Ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, πρόεδρος του ΣΕΤΕ «φωτογραφίζει» πτυχές από την δυναμική ανάπτυξη του τουρισμού, που ετησίως αιμοδοτεί την ελληνική οικονομία με 14,2 δισεκατομμύρια ευρώ.

1734625

 Συνέντευξη στον Σπύρο Κτενά

 

Να μην μπει κανένας νέος φόρος εως ότου ολοκληρωθεί το πρόγραμμα. Την έκλληση αυτή απευθύνει σε δανειστές και κυβέρνηση ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, πρόεδρος του ΣΕΤΕ μέσω της αποκαλυπτικής συνέντευξής του στους NewTimes, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός οφείλουν να στείλουν άμεσα ένα ισχυρό μήνυμα στήριξης της επιχειρηματικότητας στη χώρα ώστε οι υποψήφιοι επενδυτές να νοιώσουν πως κυβέρνηση και αντιπολίτευση είναι αποφασισμένες να δημιουργήσουν ένα σταθερό φιλο-επιχειρηματικό κλίμα. Παράλληλα να λύσει ζωτικά προβλήματα όπως το Ειδικό Χωροταξικό του Τουρισμού και ο Νέος Επενδυτικός Νόμος. Ο κ. Ανδρεάδης αποκαλύπτει ενδιαφέρουσες πτυχές πρόσφατης συνομιλίας του με τον πρωθυπουργό κ. Αλέξη Τσίπρα ενώ ταυτόχρονα μιλα για την τεράστια προσφορά της τουριστικής βιομηχανίας στην χειμάζουσα ελληνική οικονομία και την ανάγκη να υπάρξει ένα σταθερό περιβάλλον ανάπτυξης χωρίς διαρκείς εκπλήξεις από την πλευρά της πολιτείας.

Ας παρακολουθήσουμε, όμως, την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνομιλία μας με τον κ. Ανδρεάδη που όπως αποκαλύπτει μία σταθεροποίηση του πλαισίου λειτουργίας των επιχειρήσεων θα είχε ως συνέπεια την υλοποίηση τεράστιων επενδυτικών σχεδίων στον τουρισμό.

 

 

-       Κύριε Ανδρεάδη, οι εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή σας δημιουργούν ανησυχία;

Κοιτάξτε, η κατάσταση είναι εξαιρετικά ευαίσθητη και ανά πάσα στιγμή μπορεί να ανατραπεί και να συμβεί το απρόοπτο και στη χώρα μας. Αυτή τη στιγμή όλος ο κόσμος περιμένει το «νέο happening». Είναι πολύ ταραγμένες οι εποχές που ζούμε και σε μια τόσο ταραγμένη περίοδο, που υπάρχει τόσο μεγάλη έξαρση, ποτέ δεν ξέρεις τι αποτέλεσμα μπορεί να προκύψει. Πρέπει κανείς να είναι πάρα πολύ προσεκτικός στις εκτιμήσεις του διότι έχουμε πολλούς μήνες μπροστά μας επομένως ότι και να πει κανείς μπορεί την άλλη μέρα να έχουν όλα αλλάξει.

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

-       Μπορείτε να μας δώσετε μια εικόνα για το πως κύλησε το 2015 για τον ελληνικό τουρισμό;

Το παρελθόν έτος είχαμε κάνει μία αρχική εκτίμηση για ένα εκατομμύριο επιπλέον αφίξεις – δηλαδή συνολικά για 25 εκατομμύρια αφίξεις ξένων επισκεπτών στη χώρα μας – και έσοδα περίπου 14 δισεκατομμύρια ευρώ. Η εκτίμηση αυτή είχε γίνει τον Φεβρουάριο του 2015. Απ΄ ότι φαίνεται οι αφίξεις ξένων επισκεπτών κατά το 2015 διαμορφώνονται τελικώς στο επίπεδο των 26 εκατομμυρίων ξένων επισκεπτών – ένα εκατομμύριο πάνω από τις προβλέψεις μας. Λάβετε δε υπόψιν ότι τον Φεβρουάριο που κάναμε αυτή την πρόβλεψη δεν φανταζόμασταν ότι θα είχαμε capitalcontrols. Έτσι, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε, πήγαμε – από πλευράς αφίξεων – καλύτερα απ΄ότι περιμέναμε ενώ από πλευράς εσόδων αυτά διαμορφώθηκαν στο επίπεδο των 14,2 δισεκατομμυρίων ευρώ.

