Ο κ. Δημήτρης Δέμος, αντιπρόεδρος της 50ετούς φαρμακοβιομηχανίας DEMO μιλά για την επιχείρηση που το τελευταίο διάστημα προσέλαβε 80 εργαζομένους και η οποία αναμένεται να προσλάβει επιπλέον ογδόντα το 2016.

 

 

Συνέντευξη στο TIMETV

Κύριε Δέμο εκπροσωπείτε μια επιχείρηση η οποία σήμερα συμπληρώνει 50 χρόνια δραστηριότητας. Ποια είναι η αίσθηση που έχετε;

Κύριε Κτενά, είναι πραγματικά μια συγκινητική ημέρα. Είναι η ημέρα στην οποία συμπληρώνουμε 50 χρόνια λειτουργίας της εταιρείας μας. Είναι εντυπωσιακά όλα αυτά που έζησαν οι άνθρωποι της DEMO αυτά τα 50 χρόνια. Πολλά από αυτά τα έχουμε ζήσει άλλα μας τα έχουν μεταφέρει οι πρώην εργαζόμενοι της εταιρείας, και οι πρωτεργάτες που ξεκίνησαν αυτή την προσπάθεια. Δεν χωρά αμφιβολία ότι όλα αυτά έγιναν με πολλές δυσκολίες. Και είναι πραγματικά συγκινητικό να νοιώθεις όλα αυτά που προηγήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια ώστε να φτάσει η DEMO στο επίπεδο που είναι σήμερα.

 

Σε μια χρονική περίοδο που η εγχώρια αγορά εμφανίζει έντονα σημάδια εκφυλισμού τι κινήσεις κάνετε στην κατεύθυνση της εξωστρέφειας;

Αναμφίβολα, η εξωστρέφεια είναι αυτό που ουσιαστικά στηρίζει τις μέχρι σήμερα προσπάθειες μας. Στην πετυχημένη εξωστρεφή δραστηριότητά μας στηρίζουμε σε μεγάλο βαθμό τα θετικά αποτελέσματά μας. Πρέπει να ξέρετε ότι οι φαρμακοβιομηχανίες σχεδιάζουν αρκετά χρόνια πριν αποφασίσουν να επενδύσουν σε συγκεκριμένα φάρμακα και αγορές. Ενδεικτικά σας λέω ότι για να αναπτυχθεί ένα φάρμακο χρειάζεται να γίνουν μελέτες 1 με 1,5 χρόνο. Στη συνέχεια μεσολαβεί μια περίοδος για να εγκριθεί το φάρμακο ενώ στην συνέχεια ακολουθούν οι ενέργειες προώθησης και πώλησής του. Αντιλαμβανόσαστε λοιπόν ότι οι περισσότερες φαρμακευτικές εταιρείες δουλεύουν με πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα σε σχέση με άλλες εταιρείες που δεν έχουν τόσο χρονοβόρες διαδικασίες για να βγουν στην αγορά. Βέβαια αυτό που ξεχωρίζει την δική μας εταιρεία από τις υπόλοιπες φαρμακευτικές είναι ότι εδώ και τουλάχιστον 25 χρόνια δείχνουμε ιδιαίτερη φροντίδα στον εξαγωγικό μας τομέα με αποτέλεσμα σήμερα να είμαστε εδραιωμένοι σε 52 χώρες παγκοσμίως. Από εδώ πηγάζει και η πραγματική μας δύναμη, που μας βοήθησε να διατηρήσουμε μία σταθερή πορεία ως σήμερα.

 

Τι αντιπροσωπεύουν οι εξαγωγές για την Demo σε επίπεδο τζίρου, και ποια είναι η στόχευσή σας;

Σήμερα οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν το 40% του τζίρου της εταιρείας, όμως, αυτό το τμήμα είναι και το πιο δυναμικό κομμάτι της εταιρείας μας. Να σας δώσω ένα παράδειγμα: φέτος – μια χρονιά στην οποία είδαμε αρκετές αλλαγές στο οικονομικό και πολιτικό τοπίο – η δική μας εταιρεία πέτυχε αύξηση των εξαγωγών γύρω στο 45%. Αυτό οδήγησε σε μια αύξηση της τάξεως του 25% του συνολικού τζίρου της εταιρείας.

