Συνέντευξη στον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟ

Ο κ. Βασίλης Χαλκιάς, πρόεδρος του φορέα Hellastron, μιλάει στους new times

 

«Εξωγενείς παράγοντες επηρεάζουν την υλοποίηση, καθώς έχουν αντίκτυπο στην κατασκευή και στη λειτουργία τόσο των ίδιων των αυτοκινητοδρόμων όσο και στα οικονομικά του κράτους. Η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών το έδειξε καθαρά και είναι απαραίτητο όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές να συνεργαστούν για το καλύτερο αποτέλεσμα, που είναι ένα σύγχρονο και ασφαλές οδικό δίκτυο για τους Έλληνες». Ο πρόεδρος του νεότευκτου φορέα Hellastronκ. Βασίλης Χαλκιάς εξηγεί στους newtimesτη σπουδαιότητα της ολοκλήρωσης της κατασκευής των εν εξελίξει έργων ώστε να δημιουργηθεί ένας «εθνικός κορμός», ο οποίος να είναι σύγχρονος και ασφαλής. Επίσης αναλύει τη στάση και τη σχέση της πολιτείας με τις εταιρείες που έχουν αναλάβει την κατασκευή σημαντικών οδικών αξόνων. Ας τον παρακολουθήσουμε:

 

Ποιο είναι οι λόγοι που σας οδήγησαν στην ανάγκη ίδρυσης του φορέα Hellastron και ποιες είναι οι δραστηριότητές του;

Ο νεοσυσταθείς φορέας «Ελληνικές Υποδομές και Οδοί με Διόδια», με διακριτικό τίτλο «Hellastron» (Hellenic Association of Toll Road Network), δημιουργήθηκε με γενικό στόχο την προώθηση των οδικών μεταφορών στην Ελλάδα. Στον φορέα συμμετέχουν όλοι οι σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι και υποδομές με διόδια που λειτουργούν στην Ελλάδα (Αττική Οδός, Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, Εγνατία Οδός, Νέα Οδός, Ολυμπία Οδός και οι Αυτοκινητόδρομοι Μορέας, Αιγαίου και Κεντρικής Ελλάδας). Βασικές επιδιώξεις οι οποίες καθορίζουν και τις δραστηριότητες της Hellastron είναι:

  • Η συνεχής βελτίωση των οδικών υποδομών και των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους χρήστες.
  • Η προώθηση της οδικής ασφάλειας.
  • Η προώθηση της έρευνας σε θέματα μεταφορών μέσω συνεργασιών με σχετικούς φορείς και ινστιτούτα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
  • Η ανάπτυξη της επιστήμης της κατασκευής και διαχείρισης οδικών υποδομών, η δημιουργία ικανών και ενημερωμένων στελεχών και η ανταλλαγή ανάλογης τεχνογνωσίας.
  • Η συμμετοχή στους αντίστοιχους φορείς στην Ευρώπη και ανά τον κόσμο.

 

Ποια είναι η στάση της πολιτείας απέναντι στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο της κατασκευής και της λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων;

Η πολιτεία, μέσω των συμβάσεων παραχώρησης, είναι εξ ορισμού πρωτεργάτης στα μεγάλα οδικά έργα. Οι συμβάσεις παραχώρησης της Αττικής Οδού και της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου αποτελούν παραδείγματα επιτυχημένων Συμπράξεων Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με τη συνεργασία να έχει αποβεί επωφελής και για τις δύο πλευρές ως καταδεικνύεται εκ του αποτελέσματος. Βέβαια η ίδια η πολιτεία επιτελεί, όταν αυτό επιβάλλεται, το ρόλο του κατασκευαστή μέσω των κλασικών συμβάσεων κατασκευής δημοσίων έργων, όπως στην περίπτωση της Εγνατίας Οδού. Όσοι εμπλέκονται με τις κατασκευές γνωρίζουν ότι τα μεγάλα οδικά έργα είναι υψηλών απαιτήσεων, με συνεχή παρακολούθηση από τη σύμβαση μέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής και την καθημερινή λειτουργία. Εξωγενείς παράγοντες επηρεάζουν την υλοποίηση, καθώς έχουν αντίκτυπο στην κατασκευή και στη λειτουργία τόσο των ίδιων των αυτοκινητοδρόμων όσο και στα οικονομικά του κράτους. Η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών το έδειξε καθαρά και είναι απαραίτητο όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές να συνεργαστούν για το καλύτερο αποτέλεσμα, που είναι ένα σύγχρονο και ασφαλές οδικό δίκτυο για τους Έλληνες. Από την πλευρά της η πολιτεία οφείλει να συνεργάζεται με απόλυτο σεβασμό για την προώθηση της οδικής ασφάλειας, κάτι το οποίο προσδοκούν να διασφαλίσουν με τη λειτουργία τους τα μεγάλα οδικά έργα.

 

Ποιοι οδικοί άξονες κατασκευάζονται αυτή τη στιγμή στη χώρα και ποια είναι η σημασία τους;

Στη χώρα μας αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη σπουδαία οδικά έργα. Είναι ο Μορέας και η Ολυμπία Οδός, που θα ολοκληρώσουν τον οδικό κορμό της Πελοποννήσου, η Ιόνια Οδός που θα συνδέσει το Αντίρριο με τα Ιωάννινα, ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας – Ε65 και η ολοκλήρωση του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου που θα συνδέσει τον Μαλιακό με την Εγνατία Οδό, ολοκληρώνοντας τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Με την ολοκλήρωση των έργων αυτών θα έχουμε τη δημιουργία ενός «εθνικού κορμού», που θα προωθήσει τις μετακινήσεις και τις μεταφορές, θα ανεβάσει το επίπεδο οδικής ασφάλειας και θα δώσει ώθηση στην εθνική οικονομία. Ως Hellastron, προσβλέπουμε στη δημιουργία μιας ενιαίας πλατφόρμας λειτουργίας των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων προς επιχειρησιακό όφελος αλλά και προς όφελος του χρήστη ανεβάζοντας ψηλά τον πήχη στην οδική ασφάλεια και παρέχοντας εξυπηρέτηση μέσω επέκτασης της διαλειτουργικότητας των ηλεκτρονικών διοδίων.