Σημάδια ανάκαμψης, ύστερα από ένα μεγάλο διάστημα παρατεταμένης πτώσης, εμφανίζει η αγορά αυτοκινήτου. Σύμφωνα με έρευνα της Business Direction Reports και του www.businessnews.gr, το 2013 οι 108 μεγαλύτερες επιχειρήσεις εμπορίας και εισαγωγής μεταφορικών μέσων και ανταλλακτικών κατόρθωσαν να μεγαλώσουν τον συνολικό κύκλο εργασιών τους και ταυτόχρονα να περιορίσουν τις ζημίες και τις συνολικές υποχρεώσεις τους.

Ειδικότερα, οι συνολικές πωλήσεις των μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου αυτοκινήτου αυξήθηκαν κατά 1,22% το 2013 σε σχέση με το 2012 και ανήλθαν σε 2,30 δισ. ευρώ, ενώ οι συνολικές ζημίες μειώθηκαν κατά 65,05% και διαμορφώθηκαν σε 71,21 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών προ φόρων 203,78 εκατ. ευρώ το 2012. Αύξηση 4,93% καταγράφηκε και στο συνολικό μεικτό κέρδος, που ανήλθε στα 422,62 εκατ. ευρώ το 2013, ενώ ενισχυμένα κατά 4,08% ήταν τα συνολικά ίδια κεφάλαια, τα οποία ανήλθα στα 483,65 εκατ. ευρώ το 2013, έναντι 464,81 εκατ. ευρώ το 2012.

Παράλληλα, οι εταιρείες του δείγματος κατάφεραν να βελτιώσουν το περιθώριο μεικτού κέρδους στο 18,35% από 17,70%, καθώς επίσης και το περιθώριο καθαρού κέρδους, το οποίο διαμορφώθηκε στο -3% από -9% το 2012. Επιπλέον, οι συνολικές υποχρεώσεις υποχώρησαν στα 2,08 δισ. ευρώ από 2,18 δισ. ευρώ το 2012, σημειώνοντας κάμψη 4,91%.

Σύμφωνα με τους συντάκτες της έρευνας, η βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και η άνοδος της τουριστικής κίνησης, που έχει οδηγήσει στην αύξηση αγορών αυτοκινήτων για την ενίσχυση του στόλου των τουριστικών επιχειρήσεων, αποτελούν τις κύριες αιτίες της ανάκαμψης που παρουσιάζει η αγορά. Ενθαρρυντικό στοιχείο είναι ότι το 54,63% των υπό εξέταση εταιρειών παρουσίασε αύξηση πωλήσεων το 2013 σε σχέση με το 2012.

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι ίδιοι, η ανάκαμψη που παρατηρείται δεν είναι ικανή ακόμη να αντισταθμίσει τις τεράστιες απώλειες των τελευταίων πέντε ετών. Όπως προκύπτει από αντίστοιχες έρευνες της Direction Business Reports, από το 2009 μέχρι και το 2013, η αγορά «έχασε» συνολικά περίπου 5,6 δισ. ευρώ σε τζίρο. Συγκεκριμένα, το 2009 οι συνολικές πωλήσεις ήταν στα 7,9 δισ. ευρώ, το 2010 υποχώρησαν σε 4,71 δισ. ευρώ, το 2011 στα 3,30 δισ. ευρώ, το 2012 στα 2,27 δισ. ευρώ έως τα 2,3 δισ. ευρώ του 2013.

Κατάταξη επιχειρήσεων
Σε επίπεδο εταιρειών την πρώτη θέση με βάση τις πωλήσεις κατέλαβε η «Kosmocar Α.Ε.» (επίσημος εισαγωγέας και διανομέας των αυτοκινήτων VW, Audi και Bentley) με 148,64 εκατ. ευρώ (+0,13% σε σχέση 2012), μεικτό κέρδος 13,63 εκατ. ευρώ και ζημίες προ φόρων 1,41 εκατ. ευρώ, ενώ στη δεύτερη θέση βρέθηκε η «Σφακιανάκης AEBE», η οποία εκτός των άλλων αντιπροσωπεύει την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία και τα δίτροχα Suzuki, με πωλήσεις 146,29 εκατ. ευρώ (+8,70% σε σχέση με το 2012) και ζημίες προ φόρων 22,39 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 43,04% σε σχέση με το 2012.

Την τρίτη θέση κατέκτησε η «Toyota ΕΛΛΑΣ ΑΒΕΕ» (θυγατρική της ομώνυμης αυτοκινητοβιομηχανίας), με κύκλο εργασιών 115,52 εκατ. ευρώ (-3,03% σε σχέση με το 2012) και κέρδη προ φόρων 7,78 εκατ. ευρώ, ενώ την τέταρτη θέση η «Mercedes-Benz ΕΛΛΑΣ ΑΕΕ» (θυγατρική του ομίλου Daimler), με πωλήσεις 97,30 εκατ. ευρώ (+29,70% σε σχέση με το 2012), μεικτό κέρδος 40,13 εκατ. ευρώ (+61,97%) και κέρδη προ φόρων 16,30 εκατ. ευρώ (+43,98%).

Την πεντάδα ολοκληρώνει η «Αδελφοί Σαρακάκη ΑΕΒΜΕ» (επίσημος εισαγωγέας-διανομέας των προϊόντων της ιαπωνικής εταιρείας Honda, της Mitsubishi Motors κ.ά., δραστηριοποιείται επίσης και στην κατασκευή και συναρμολόγηση μεγάλης γκάμας επαγγελματικών οχημάτων) με πωλήσεις 80,38 εκατ. ευρώ, μεικτή κερδοφορία 12,57 εκατ. ευρώ (+32,98% σε σχέση με το 2012) και ζημίες προ φόρων 21,30 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 34,18% σε σχέση με τις ζημίες προ φόρων του 2012.