Θεόδωρος Γιαρμενίτης, πρόεδρος Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχανιών Αρωμάτων Καλλυντικών

 

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ TIMETV

 

Από 1,5 δισ. ευρώ η εγχώρια αγορά καλλυντικών έπεσε στα 900 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Αυτό αναφέρει σε συνένετυξή στου στο timetv o κ. Θεόδωρος Γιαρμενίτης, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Βιομηχανίας Αρωμάτων και Καλλυντικών σύμφωνα με τον οποίον, παρά την κρίση, η Ελλάδα στον τομέα των καλλυντικών κατέχει την 15η θέση μεταξύ 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ας τον ακούσουμε.

Κύριε Γιαρμενίτη, πόσα χρήματα ξοδεύονται στην Ελλάδα για καλλυντικά;

Κοιτάξτε, η αγορά των καλλυντικών ήταν ένας ισχυρός τομέας ο οποίος άρχισε να πέφτει από το 2009 και μετά. Σήμερα δείχνει να έχει σταθεροποιηθεί. Από το 1,5 δισ. ευρώ η εγχώρια αγορά καλλυντικών έπεσε στα 900 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Δεν φαίνεται να πάει άλλο παρακάτω, διότι οι «παίκτες» του λιανεμπορίου είναι δυναμικότατοι και κατόρθωσαν να κρατήσουν την αγορά των καλλυντικών.

Αξίζει να σας πω ότι στα παραπάνω ποσά δεν συμπεριλαμβάνονται οι εξαγωγές μας, οι οποίες είναι σε ιδιαίτερα ανοδική τροχιά. Έχει, όμως κι εκεί αρχίσει μια σταθεροποίηση, αν όχι μία κόπωση. Κι αυτό διότι οι εξαγωγές στην Ελλάδα έχουν αρχίσει να μην πηγαίνουν καλά. Αυτό οφείλεται στα δημοσιονομικά μέτρα, στην μη επιστροφή του Φ.Π.Α καθώς επίσης και στο γεγονός ότι δεν υπάρχει τραπεζικός δανεισμός.

Ποια είναι η αντίστοιχη εικόνα σε ευρωπαϊκό επίπεδο;

Η ευρωπαϊκή αγορά, είναι μια πολύ δυναμική αγορά. Είναι γύρω στα 72 δισ. ευρώ. H ευρωπαϊκή αγορά αντέχει κι αυτό έχει άμεση σχέση με τον πολιτισμό. Η Ελλάδα κατέχει την 15η θέση μεταξύ 27 χωρών. Δεν είναι κακή επίδοση αλλά ούτε θα μπορούσε να την χαρακτηρίσει κανείς και καλή. Απλώς αντέχουμε.

Τι αντιπροσωπεύουν οι μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις και τι η ελληνική βιομηχανία στην εγχώρια αγορά;

Κοιτάξτε, ευτυχώς που έχουμε τις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, τις οποίες παρεπιπτόντως δεν πρέπει να απαξιώνουμε, διότι σε αυτές οφείλουμε το ότι οι καταναλωτές διεύρυναν τις σχέσεις τους με το καλλυντικό. Στη συνέχεια ήλθαν οι ελληνικές εταιρείες, οι οποίες αξιοποίησαν τα φυσικά φυτικά προϊόντα, στοιχείο που αποτελεί και το knowhow της ελληνικής αγοράς. Είναι γεγονός ότι τα φυσικά φυτικά προϊόντα ακολουθούν μία έντονα ανδοική πορεία σε όλα τα δίκτυα της αγοράς και κυρίως στο φαρμακείο και στα καταναλωτικά μαγαζιά. Είοναι αλήθεια ότι το ελληνικό προϊόν δε υστερεί σε τίποτα σε σχέση με τα αντίστοιχα προϊόντα των πολυεθνικών εταιρειών. Το δυσσάρεστο είναι ότι η κρίση στην ελληνική οικονομία έχει δημιουργήσει περισσότερες συνέπειες στις ελληνικές εταιρείες.