 

-       Είστε ικανοποιημένος από την εξέλιξη της κατά κεφαλήν τουριστικής δαπάνης των ξένων επισκεπτών της χώρας μας;

Είναι ένα καίριο ερώτημα. Βάσει των στοιχείων της Τραπέζης της Ελλάδος – και παρά τον ισχυρισμό για πτώση της ποιότητας των εσόδων του ελληνικού τουρισμού -, το μέσο έσοδο έχει αυξηθεί από 72 ευρώ ανά διανυκτέρευση το 2014 σε 75 ευρώ το 2015. Πρακτικά λοιπόν τι συνέβη; Η μη αύξηση των συνολικών τουριστικών εσόδων της χώρας με ρυθμό αντίστοιχο του ρυθμού αύξησης των αφίξεων εξηγείται με το γεγονός ότι μειώθηκε η διάρκεια παραμονής των ξένων επισκεπτών στη χώρα μας. Γιατί συνέβη αυτό; Διότι αυξάνεται ο οδικός τουρισμός καθώς επίσης και ο τουρισμός της Αθήνας, που κατά τεκμήριο αφορούν ταξίδια μικρότερης διάρκειας. Παρ’ όλα αυτά, η μέση κατανάλωση ανά επισκέπτη αυξήθηκε άρα δεν μιλάμε για μείωση της ποιότητας αλλά για αλλαγή του μοντέλου λόγω α) αύξησης της Αθήνας, των οδικών επισκεπτών, της Τουρκίας και των Βαλκανίων και β) του shareeconomy που έχουν μικρότερη διάρκεια παραμονής από ότι οι κλασσικοί επισκέπτες σε ένα πεντάστερο ξενοδοχείο ή σε ένα resort. Επίσης η πτώση του αριθμού των Ρώσων τουριστών κατά 60% – οι οποίοι έχουν μεγάλη διάρκεια διαμονής μεταξύ 10 και 12 ημερών κατ’ άτομο -, συνέβαλλε στη μείωση του μέσου αριθμού των διανυκτερεύσεων. Παρ’ όλα αυτά δεν έπεσε η ποιότητα διότι ο δείκτης που πρέπει να εστιάζουμε όταν κρίνουμε τις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού είναι η κατανάλωση ανά διανυκτέρευση και όχι η συνολική κατά κεφαλήν κατανάλωση. Αυτό πρέπει να το τονίζουμε πάντα διότι υπάρχει ένας μύθος περί πτώσης της ποιότητας. Όλα τα παραπάνω δεν σημαίνουν βέβαια ότι δεν πρέπει να βελτιωθεί και άλλο η ποιότητα.

 

Αν μιλήσουμε για τις εθνικότητες των ξένων επισκεπτών της χώρας μας, τι διαφοροποιήσεις είχαμε κατά το 2015;

Έχουμε σημαντική αύξηση επισκεπτών από την Αγγλική αγορά καθώς επίσης και την αγορά των ΗΠΑ. Πρόκειται για δύο σημαντικές δεξαμενές του ελληνικού τουρισμού. Έχουμε επίσης αρκετά μεγάλη αύξηση από τη Γερμανία και τη Γαλλία, ενώ ταυτόχρονα έχουμε μία πολύ μεγάλη πτώση από τη Ρωσία. Να τονίσουμε επίσης ότι το 2015 είχαμε πολύ μεγάλες αυξήσεις από νέες αγορές όπως η Πολωνική – πρόκειται για μια δυναμική αγορά η οποία βλέπει εξαιρετικά ελκυστική την Ελλάδα – καθώς επίσης και η Τουρκική αγορά η οποία μεγαλώνει και αυτή με διψήφια ποσοστά.