 

Στην εγχώρια αγορά ποια ήταν η πορεία σας;

Δυστυχώς, η ελληνική αγορά δεν έχει καμμία σταθερότητα – ούτε όσον αφορά στις καταναλώσεις ούτε όσον αφορά το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον. Τι εννοώ; Να σας φέρω ένα παράδειγμα: εμείς από τα δημόσια νοσοκομεία από την αρχή της χρονιάς δεν έχουμε εισπράξει σχεδόν κανένα ποσό. Αυτό όπως αντιλαμβάνεστε δεν συνάδει με μία λογική οικονομική δραστηριότητα. Αυτό που πρακτικά συμβαίνει είναι ότι ως εταιρεία εργαζόμαστε για να στηρίζουμε την λειτουργία του κράτους!!!

 

Λέτε ότι στην πραγματικότητα χρηματοδοτείτε τις ανάγκες της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης;

Επί της ουσίας αυτό που γίνεται είναι ότι η κερδοφορία η οποία έχει η εταιρεία μας από το εξαγωγικό της εμπόριο χρηματοδοτεί τις ανάγκες των ελληνικών νοσοκομείων. Όπως καταλαβαίνετε αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί επί μακρόν. Οφείλω όμως να υπογραμμίσω ότι ουδέποτε σκεφτήκαμε να μειώσουμε ή να διακόψουμε την προμήθεια στα ελληνικά νοσοκομεία γιατί πάνω από όλα για εμάς στέκει το γεγονός ότι είμαστε μια ελληνική εταιρεία που πάντα λειτουργεί με γνώμονα τον Έλληνα πολίτη.

 

Πολλές εταιρείες εγκαταλείπουν την χώρα αναζητώντας ευνοϊκότερο φορολογικό καθεστώς. Αυτό έχει ως συνέπεια – εκτός της μείωσης των δημόσιων εσόδων – την συρρίκνωση του αριθμού των απασχολουμένων. Ποιά είναι η δική σας στάση στο θέμα αυτό;

Καταρχήν η εταιρεία μας έχει μια φιλοσοφία: νοιώθουμε ότι είμαστε μια οικογένεια. Έχουμε ένα κοινωνικό προφίλ και μια υποχρέωση απέναντι στους εργαζόμενους οι οποίοι κάθε μέρα έρχονται εδώ και δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό για να πετύχει το οικοδόμημα που ονομάζεται DEMO. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να σκεφτούμε, να μεταφέρουμε την έδρα ή να δουλέψουμε προς όφελος των μετόχων βλάπτοντας τους δικούς μας εργαζόμενους. Είμαστε μια οικογένεια, όλοι μαζί μοχθούμε για την επόμενη μέρα. Όλοι όλοι έχουμε τα ίδια άγχη και τις ίδιες φοβίες. Από εκεί και πέρα δεν μπορούμε εμείς σαν καπετάνιοι να εγκαταλείψουμε το καράβι το οποίο λέγεται «Έλληνας εργαζόμενος» και «Ελληνική οικογένεια DEMO”.

Σίγουρα έχουμε κάνει διάφορες ενέργειες, έχουμε ανοίξει καταστήματα στο εξωτερικό, αλλά η βασική μας δραστηριότητα γίνεται στην Ελλάδα. Όσο αφορά το κομμάτι από εκεί και πέρα τι έχουμε προσφέρει στην Ελληνική οικονομία για το 2015 σίγουρα μέσα σε αυτά είναι οι 80 νέοι εργαζόμενοι οι οποίοι έχουμε προσλάβει και οι οποίοι σκεφτόμαστε να είναι άλλοι τόσοι μέχρι τους πρώτους μήνες του 2016.