Ποια είναι τα σημαντικότερα εμπόδια που αντιμετωπίζει η ελληνική βιομηχανία;

Το εμπόδιο είναι η κρίση και ότι αυτή συνεπάγεται. Αφού το γνωρίζετε: εδώ έχουμε τεκτονικές αλλαγές. Η ελληνική οικονομία και η αγορά βιώνει πρωτόγνορες καταστάσεις. Δεν μπορεί να αναπτυχθεί , διότι δεν υπάρχει ρευστότητα, γεγονός που δημιουργεί τρομακτική αναστάτωση στην αγορά. Βεβαίως οι ελληνικές επιχειρήσεις διαθέτουν ένα ισχυρό όπλο: την ποιότητα, κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό στην εξωστρεφή προσπάθεια της ελληνικής βιομηχανίας. Όταν πάμε έξω και μιλάμε για τα ελληνικά προϊόντα αμέσως νοιώθουμε ότι οι ξένοι γνωρίζουν την ελληνική χλωρίδα, τα πλούσια και ποιοτικά φυτικά καλλυντικά.

Προσφάτως, άκουσα ένα ενδιαφέρον γεγονός: Ιάπωνες τουρίστες επισκεπτόμενοι την Ελλάδα, αναζητούν στα φαρμακεία προϊόντα ελληνικών βιομηχανιών. Είναι γεγονός;

Βεβαίως. Τόσο η Apivita όσο και ο Κορρές έχουν κάνει μεγάλη προσπάθεια στην Ιαπωνία. Παρακολουθώ τις ελληνικές επιχειρήσεις εκπροσώπους των οποίων συναντώ συχνά στις μεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού στην Ασία και τώρα και στην Τουρκία. Ειδικά η τελευταία είναι μια μεγάλη αγορά. Στην Κωνσταντινούπολη έχουμε δύο μεγάλες εκθέσεις οι οποίες γίνονται φθινόπωρο και άνοιξη και οι οποίες αντιγράφουν την Cosmoprof της Ιταλίας. Η έκθεση αυτή που είναι μία από τις μεγαλύτερες εκθέσεις παγκοσμίως έχει δημιουργήσει CosmoprofAsia. Θα ήθελα στο σημείο αυτό να σας πω ότι εμείς υστερούμε στον τομέα προβολής των προϊόντων μας: εκτός από τα καταστήματα, τα φαρμακεία, τα ξενοδοχεία, τα spa, που είναι και ο καθρέφτης μας, δεν έχουμε σημαντικές εκθέσεις καλλυντικών. Η παρουσία τους θα είχε πολύ θετικές συνέπειες στη λειτουργία των εταιρειών.
Δώστε μας μια εικόνα για τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Βιομηχανιών Αρωμάτων Καλλυντικών (ΠΣΒΑΚ) .

Είμαστε 60 εταιρείες. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται και οι εταιρείες που προμηθεύουν πρώτες ύλες στους έλληνες παραγωγούς. Ο ΠΣΒΑΚ εκπροσωπεί ένα έναν μεγάλο τομέα επιχειρηματικής δραστηριότητας στον οποίο απασχολούνται χιλιάδες εργαζόμενοι. Έχουμε 30.000 εργαζομένους που απασχολούνται άμεσα και έμμεσα στον κλάδο.

Ο ΠΣΒΑΚ είναι ο επίσημος φορέας της βιομηχανίας ομορφιάς ο οποίος εκτός των άλλων συναλλάσεται και με το κράτος. Εμείς υπογράφουμε και τις συλλογικές συμβάσεις με τις αισθητικούς και θα ήθελα με την ευκαιρία αυτή να σας πω ότι έχουμε άψογη συνεργασία και σχέση με τους υπαλλήλους.

Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο ότι στη βιομηχανία ομορφιάς δεν απασχολούνται μόνο οι αισθητικοί. Απασχολούνται επίσης οι χημικοί που είναι στην παραγωγή, οι τεχνοκράτες που είναι στις εταιρείες. Με δύο λόγια είναι ένας ολόκληρος κόσμος ο οποίος πρέπει να διατηρηθεί στις θέσεις του. Η αλήθεια είναι ότι στον κλάδο μας δεν έχουμε τόση μεγάλη ανεργία.Βεβαίως έχουν μειωθεί οι θέσεις εργασίας, αλλά η κατάσταση στον τομέα της απασχόλησης έχει σταθεροποιηθεί σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο.