Παράλληλα, έχουμε μεγάλη αύξηση από την Κινέζικη αγορά η οποία μπορεί ακόμη να έχει μικρούς αριθμούς τουριστών προς την Ελλάδα αλλά μας προσφέρει μια διαρκώς αυξανόμενη πελατεία. Έχουμε δηλαδή καλύτερη κατανομή των εθνικοτήτων των επισκεπτών της χώρας μας σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν. Δεν έχουμε 2-3 εθνικότητες, όπως παλιά, και αυτό είναι ένα από τα ποιοτικά στοιχεία που βελτιώνουν το μέσο έσοδο. Τα προηγούμενα χρόνια για παράδειγμα, η Αγγλία και η Γερμανία έκαναν το 50% των αφίξεων των ξένων τουριστών στην Ελλάδα – είχαμε από 2,5 εκατομμύρια τουρίστες από την κάθε μία αγορά, σε ένα σύνολο 15 εκατομμυρίων αλλοδαπών επισκεπτών. Τώρα σε ένα σύνολο 25 εκατομμυρίων ξένων τουριστών οι δύο αυτές αγορές έχουν επίσης 5 εκατομμύρια. Κι αυτό διότι έχουν «μεγαλώσει» άλλες εθνικότητες. Όπως σας ανέφερα, έχει μεγαλώσει η αγορά της Πολωνίας. Παλαιότερα είχαμε 50.000 Πολωνούς τώρα κοντεύουμε το 1 εκατομμύριο. Είχαμε 100 χιλιάδες Τούρκους τώρα επισκέπτονται τη χώρα μας περίπου 1 εκατομμύριο τουρίστες από τη γειτονική μας χώρα. Όλα αυτά διευρύνουν την πελατεία μας προσφέροντας μεγαλύτερη ασφάλεια στον ελληνικό τουρισμό. Αυτό συνδυάζεται απόλυτα με τις πτήσεις, διότι όσο μεγαλώνει η ποιότητα και η διασπορά των πτήσεων τόσο δημιουργείται μεγαλύτερη ασφάλεια και διασπορά του ρίσκου.

koukounaries

-          Πόσα χρήματα προσέφερε στο εθνικό προϊόν (ΑΕΠ) της χώρας ο τουρισμός το 2015;

Η εκτίμησή μας κατ΄ αρχήν για το 2014 αν ακολουθήσουμε την μέθοδο του ΙΟΒΕ – χρησιμοποιεί πολαπλασιαστή 2,16 – είμαστε κάτι παραπάνω από 20% του ΑΕΠ (Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος). Αν από την άλλη ακολουθήσουμε τη μέθοδο του ΚΕΠΕ που χρησιμοποιεί πολλαπλασιαστή 2,65, τότε πλησιάζουμε το 25% του ΑΕΠ.

Τώρα, σε ότι αφορά το 2015, εάν υπολογίσει κανείς ότι το ΑΕΠ έμεινε περίπου σταθερό και ο τουρισμός, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, ανέβηκε σε έσοδα κατά 6,6% συμπεράνει κανείς ότι η συμμετοχή του τουρισμού στο ΑΕΠ της χώρας αυξήθηκε κατά μιάμιση μονάδα, φτάνοντας το 21,5% κατά ΙΟΒΕ και άνω του 25% κατά ΚΕΠΕ.

 

-          Άρα ο τουρισμός έχει κατοχυρώσει και με μεγάλη διαφορά από τον επόμενο κλάδο την πρωτοκαθεδρία του στην ελληνική οικονομία…

Αυτό πιστοποιούν τα επίσημα στοιχεία.