 

Ποιά είναι τα όπλα σας στην προσπάθεια ανοίγματος των νέων αγορών;

Κοιτάξτε, ο διεθνής ανταγωνισμός στο φάρμακο συνεχώς αυξάνεται. Από εκεί και πέρα το μυστικό απέναντι στην επιτυχή αντιμετώπιση του ανταγωνισμού είναι καθαρά η καινοτομία και η συνεχής αναβάθμιση των ερευνητικών προγραμμάτων έτσι ώστε να αναπτύξεις προϊόντα που είναι πιο δύσκολα να παραχθούν από τις υπόλοιπες εταιρείες.

Παρατηρώντας την ευρωπαϊκή αγορά φαρμάκου βλέπουμε ότι και αυτό το προϊόν τείνει να γίνει commodity- ένα απλό αγαθό ανάλογο τοτ σίδηρυς, της πατάτας, του κακάο, της ζάχαρης που αποτελούν χρηματιστηριακά προϊόντα. Έχουμε έναν ανταγωνισμό από τις Ινδίες και από το έξω-κοινοτικό πλαίσιο, ο οποίος σε επίπεδο τιμών είναι εξοντωτικός. Δυστυχώς, όμως είναι «εξοντωτική» και η ποιότητά τους… σε επίπεδο ασθενή. Κι αυτό είναι κάτι το οποίο εμείς συνέχεια τονίζουμε επισημαίνοντας ότι το ελληνικό φάρμακο είναι ποιοτικό σε σχέση με αυτά που έρχονται από έξω. Δυστυχώς, όμως, η όλη η φιλοσοφία που επικρατεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ότι θα πληρώνουμε για την καινοτομία και ότι φεύγει από την πατέντα θα κλείνουμε και λίγο τα μάτια και ας είναι και αμφιβόλου ποιότητας τα φάρμακα που κυκλοφορούν, αρκεί να τα φέρνουμε και να κερδίζει ο ασφαλιστικός φορέας. Από εκεί και πέρα αν ο ασθενής επιθυμεί να έχει μία αποτελεσματική θεραπεία θα πρέπει να βάζει το χέρι στην τσέπη.

Τα παραπάνω δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Ασφαλώς έχουν σχέση με τις επιταγές της «Τρόικα» και τις διάφορες ντιρεκτίβες, που επιχειρούν να επιβάλουν – σε πρώτη φάση στη χώρα μας – συγκεκριμένα πράγματα. Ανάλογες συζητήσεις γίνονται στο εξωτερικό και σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό λοιπόν που εμείς θεωρούμε σωστό είναι να επενδύουμε ολοένα και περισσότερο στην καινοτομία. Γι αυτό επιδιώκουμε να βγάζουμε φάρμακα τα οποία να μην μπορούν να μας ανταγωνιστούν εταιρείες οι οποίες έχουν χαμηλή τεχνογνωσία είτε είναι εκτός Ευρώπης. Πρέπει δε να σας πω ότι έχουμε πετύχει – και είμαστε περήφανοι γι αυτό – να μην μπορούν να μας ανταγωνιστούν και εταιρείες μέσα από την Ευρώπη και αυτός είναι ο στόχος μας και γι’ αυτό κάνουμε αρκετές προσλήψεις σε ιδιαίτερα υψηλό επιστημονικό προσωπικό.

 

Ποια στάση κρατάτε σε θέματα κοινωνικής ευθύνης και περιβάλλοντος;

Οφείλω να πω ότι το κομμάτι εταιρικής κοινωνικής ευθύνης το άκουσα από την πρώτη μέρα των σπουδών μου στο εξωτερικό. Όταν ξεκίνησα τις σπουδές μου στην Αμερική, που θεωρείται και η έδρα του καπιταλισμού, το πρώτο πράγμα που έγραψαν στον πίνακα είναι ο κοινωνικός ρόλος της εταιρείας. Δεν σας κρύβω ότι εκείνη την στιγμή δεν ήξερα τίποτε, όμως γράφτηκε πολύ βαθιά μέσα μου ότι υπάρχει μια κοινωνική ευθύνη της εταιρείας και πιο πολύ έχει να κάνει και με την παιδεία που έχει ο καθένας και από τις παραστάσεις που έχει στην εταιρεία στην οποία δραστηριοποιείται – κακά τα ψέματα στις περισσότερες φαρμακευτικές εταιρείες στην Ελλάδα οι επικεφαλής είναι επιχειρηματίες 2ης γενιάς, έτσι έχουν παραστάσεις από το παρελθόν.

