Η ανάπτυξη θαλάσσιων τακτικών γραμμών που θα συνδέουν την Αίγυπτο και άλλες αραβικές χώρες με την Κύπρο και την Ελλάδα, αλλά και η συνεργασία Ελλάδας – Αιγύπτου στη ναυτική εκπαίδευση ήταν τα θέματα που συζητήθηκαν μεταξύ άλλων τις εργασίες του 5ου Αραβοελληνικού Φόρουμ που άρχισαν χθες στην Αθήνα, με χορηγό επικοινωνίας τη «Ν».

Η ναυτιλιακή σύνδεση Ελλάδας, Κύπρου, Αιγύπτου απασχολούσε και απασχολεί μονίμως ναυτιλιακούς παράγοντες και μεταφορικές εταιρείες των τριών χωρών. Κατά περιόδους διαμορφώθηκαν ορισμένες γραμμές για μεταφορά εμπορικού φορτίου, οι οποίες όμως σύντομα εγκαταλείφθηκαν.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση των εμπορικών σχέσεων μεταξύ των αραβικών χωρών και έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον από Άραβες επενδυτές στην Ελλάδα, παρ’ όλα αυτά δεν παρατηρείται το ανάλογο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη γραμμών κατάλληλων που να επιτυγχάνουν την τακτική σύνδεση της Ελλάδας με τον αραβικό εμπορικό κόσμο και κατ’ επέκταση με την υπόλοιπη Ευρώπη, σημείωσε μιλώντας στο Φόρουμ ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων Χαράλαμπος Σημαντώνης. Παρά τη γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας, τον κομβικό της ρόλο ως διαμετακομιστικού κέντρου της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και τις σημαντικές επενδύσεις που προγραμματίζονται να υλοποιηθούν σε όρους λιμενικών εγκαταστάσεων, η συνδεσιμότητα μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου υπολείπεται των ευνοϊκών προϋποθέσεων.

Σε επικοινωνία

Ωστόσο, η ΕΕΝΜΑ βρίσκεται εδώ και καιρό σε επικοινωνία με φορείς από την Κύπρο και την Αίγυπτο και ειδικότερα με το Maritime Institute of Eastern Mediterranean, το οποίο εδρεύει στην Κύπρο, και την Αραβική Ακαδημία της Αιγύπτου, με στόχο την προώθηση της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και τη δημιουργία τακτικών γραμμών προκειμένου να ενισχυθεί το περιφερειακό εμπόριο, καθώς και η κινητικότητα επιβατών, όπως αποκάλυψε ο κ. Σημαντώνης.

Στις προκαταρτικές συζητήσεις προκύπτουν ωστόσο σειρά πρακτικών θεμάτων, όπως η συνεχή λειτουργία των λιμένων, τα υψηλά λιμενικά τέλη κ.ά., αναδεικνύοντας ότι η επιτυχία αυτού του εγχειρήματος δεν επαφίεται μόνο στη συνεργασία των εμπορικών εταίρων, αλλά χρειάζονται και συγκεκριμένες παρεμβάσεις και στήριξη από την πλευρά δημόσιων και άλλων φορέων προκειμένου οι γραμμές αυτές να είναι μακροχρόνια βιώσιμες, διότι σε κάθε άλλη περίπτωση -και όπως έχει δείξει η εμπειρία του παρελθόντος- θα εμφανίζονται γραμμές για μικρό χρονικό διάστημα, οι οποίες μετά από λίγο καιρό θα καταργούνται.

Ο εκπρόσωπος της ΕΕΝΜΑ πρότεινε πάντως την ύπαρξη μίας πλατφόρμας ναυτιλιακής συνεργασίας μέσω του Επιμελητηρίου.

Έτσι οι ενδιαφερόμενοι θα έρχονται με ευκολία σε επαφή μεταξύ τους και ταυτόχρονα οι εμπλεκόμενοι φορείς θα δίνουν λύσεις, οι οποίες μπορεί να αφορούν, π.χ., την επίλυση γραφειοκρατικών θεμάτων μέσω διακρατικών συμφωνιών ή τη δημιουργία πρωτοβουλιών για την προώθηση της ΝΜΑ ως το πλέον αποτελεσματικό και φιλικό προς το περιβάλλον μέσο.

Στο ίδιο συνέδριο ο Δρ. Ismail Abdel Ghafar, πρόεδρος της Arab Academy for Science, Technology & Maritime Transport, τόνισε την ανάγκη συνεργασίας της Ελλάδας και της Αιγύπτου στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης και πρότεινε μάλιστα τη δημιουργία παραρτήματος της Ακαδημίας στη χώρα μας.

Ο πρόεδρος της XRCT Γιώργος Ξηραδάκης αναφέρθηκε διεξοδικά στο γιατί η Ελλάδα διατηρεί τα σκήπτρα της μεγαλύτερης ναυτιλιακής δύναμης του πλανήτη, υπογραμμίζοντας ότι το μυστικό της επιτυχίας κρύβεται στη ναυτοσύνη των Ελλήνων, την αποφασιστικότητα που επιδεικνύουν, την ευελιξία και την τάση για καινοτομία.

Τέλος, ο Αdmiral Tareq Ghanim Abd ElMetaal ElSaiedy υπογράμμισε τον σημαντικό ρόλο της Αιγύπτου και της Διώρυγας του Σουέζ στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο και αναφέρθηκε στις επενδύσεις που σχεδιάζονται κατά μήκος της διώρυγας σε logistics, λιμάνια, τεχνολογία και ελαφριά βιομηχανία, σημειώνοντας ότι η Αίγυπτος περιμένει τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.

Δεσμοί φιλίας

Χαιρετίζοντας το Φόρουμ, o υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής θύμισε τους παραδοσιακούς δεσμούς φιλίας της Ελλάδας με τον αραβικό κόσμο και σημείωσε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ευρύτερη λεκάνη της Μεσογείου, κυρίως στο ανατολικό της κομμάτι, όπου μαίνεται ο εμφύλιος πόλεμος της Συρίας.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη να ενισχυθεί η εμπορική συνεργασία της Ελλάδας με τα αραβικά κράτη, αλλά και η συνεργασία στον τομέα της ναυτιλίας και μάλιστα της ναυτικής εκπαίδευσης.