 

-          Η δυναμική του ελληνικού τουρισμού στην οικονομία έχει αναγνωριστεί εμπράκτως από την Πολιτεία;

Σίγουρα έχει αναγνωριστεί από την ελληνική κοινωνία, πράγμα το οποίο δεν ίσχυε πριν από πέντε η δέκα χρόνια. Προ κρίσης, η ελληνική κοινωνία δεν είχε κατανοήσει την καθοριστική σημασία του τουρισμού στην ανάπτυξης της οικονομίας. Σήμερα, όμως, τα πράγματα έχουν αλλάξει: θυμίζω ένα γκάλοπ που δημοσιεύτηκε στο «Βήμα», σύμφωνα με το οποίο όταν ρωτήθηκαν οι πολίτες ποιός είναι ο κλάδος που θα έχει την μεγαλύτερη συμβολή στην ανάπτυξη της χώρας, το 74% – το πρώτο με απόσταση – ήταν ο τουρισμός. Άρα στην κοινωνία είναι σίγουρα αποτυπωμένη η μεγάλη σημασία του τουρισμού. Τώρα, στην πολιτική υπάρχουν διαφορές. Όμως, πιστεύω ότι δεν υπάρχει αμφιβολία σχετικά με την συμβολή του τουρισμού. Τα νούμερα άλλωστε είναι αμείλικτα: σχεδόν το ενα τέταρτο του ΑΕΠ αφορά την τουριστική δραστητριότητα. Κανείς δεν μπορεί να το αγνοήσει.

 

-          Το 2014, βάσει των οικονομικών αποτελεσμάτων, οι επιχειρήσεις πέρασαν, για πρώτη φορά στα χρόνια της κρίσης, σε λειτουργική κερδοφορία. Αυτό ωστόσο δεν ίσχυσε για τον τομέα του τορισμού όπου είδαμε τις επιχειρήσεις να εμφανίζουν ζημιές και υψηλές υποχρεώσεις. Γιατί η γενική άνθηση των μεγεθών του τουρισμού δεν βοηθά τις τουριστικές επιχειρήσεις να ξελασπώσουν;

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η μέση ελληνική επιχείρηση λόγω α) της υπερφορολόγησης, β) του πολύ κακού επιχειρηματικού κλίματος και γ) του μικρού μεγέθους της δεν είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική. Χρειάζεται πολύ δρόμο ακόμη για να γίνει ανταγωνιστική. Το δε κράτος κάνει ότι μπορεί για να της μειώσει την ανταγωνιστικότητα. Όταν ανεβάζεις το ΦΠΑ 6 μονάδες πως να είσαι ανταγωνιστικός έναντι των επιχειρήσεων των άλλων μεσογειακών χωρών;

Αναφέρω συχνά σε διεθνή Forums στα οποία συμμετέχω, αλλά και σε μέλη της κυβέρνησης ένα συγκεκριμένο παράδειγμα που «φωτογραφίζει» το πρόβλημα. Πρόκειται για μία ενδεικτική επένδυση 10 εκατομμυρίων ευρώ, που αφορά την αγορά γης αλλά και τη δημιουργία ενός ξενοδοχείου 100 δωματίων, το οποίο κατά την λειτουργία του θα πραγματοποιεί ετήσιο κύκλο εργασιών 3 εκατομμύρια ευρώ. Η επιχείρηση αυτή υπό τις πιο καλές προϋποθέσεις θα έχει λειτουργικό EBITDA(κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) 1 εκατομμύριο ευρώ. Αν λοιπόν υπολογίσουμε ότι έρχεται το κράτος και βάζει 6% περισσότερο ΦΠΑ (που το έκανε) αυτό αυτόματα «μεταφράζεται» σε καταβολή επιπλέον 180.000 ευρώ. Επίσης αν συνυπολογίσουμε ότι ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας από τα 10 εκατομμύρια ευρώ επένδυση δανείστηκε τα 5 εκατομμύρια ευρώ, βάζοντας άλλα 5 εκατομμύρια ευρώ ίδια κεφάλαια, σημαίνει ότι τα χρήματα που δανείστηκε, τα πήρε με ένα επιτόκιο τουλάχιστον 3 με 4 μονάδες υψηλότερο από το αντίστοιχο επιτόκιο που αναλογεί για μια ίδια επένδυση στην Ισπανία. Αρα, στα 5 εκατομμύρια ευρώ πρέπει ο έλληνας επενδυτής να υπολογίσει επιπλέον 200.000 ευρώ παραπάνω λόγω επιτοκίου. Σύνολο, δηλαδή 380.000 ευρώ. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Στη δεκαετία απόσβεσης της επένδυσης η πρόσθετη αυτή δαπάνη ισοδυναμεί με σχεδόν 4 εκατομμύρια ευρώ. Άρα ο έλληνας ξενοδόχος σε σύγκριση με τον Ισπανό ξεκινά με μείον 4 εκατομμύρια ευρώ!