Ο κοινωνικός μας ρόλος παίζει πολύ μεγάλη σημασία για την DEMO, αφού, όπως σας είπα και πριν αισθανόμαστε μια μεγάλη οικογένεια κάτω από μια στέγη που λέγεται επιχείρηση. Σε πρώτη φάση τον δικό μας εργαζόμενο τον αισθανόμαστε σαν δικό μας άνθρωπο, σαν μέρος της οικογένειας μας. Σε δεύτερη φάση στην σημερινή εποχή την οποία ζούμε με όλα αυτά τα προβλήματα τα οποία περνάει η χώρα μας, δεν θα μπορούσαμε να μην ανοίξουμε την αγκαλιά μας στο Έλληνα πολίτη και στις ανάγκες του. Στα πλαίσια αυτά έχουμε αναπτύξει αρκετές δράσεις. Ενδεικτικά αναφέρω την ανακύκλωση πλαστικού, μία δράση για την προστασία του περιβάλλοντος. Παράλληλα, φέτος το καλοκαίρι πολλά κέντρα υγείας σε νησιωτικές περιοχές δεν είχαν καθόλου φάρμακα, δεν είχαν καθόλου γάζες. Οικογένειες, που ετοιμάζονταν να πάνε με τα παιδιά τους σε ακριτικά νησιά υπήρχε κίνδυνος να μην βρουν ούτε Panadol, ούτε γάζα στα κέντρα υγείας. Έτσι ως DEMO αποφασίσαμε να στείλουμε ολόκληρες αποστολές από φάρμακα και υλικό σε ακριτικά νησιά του Αιγαίου ώστε οι άνθρωποι που θα πήγαιναν να είχαν – εφόσον θα υπήρχε ανάγκη – μια πρωτοβάθμια περίθαλψη. Επίσης κάναμε αρκετές ενέργειες μέσω μη κερδοσκοπικών οργανώσεων. Ακόμη αναπτύξαμε και άλλες μεμονωμένες δράσεις, μία εκ των οποίων ηταν και η υποστήριξη του παραολυμπιονίκη μας Μάκη Καλαρά ο οποίος συνεχίζει πλέον μετά τους καλοκαιρινούς παραολυμπιακούς αγώνες να κερδίσει και μετάλλιο στους χειμερινούς παραολυμπιακούς αγώνες και ήταν αι συγκινητικό γιατί ήταν ο μοναδικός αθλητής ο οποίος συμμετείχε στου Σότσι την παραολυμπιάδα.

 

Κύριε Δέμο, θητεύσατε πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας. Ποια θεωρείτε τα βασικά ζητήματα που οφείλει να αντιμετωπίσει η νέα κυβέρνηση στον κρίσιμο τομέα του φαρμάκου;

Αυτό που πρέπει να γίνει και αυτό που είναι κάτι το οποίο δεν γίνεται τα τελευταία 5 χρόνια είναι να μπορέσουμε να αυξήσουμε το ΑΕΠ της χώρας. Αυτός πρέπει να είναι ο Νο 1 στόχος και αν δείτε γενικότερα το διεθνές περιβάλλον όλοι οι πρωθυπουργοί των χωρών κοιτάνε πως θα ανεβάσουν το ΑΕΠ της χώρας τους, πως θα δημιουργήσουν ενδεχομένως πλεόνασμα στα ταμεία του κράτους τους και έτσι να υπάρχουν οι κοινωνικές παροχές, να έχεις καλύτερη παιδεία, υγεία καλύτερες συγκοινωνίες. Να φτιάξεις την ζωή του πολίτη και να αντιληφθεί ότι αυτά που πληρώνει ο πολίτης στο κράτος πιάνουν τόπο. Δυστυχώς στην Ελλάδα αυτό που επικρατεί είναι η λογική της υπερφορολόγησης ανθρώπων και επιχειρήσεων.

