από κλειστούς χώρους και αποθηκεύεται σε δεξαμενές υπό πίεση περίπου στα 200 bar.

Ένα πρόσθετο πλεονέκτημα του φυσικού αερίου κίνησης είναι ότι δεν είναι δυνατόν να «νοθευτεί» μια που η παροχή του γίνεται υπό πίεση με ειδικούς αγωγούς απ’ ευθείας από το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου σε ειδικό εξοπλισμό στα πρατήρια. Θεωρείται από τα ασφαλέστερα καύσιμα κίνησης που χρησιμοποιούνται σήμερα στις μεταφορές.

Η μέτρηση και η πώλησή του γίνεται σε κιλά (kg). Ένα κιλό φυσικό αέριο κίνησης ενεργειακά ισοδυναμεί με 1,5 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης, με 1,3 λίτρα ντίζελ, και σε 2 λίτρα υγραερίου.

Πρόκειται για το οικονομικότερο καύσιμο σε σχέση με τα υπόλοιπα συμβατικά, η καύση του στον κινητήρα είναι ιδιαίτερα αθόρυβη (παρουσιάζει χαμηλή ηχορύπανση), ενώ είναι ιδιαίτερα φιλικό προς το περιβάλλον λόγω της χαμηλής περιεκτικότητας των καυσαερίων του σε ρύπους και αέρια του θερμοκηπίου.

Το φυσικό αέριο κίνησης μπορεί να χρησιμοποιηθεί από κινητήρες εσωτερικής καύσης, είτε πρόκειται για εργοστασιακά μοντέλα είτε πρόκειται για οχήματα που έχουν μετατραπεί. Ήδη χρησιμοποιείται σε οχήματα κοινωφελούς σκοπού, όπως λεωφορεία του ΟΣΥ και απορριμματοφόρα δήμων αλλά και σε ταξί και ολοένα περισσότερα ΙΧ.

Πιστοποίηση συνεργείων

Η TUV AUSTRIA HELLAS, για λογαριασμό της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ), απευθύνει αναλυτική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για συμμετοχή σε δίκτυο “Ανεξαρτήτων Πιστοποιημένων συνεργείων μετατροπής οχημάτων με συστήματα CNG” όπου θα μπορεί να απευθύνεται ο δυνητικός καταναλωτής για να λαμβάνει κάθε πληροφορία σχετική με τη μετατροπή βενζινοκίνητων ή/και πετρελαιοκίνητων οχημάτων, σε οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο (CNG) και σε περίπτωση που επιθυμεί, να διενεργεί τις απαραίτητες εργασίες για την μελέτη ή και μετατροπή του οχήματος του, την προμήθεια ειδικού εξοπλισμού με τον οποίο καθίσταται δυνατή η χρησιμοποίηση πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) για την κίνηση αυτοκινήτων οχημάτων, τη ρύθμισή τους, τη συντήρησή τους κλπ. με ενδεχόμενη προοπτική επιδότησης συγκεκριμένων δράσεων σχετικών με το CNG.

Δίκτυο 7 πρατηρίων

Τα 3 σημεία πώλησης (πρατήρια αερίου), στην Αττική, βρίσκονται στις περιοχές:

ΑΝΘΟΥΣΑ: Σταθμός Ανεφοδιασμού Ανθούσας (24 ώρες λειτουργίας), 1ο χλμ Λεωφόρου Ανθούσας, 153 49 Ανθούσα, τηλ. 210 6668370

ΚΗΦΙΣΙΑ: Σταθμός Ανεφοδιασμού Κηφισιάς. Λεωφόρος Κηφισίας 264, 14562 Κηφισιά, τηλ. 210 8016506

ΝΕΑ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ: Σταθμός Ανεφοδιασμού Νέας Φιλαδέλφειας (24 ώρες λειτουργίας), 8ο Χλμ Εθνικής Αθηνών Θεσσαλονίκης (ρεύμα προς Λαμία), 14341 Νέα Φιλαδέλφεια, τηλ. 210 2514334

Επίσης, 2 πρατήρια λιανικής πώλησης φυσικού αερίου (CNG) λειτουργούν σήμερα στη Θεσσαλονίκη:

ΠΥΛΑΙΑ:,Σταθμός Ανεφοδιασμού Πυλαίας Θεσσαλονίκης, Λεωφόρος Γεωργικής Σχολής 128, 57001 Πυλαία Θεσσαλονίκης, τηλ. 2310 365010

ΝΕΑ ΜΑΓΝΗΣΙΑ: Σταθμός Ανεφοδιασμού Νέας Μαγνησίας Θεσσαλονίκης, Κων/νου Καραμανλή 136, Ιωνία, 57008 Νέα Μαγνησία, τηλ. 2310 780330

Άλλα πρατήρια φυσικού αερίου, λειτουργούν στις πόλεις:

ΒΟΛΟΣ: Πρατήριο ΕΚΟ, Οδός Λαρίσης 202, Τ.Κ. 383 34, τηλ.: 24210 67820

ΛΑΡΙΣΑ: πρατήριο ΕΚΟ-Fisikon, οδός Βόλου 65, τηλ.: 2410 230158 & 2410 232024. Ώρες λειτουργίας: 06:00-22:00 Δευτέρα έως Σάββατο, 07:30-21:00 την Κυριακή.

Αυτοκίνητα που καίνε φυσικό αέριο

Τα εργοστασικά αυτοκίνητα που καίνε φυσικό αέριο, είναι έως και κατά 20% ακριβότερα των συμβαστικών. Για παράδειγμα, εάν ένα μικρό αυτοκίνητο συμβατικής τεχνολογίας που καίει αμόλυβδη βενζίνη πωλείται 13.000 ευρώ, τότε το αντίστοιχο αεριοκίνητο θα έχει πάνω από 15-15.500 ευρώ.

Για παράδειγμα: το δίπορτο μοντέλο της Volkswagen “up!”, προσφέρεται – σύμφωνα με τον τρέχοντα τιμοκατάλογο της εταιρίας γύρω στα 11.000 ευρώ (περίπου – υπάρχουν και μοντέλα με πλούσιο εξοπλισμό που φθάνουν έως και 13.000 ευρώ). Το “ecoup!” που καίει φυσικό αέριο, πωλείται 13.220 ευρώ.

Η Fiat, έχει διαπιστώσει στα μοντέλα της ότι αυτά που καίνε φυσικό αέριο, είναι κατά 60-62% πιο οικονομικά (ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα), από τα αντίστοιχα συμβατικά οχήματα (που καίνε αμόλυβδη). Για παράδειγμα, το FiatPanda σε κάθε 100 χιλιόμετρα καίει 7,59 ευρώ εάν είναι βενζινοκίνητο και μόλις 3,01 ευρώ εάν είναι αεριοκίνητο. Το επαγγελματικό Qubo καίει 10,73 ευρώ (βενζίνη) ή 4,08 ευρώ (αέριο) στα 100 χιλιόμετρα, ενώ το ακόμη μεγαλύτερο Doblo καίει 12,21 ευρώ (βενζίνη) ή 4,76 ευρώ (αέριο).

Η εξοικονόμηση φυσικού αερίου σε σχέση με τη βενζίνη, για 15.000 διανυόμενα χιλιόμετρα ετησίως, υπολογίζεται από την Fiat σε 687 ευρώ (εάν πρόκειται για το Panda), έως και σε 1.117 ευρώ (εάν πρόκειται για το επαγγελματικό Doblo).