Με δύο λόγια, είναι σε δυσμενέστερη κατάσταση σε σχέση με τον Ισπανό ξενοδόχο σχεδόν στο μισό της επένδυσης. Αν σε όλα αυτά προσθέσει κανείς το κόστος ασφαλιστικών εισφορών που είναι 50% πάνω από τον Ισπανό και τις πολύ χειρότερες δημόσιες υποδομές και υπηρεσίες, τότε καταλαβαίνετε ότι το επίπεδο ανταγωνιστικότητας της ελληνικής επιχείρησης είναι εξαιρετικά χαμηλό. Το αποτέλεσμα ξέρετε ποιό είναι; Έχουμε μία χώρα και ένα τουριστικό προϊόν που έχει απίστευτη δυναμική, όμως οι εταιρείες, στη μεγάλη τους πλειοψηφία, φυτοζωούν. Αυτό δεν είναι καλή συνταγή και όπως καταλαβαίνετε πρέπει να βελτιωθεί άμεσα. Επειδή ο ελληνικός τουρισμός πηγαίνει καλά δεν σημαίνει ότι η χώρα μπορεί να προχωρήσει χωρίς βιώσιμες επιχειρήσεις. Και ξέρετε γιατί; Διότι μη βιώσιμοι ισολογισμοί σημαίνει μη υλοποίηση επενδύσεων και μη δημιουργία θέσεων απασχόλησης.

g2

-          Τι επενδύσεις πρέπει να γίνουν στον ελληνικό τουρισμό;

Πρέπει να γίνουν 2 με 3 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Αυτή τη στιγμή γίνεται περίπου το 10%-15% αυτών των επενδύσεων.

 

-          Με δηλώσεις τους εκπρόσωποι του ΣΕΒ ανέφεραν ότι για να μπορέσει η χώρα να βγει από την κρίση απαιτούνται επενδύσεις της τάξεως των δισ. ευρώ. Αυτό το έχετε «μεταφράσει» στο επίπεδο της τουριστικής οικονομίας;

Ο ελληνικός τουρισμός χρειάζεται συνολικές επενδύσεις της τάξεως των 25 δισεκατομμυρίων ευρώ – μαζί με τις δημόσιες επενδύσεις – έτσι ώστε τα 14,2 δισ. ευρώ τυριστικά έσοδα να γίνουν 19 δισ. ευρώ. Για να προσθέσουμε δηλαδή 5 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ της χώρας – μόνον από τον τουρισμό. Από τα 25 δισ. ευρώ, περίπου τα 3 δισ. ευρώ αφορούν δημόσιες επενδύσεις. Πρακτικά λοιπόν για τα επόμενα 7 χρόνια θα πρέπει να επενδύονται από το ιδιωτικό τομέα του τουρισμού περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο.

 

-          Ορισμένοι παρομοιάζουν το ξένο επενδυτικό ενδιαφέρον ως ένα ελατήριο το οποίο έχει συμπιεστεί έντονα και που με μία αλλαγή του οικονομικού περιβάλλοντος μπορεί να εκτιναχθεί προς όφελος της χώρας μας. Τι κατά την γνώμη σας πρέπει να αλλάξει;

Πράγματι υπάρχει ενδιαφέρον. Μόλις, όμως, εστιάσει κανείς στα πραγματικά δεδομένα της χώρας, το ενδιαφέρον αυτό εξανεμίζεται. Γιατί; Πέραν της υπερφορολόγης, δεν υπάρχει σταθερό καθεστώς.