Θεωρώ ότι ο στόχος μας πρέπει να γίνει είναι να κοιτάξουμε να ανεβάσουν το ΑΕΠ της χώρας δίνοντας – όχι προνόμια – διάφορες διευκολύνσεις έτσι ώστε να μπορέσουν στην συνέχεια να γυρίσουν στον απλό πολίτη και να του μειώσουν την φορολογία. Πάνω σε αυτόν λοιπόν τον στόχο, που θεωρώ ότι είναι ο βασικός στόχος της κάθε κυβέρνησης, πρέπει να ψάξουν να βρουν ποιος πραγματικά σε αυτή την χώρα μπορεί να ανεβάσει το ΑΕΠ της χώρας. Σύμφωνα με όλες τις μελέτες που έχουν γίνει και από τον ΙΟΒΕ και από την Mckinsey πιο παλιά, και από διάφορες άλλες μελέτες που γίνονται ουσιαστικά ο νο1 κλάδος στην Ελλάδα με τον μεγαλύτερο πολλαπλασιαστή είναι το φάρμακο και όλη η φαρμακοβιομηχανία. Δυστυχώς σήμερα είμαστε σε ένα σημείο στο οποίο μέσα στην κρίση βλέπουμε εταιρείες οι οποίες αναπτύσσονται, βλέπουμε εταιρείες οι οποίες παράγουν νέα φάρμακα, βλέπουμε ότι υπάρχει εξωστρέφεια από τον κλάδο του φαρμάκου και εγώ θα σας έλεγα πέρα του κλαδικού ας έρθει ο επόμενος υπουργός ανάπτυξης και ας σκεφτεί κάποιον άλλο κλάδο που να μπορέσει να ξεπερνάει τον δικό μας.

 

Άρα να ενισχυθεί η παραγωγική δομή της χώρας.

Υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα και εμείς αυτό που δεν θέλουμε και αυτό που ζητάμε δεν ζητάμε επιδότηση, δεν ζητάμε να μας κλείσουν το μάτι αυτό που ζητάμε είναι να μην μας βάζουν τρικλοποδιές. Γιατί ξέρετε κύριε Κτενά όταν εμείς θέλουμε να εγκρίνουμε ένα φάρμακο στην Ελλάδα και παίρνει 3 χρόνια όχι γιατί ο ΕΟΦ είναι αδιάφορος γιατί ξέρετε έχουμε ακούσει πολλές φορές ο δημόσιος τομέας που είναι αδιάφοροι οι δημόσιοι υπάλληλοι, όταν ο ΕΟΦ έχει βρεθεί υποστελεχωμένος κατά δεκάδες μην πω εκατοντάδες στελέχη. Όταν το έχουμε φτάσει σε ένα σημείο το οποίο να πάμε να καταθέσουμε ένα φάκελο που είναι αρκετά σημαντικά τα παράβολα να μην ξέρεις πότε θα βγει ο φάκελος σου και όταν τελικά αναγκαζόμαστε να πάμε να τον καταθέσουμε στο εξωτερικό για να έχουμε σε 14 μήνες την έγκριση για να ξεκινήσουμε και έχουμε φτάσει στο σημείο να πουλάμε πιο γρήγορα τα προϊόντα μας στο εξωτερικό από ότι στην Ελλάδα αυτό είναι μια τρικλοποδιά στον Έλληνα επιχειρηματία, στον Έλληνα φαρμακοβιομήχανο. Εμείς δεν ζητάμε διευκολύνσεις ζητάμε να σταματήσουν οι τρικλοποδιές στον κλάδο.

 

Κύριε Δέμο σας ευχαριστώ θερμά.

Να είστε καλά σας ευχαριστώ και εγώ.

 

Δείτε και τηλεοπικά την συνέντευξη του κ. Δέμου: https://www.youtube.com/watch?v=duVLB0vFeSY