Η ελληνική καπνοβιομηχανία

που κέρδισε τη PhilipMorris

 

Ποια είναι η ελληνική καπνοβιομηχανία που κέρδισε την εν Ελλάδι θυγατρική του πολυεθνικού κολοσσού Philip Morris; Αυτό που συνέβη είναι το εξής: οι πωλήσεις της Παπαστράτος-Philip Morris έπεσαν για μία ακόμη χρονιά το 2013 ενώ την ίδια στιγμή συνέχισαν να ανεβαίνουν αυτές της «Καρέλιας».Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η ελληνική καπνοβιομηχανία Καρέλια να βρεθεί στην κορυφή του κλάδου από τότε που η «Παπαστράτος» πέρασε στον έλεγχο της αμερικανικής πολυεθνικής. Συγκεκριμένα ο κύκλος εργασιών της «Καρέλιας» έφθασε τα 193,4 εκατ. ευρώ και της «Παπαστράτος» τα 162 εκατ. ευρώ, ενώ προ τριετίας η «Παπαστράτος» είχε τζίρο 245 εκατ. ευρώ και η «Καρέλιας» 151 εκατ. ευρώ. Υπάρχει όμως και ένα άλλο ζήτημα εξόχως εντυπωσιακό. Αυτό των συνεχών ζημιογόνων αποτελεσμάτων της «Παπαστράτος» τα τρία τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα το 2013 η «Παπαστράτος» είχε ζημίες 13,781 εκατ. ευρώ, από ζημιές 1,526 εκατ. ευρώ το 2012 και ζημιές 17,327 εκατ. ευρώ το 2011. Την ίδια στιγμή η Καρέλιας είχε αθροιστικά κέρδη περίπου 165 εκατ. ευρώ αποδίδοντας τεράστια ποσά άμεσου φόρου στο Δημόσιο, πέρα από την καπνική φορολογία και τον ΦΠΑ.
Μελετώντας τις οικονομικές καταστάσεις της «Παπαστράτος» προκύπτει μεταξύ άλλων ότι, πρώτον, έχει υποχρεώσεις προς συνδεδεμένες επιχειρήσεις 100 εκατ. ευρώ. Δεύτερον, το 2013 παρουσιάζεται αύξηση των μεταχρονολογημένων επιταγών της στα 53 εκατ. ευρώ. Τρίτον, αύξηση των οφειλών γραμματίων και υποσχετικών στα 75 εκατ. ευρώ. Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς ότι από τις συνεχείς ζημιές του ξένου επενδυτή, το ελληνικό Δημόσιο δεν έχει φορολογικά έσοδα.
Αντιθέτως η καπνοβιομηχανία «Καρέλιας», η οποία παρέλαβε τη διάκριση DiamondoftheGreekEconomy 2014 από την ActiveBusinessPublishing, ακολούθησε μία υγιή και προπάντων έντονα εξαγωγική πορεία. Η επιχείρηση αυτή, που έχει πάνω από 125 χρόνια στον χώρο, τα τελευταία 20 χρόνια έχει καταφέρει να αντιστρέψει αυτό που ήταν κάποτε, δηλαδή μια εταιρεία που προωθούσε τα προϊόντα της στην ελληνική αγορά και μόνο. Έτσι το 2013 περίπου το 87% των πωλήσεών της διοχετεύθηκε στο εξωτερικό σε πάνω από 65 αγορές, τόσο σε αγορές εντός των χωρών όσο και σε αγορές dutyfree. Κατάφερε να τοποθετήσει επώνυμα ελληνικά προϊόντα, που σχεδιάζονται και δημιουργούνται στην Ελλάδα στο εργοστάσιό της στην Καλαμάτα και, με βάση την αφοσίωση και την πολύ σκληρή δουλειά όλων των εργαζομένων, κατάφερε να πετύχει αξιοζήλευτα αποτελέσματα.

Το 2013 η εταιρεία κατόρθωσε το 2013 – σταθμός ρεκόρ από άποψη κερδοφορίας – να συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία περίπου στα 400 εκατ. ευρώ και συνεχίζει με το πνεύμα της αφοσίωσης στη δουλειά και μόνο, επενδύοντας τα τελευταία 10 χρόνια 60 εκατ. ευρώ από ίδια κεφάλαια, με μηδενικό τραπεζικό δανεισμό. Επίσης συνεχίζει να βλέπει αισιόδοξα τον πολύ δύσκολο χώρο που είναι η αγορά των καπνικών προϊόντων.