Για μένα το πρώτο που θα έπρεπε να κάνουν δανειστές και κυβέρνηση θα ήταν να αποφασίσουν να μην μπει κανένας νέος φόρος ως ότου κλείσει το πρόγραμμα. Δεν μιλάμε να μειωθούν απλά, αλλά να μην μπει κανένας νέος φόρος. Στη συνέχεια να δηλώσουν ότι όταν βελτιωθούν τα πράγματα θα αρχίσουν να μειώνονται οι φόροι.

Επιπλέον, κάτι πολύ σημαντικό: ακυρώθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας το Ειδικό Χωροταξικό του τουρισμού για τυπικούς λόγους διότι δεν πέρασε από έγκριση του Εθνικού Συμβουλίου Χωροταξίας. Πείτε μου σας παρακαλώ πόσο δύσκολο είναι να συγκληθεί αυτό το Συμβούλιο Χωροταξίας. Είναι δυνατόν να υπάρξει ανάπτυξη χωρίς Ειδικό Χωροταξικό; Είναι φυσιολογικό να συζητούμε ακόμη για τον επενδυτικό νόμο όταν αυτός είχε ανακοινωθεί από πέρυσι το Μάιο στη Γενική Συνέλευση του ΣΕΤΕ; Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι μιλάμε για βασικές ελλείψεις.

Και βέβαια έχουμε και τη «μεγάλη εικόνα»: πρέπει να κλείσει η συμφωνία με τους δανειστές μας. Επομένως με μία λέξη: για να εκτιναχθεί το ελατήριο που προ-αναφέρατε πρέπει να υπάρξει σταθερότητα. Και η σταθερότητα δεν επιτυγχάνεται αλλάζοντας τον συντελεστή του ΦΠΑ οκτώ φορές. Αυτά δεν είναι σοβαρά πράγματα.

 

-          Είστε αισιόδοξος με την τροπή που λαμβάνει το πολιτικό παιχνίδι;

Κοιτάξτε, στην συνομιλία που είχαμε στο Μαξίμου με τον πρωθυπουργό διαπίστωσα ότι έχουν συνειδητοποιήσει αρκετές αναγκαιότητες. Ο ίδιος ήταν ιδιαίτερα θετικός για την σημασία τόνωσης της επιχειρηματικότητας. Βλέπουμε μια αισθητή διαφοροποίηση σε σχέση με το παρελθόν. Κι εμείς από την πλευρά μας τονίσαμε ότι είμαστε διατεθειμένοι να βάλουμε πλάτη. Όταν σου λέει ο πρωθυπουργός θέλω να κλείσω τη «μεγάλη εικόνα», δεν μπορείς να πεις δεν το κάνω για μια ποσοστιαία μονάδα στις ασφαλιστικές εισφορές. Αυτό είναι αυτονόητο, όποιο Κόμμα και να είναι στην κυβέρνηση, όποιος πρωθυπουργός και να ευρίσκεται στο τιμόνι της χώρας. Εννοείται ότι θα βάλουμε πλάτη, αλλά να υπάρξει και μία δέσμευση ότι δεν θα μπουν νέοι φόροι. Να υπάρξει μία θετική στάση υπέρ της επιχειρηματικότητας από την πλευρά του Μαξίμου. Όπως ανέφερα και στον πρωθυπουργό: «Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μιλήσετε και να πράξετε εσείς, ένας αριστερός Πρωθυπουργός υπέρ της επιχειρηματικότητας. Κάτι τέτοιο θα επηρεάσει ιδιαίτερα θετικά το κλίμα. Και αυτό θα παίξει τεράστιο ρόλο στην απόφαση των υποψηφίων επενδυτών». Άρα το ζητούμενο είναι η σταθερότητα και το φιλο-επιχειρηματικό κλίμα. Αυτό για μένα είναι το κλειδί μαζί με την «μεγάλη εικόνα».