Κύριε Γιαρμενίτη, πόσο υγιή και ασφαλή είναι τα προϊόντα των καλλυντικών και του τομέα ομορφιάς που κυκλοφορούν στην Ελλάδα; Τηρούνται οι κανόνες ασφαλείας στο συγκεκριμένο παιχνίδι, ώστε ο απλός καταναλωτής να νιώθει ασφαλής;

Αυτό που έχω να πω είναι οι κανόνες ασφαλείας που ισχύουν στην αγορά είναι ιδιαίτερα αυστηροί και μάλιστα μπορώ να σας πω ότι είναι πιο αυστηροί και από τη νομοθεσία της Αμερικής. Αυτό προκύπτει από τη συμμετοχή μας στην Eurocosmetics, όπου συμμετέχουμε ως μέλη και η οποία μας δίνει τα επίσημα στοιχεία. Ξέρετε η λειτουργία των εταιρειών καλλυντικών διέπεται από έναν νέο κανονισμό ο οποίος ψηφίστηκε στην Ευρώπη από το 2009 και ρυθμίζει τη λειτουργία της αγοράς από το 2013. Από την πλευρά μας έχουμε επικοινωνήσει με τον Ε.Ο.Φ – ας σημειωθεί ότι βρίσκουμε πολύ καλή ανταπόκριση – με τον οποίο συζητούμε μια νέα υπουργική απόφαση την οποία και αναμένουμε σύντομα. Έχουμε δώσει τα αναγκαία στοιχεία ώστε να βγει η νέα υπουργική απόφαση και οι εγκύκλιοι που θα την συνοδεύουν. Ο κλάδος μας συνεισφέρει στο κράτος πάρα πολλά λεφτά, αφού σε κάθε τιμολόγιο που κόβεται το 1% πηγαίνει στον Ε.Ο.Φ. Επίσης υπάρχουν πολλά παράβολα σε κάθε τιμολόγιο. Τα καλλυντικά, μπορώ να πω, φτάνουν να συντηρούν τον Ε.Ο.Φ. ισάξια με το φάρμακο.

Υπάρχουν ωστόσο θέματα, που ο καταναλωτής πρέπει να προσέχει;

Κοιτάξτε,ο καταναλωτής πρέπει πάντα να προτιμά να αγοράζει προϊόντα επώνυμων εταιρειών – είτε ελληνικών είτε ξένων. Πρέπει να αποφεύγει αγνώστου προελεύσεως προϊόντα. Αυτό το λέω, διότι η ετικέτα λέει τα πάντα. Ο Ε.Ο.Φ είναι ο οργανισμός, ο οποίος επιτηρεί την αγορά – βεβαίως δεν έχει πάρα πολλούς υπαλλήλους αλλά την επιτηρεί – και με τη νέα υπουργική απόφαση και τις εγκυκλίους θα προστατευθεί ακόμα περισσότερο ο καταναλωτής και τα προϊόντα που κυκλοφορούν.

Πως είδατε τη στάση των μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών την περίοδο της κρίσης σε σχέση με την εγχώρια αγορά; Έδωσαν ψήφο εμπιστοσύνης στην εγχώρια αγορά; Ή υπήρξαν και απώλειες; Είχαμε αποχωρήσεις εταιρειών;

Νομίζω ότι δεν έχουν αποχωρήσει εταιρείες. Είναι αυτό που σας είπα και προηγουμένως, ότι η αγορά διατηρείται σε μια σταθερή κατάσταση. Κι αυτό οφείλεται στον έλληνα καταναλωτή που αγαπάει τα καλλυντικά και την περιποίηση. Είναι τα γυναικεία καλλυντικά, τα ανδρικά, το μακιγιάζ, τα προϊόντα υγείας, οι οδοντόπαστες, τα σαπούνια, με δύο λόγια μια μεγάλη γκάμα προϊόντων που έχουν διατηρήσει τις εταιρείες. Τώρα αν υπάρχει κάποια μικρή επιχείρηση κάποια μικρή βιοτεχνία που έχει βάλει λουκέτο, σίγουρα θα υπάρχει. Το σύνολο όμως των επιχειρήσεων έδειξε ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική αγορά. Και αν βελτιωθεί η κατάσταση και ληφθούν από τον κρατικόι μηχανισμό τα αναγκαία μέτρα, τα πράγματα θα βελτιωθούν αισθητά.

Κύριε Γιαρμενίτη, σας ευχαριστώ θερμά.

Κι εγώ σας ευχαριστώ. Να είστε καλά.