 

-          Ποια είναι η στόχευσή σας ως πρόεδρος του ΣΕΤΕ για το 2016;

Το διεθνές περιβάλλον φέτος χαρακτηρίζεται από εξαιρετική αστάθεια. Υπάρχει η αστάθεια της Κίνας, η αστάθεια του ISISκαι της τρομοκρατίας, η αστάθεια στη γειτονιά μας που είναι ακόμη πιο έντονη, η αστάθεια των αγορών. Γενικά η λέξη που χαρακτηρίζει τη χρονιά είναι η «αστάθεια». Είναι λοιπόν ακόμη πιο σημαντικό για την Ελλάδα και για τον ελληνικό τουρισμό να υπάρξει εσωτερική σταθερότητα. Αν, τα προηγούμενα χρόνια που το ευρύτερο περιβάλλον ήταν πιο ήπιο, η έννοια της σταθερότητας είχε πρωταρχική σημασία, τώρα είναι διπλά σημαντικότερη. Άρα η λέξη-κλειδί είναι η «σταθερότητα». Πρέπει κυβέρνηση και αντιπολίτευση – και σε αυτό επιμένουν συλλογικά οι κοινωνικοί εταίροι – να δημιουργήσουν ευστάθεια στην ελληνική κοινωνία. Η ελληνική κοινωνία πρέπει να νοιώσει ότι κινείται σε μια κατεύθυνση, σε μία πορεία προς την έξοδο από την κρίση, μία πορεία προς ένα σταθερό περιβάλλον. Πρέπει πάσει θυσία η κυβέρνηση να κλείσει τα μέτωπα και να οδηγηθούμε σε σταθερά νερά. Να πάμε στη λύση για το χρέος, να οδηγηθούμε σε μία κανονικότητα, έτσι ώστε τα εξωτερικά κύματα να μας επηρεάζουν λιγότερο. Άρα ο πρώτος στόχος του ΣΕΤΕ είναι να βοηθήσει όσο μπορεί και να παροτρύνει όσο μπορεί προς αυτή τη κατεύθυνση.

219145_32968

-          Παρ΄όλα αυτά η χώρα εξακολουθεί να αποτελεί μια νησίδα σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή.

Πράγματι, σε ένα ασταθές περιβάλλον η χώρα μας έχει ορισμένα θετικά χαρακτηριστικά: είναι στην ευρωζώνη, έχει μία ομοιογένεια στον πληθυσμό της , η εικόνα προς τα έξω είναι θετική. Υπάρχει βέβαια το μεγάλο προσφυγικό ζήτημα. Πρέπει σε αυτό το σημείο να σας πω ότι η συμπεριφορά των κατοίκων των ελληνικών νησιών έχει βοηθήσει και την Ελλάδα και τον ελληνικό τουρισμό. Η εικόνα αυτή των νησιωτών που βοηθούν τους πρόσφυγες, έδωσε ένα ισχυρό μήνυμα φιλοξενίας από μέρους του ελληνικού λαού. Και αυτό είναι υπέρ μας και όχι εναντίον μας, σε αντίθεση με άλλες χώρες που δεν έδειξαν το αλληλέγγυο πρόσωπό τους. Και ξέρετε όλο αυτό βοηθάει και τον τουρισμό. Επομένως η χώρα πρέπει να το αξιοποιήσει αυτό και μέσα από τη σταθερότητα όπως την περιέγραψα νωρίτερα και την ασφάλεια που θα συνεχίσουμε να επικοινωνούμε, να εκμεταλλευτούμε τα προβλήματα που υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή για να αυξήσουμε το μερίδιό μας. Διαδικασία που δεν θα είναι καθόλου εύκολη. Δεν πρέπει με τίποτε να επιχαίρουμε με ότι γίνεται στην Τουρκία, διότι μπορεί εύκολα να μεταφερθεί και εδώ. Επομένως πρέπει να είμαστε σοβαροί, μετρημένοι, ψύχραιμοι και να βλέπουμε την ποιότητα και το valueformoneyτης χώρας. Να προβάλλουμε διαρκώς το ότι είμαστε μια σοβαρή και ασφαλής χώρα και να κάνουμε ότι μπορούμε για να μη δημιουργούμε αστάθεια. Θεωρώ ότι μέσα σε αυτό το ταραγμένο περιβάλλον η Ελλάδα θα κερδίσει.

 

- Η εικόνα που δημιουργείτε δείχνει μια διαφορετική κατεύθυνση που πρέπει να κινηθεί η χώρα.

Η χώρα πρέπει πράγματι να κινηθεί σε μια διαφορετική κατεύθυνση και ο ΣΕΤΕ βοηθά σε αυτό. Χαίρομαι δε που και ο ΣΕΒ δείχνει να ταυτίζεται με τη δική μας λογική. Η Ελλάδα – το είπε και ο πρόεδρος του ΣΕΒ, ο κ.Φέσσας, στην πρόσφατη συνάντηση στου Μαξίμου – πρέπει να αναδειχθεί σε μία χώρα που θα έρχονται οι ξένοι αλλά και οι Έλληνες του εξωτερικού για να την απολαύσουν, να έχουν εδώ μία μόνιμη κατοικία, να απολαμβάνουν φοροαπαλαγγές που απολαμβάνει κανείς στην Κύπρο, την Μάλτα, τη Σιγκαπούρη, το Ντουμπάι – συμπεριφορά απολύτως συμβατή με τα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Ένωσης – να μην φορολογούνται δηλαδή τα διεθνή εισοδήματά τους αλλά μόνον αυτά που δημιουργούνται στην Ελλάδα όπως συμβαίνει για παράδειγμα στην Κύπρο η στην Αγγλία.

Στο πλαίσιο αυτό η χώρα μας θα πρέπει να δημιουργήσει ένα ξεκάθαρο πλαίσιο λειτουργίας του τουρισμού και του realestate κάτι που με τη σειρά του θα ενισχύσει την παραγωγή αγροτικών προϊόντων, την μεταποίηση και τις υπηρεσίες. Θα υποστηρίξει τις τοπικές κοινωνίες, την απασχόληση, τη καινοτομία και την νεανική επιχειρηματικότητα. Αυτή πρέπει να είναι η εικόνα της Ελλάδας. Την εικόνα αυτή πρέπει να βγει να υποστηρίξει και το πολιτικό σύστημα. Η χώρα μας είναι μία χώρα υπηρεσιών: θέλει κάποιος να έλθει εδώ να ζήσει για μια εβδομάδα, για ένα μήνα, για ένα χρόνο; Επιθυμούν κάποιοι εύποροι άνθρωποι, κάποιοι συνταξιούχοι να απολαύσουν αυτό το εκπληκτικό κλίμα, την ιστορία, την φιλοξενία της χώρας μας; Θέλει κάποιος να εγκατασταθεί μόνιμα και να φέρει τα χρήματά του εδώ; Έρχεται κάποιος από την Αθήνα και θέλει να αποκτήσει ένα σπίτι στην Κρήτη; Όλα αυτά πρέπει να τα καλυψουμε. Και πάνω σε αυτές τις ανάγκες πρέπει να κουμπώσουμε την παραγωγή της χώρας, την αγροτική της οικονομία, την βιομηχανία, τις υπηρεσίες, τις τηλεπικοινωνίες μας και τις μεταφορές μας.

Θα πρέπει να εστιάσουμε στους δείκτες που είμαστε ανταγωνιστικοί. Δείτε για παράδειγμα τον χάρτη ανταγωνιστικότητας 2015 -2016: η Ελλάδα στις αγορές είναι στη 130ή θέση, στην καινοτομία στη θέση 77η θέση, ενώ στον τουρισμό είναι στην 15η θέση. Που πρέπει λοιπόν να εστιάσει κανείς; Να δώσει προτεραιότητα εκεί που είναι 15ος ώστε να γίνει 13ος ή εκεί που είναι 130ος ώστε να γίνει 128ος;

 

-          Κύριε Ανδρεάδη σας ευχαριστώ θερμά

Κι εγώ σας ευχαριστώ.