Η αναμενόμενη, σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές αλλά και με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, αύξηση της ζήτησης κατά 1% μέσα στο 2015, που αποτελεί συνέχεια του oilboomτο 2014, αλλά και η αύξηση της προσφοράς, η οποία όμως δεν θα αγγίξει αυτό το ποσοστό, κάνουν τους Έλληνες πλοιοκτήτες να ενισχύουν την κινητικότητα τους και να συνεχίζουν τόσο τις υπογραφές συμβολαίων για τη ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων όσο και τις αγορές τέτοιου είδους πλοίων. Στο πλευρό τους έχουν τις τράπεζες, οι οποίες ανοίγουν την κάνουλα χρηματοδότησης πιο εύκολα όταν βλέπουν ότι οι επενδύσεις γίνονται σε δεξαμενόπλοια. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία οικονομικών συμβούλων για τη ναυτιλία XRTC, το 28% των ναυτιλιακών εταιρειών προτιμούν να επενδύσουν στην αγορά των δεξαμενόπλοιων.

Για το ίδιο θέμα οι απαντήσεις των τραπεζών αντανακλούν σε κάποιο βαθμό τις παρούσες βλέψεις τους για καθεμία από τις αγορές. Η κυρίαρχη απάντηση ήταν «τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε έργου είναι σημαντικότερα από την αγορά», συγκεντρώνοντας το 59%. Η επόμενη απάντηση, ο τομέας των δεξαμενοπλοίων, συγκέντρωσε 29%, ενώ η αγορά ξηρού φορτίου μόλις 12%. Οι άλλες τέσσερις αγορές (container, cruise, LNG/LPGκαι offshore) δεν αναφέρονται στις προτιμήσεις των τραπεζών. Όλες οι γερμανικές τράπεζες απάντησαν ότι «τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε έργου είναι σημαντικότερα από την αγορά». Τα 2/3 των αντίστοιχων ελληνικών απάντησαν τον τομέα των δεξαμενόπλοιων και το 1/3 την αγορά ξηρού φορτίου. Από τη μεριά τους, οι γαλλικές κινήθηκαν στον ίδιο χώρο με τις γερμανικές, οι αγγλικές προτίμησαν την αγορά ξηρού φορτίου, ενώ αυτές της Δανίας τον τομέα των δεξαμενόπλοιων. Για το αν οι εταιρείες και οι τράπεζες επιλέγουν να επενδύσουν σε νεότευκτα πλοία, μεταχειρισμένα ή και τα δύο, οι εταιρείες απάντησαν ότι το 59% προτιμά και τα δύο ενώ το 26% μόνο μεταχειρισμένα. Από τις εισηγμένες συμμετέχουσες εταιρείες οι μισές προτιμούν τα νεότευκτα και οι υπόλοιπες τα μεταχειρισμένα. Όσον αφορά στις τράπεζες, η πλειοψηφία, δηλαδή το 65%, δήλωσε ότι προτιμά και τα δύο. Επίσης, το 23% προτιμά τα νεότευκτα. Τα 2/3 των ελληνικών τραπεζών προτιμούν τα μεταχειρισμένα ενώ το 1/3 και τα δύο. Οι γερμανικές τράπεζες δήλωσαν ότι τα 2/3 προτιμούν και τα δύο, ενώ το 1/3 μόνο τα νεότευκτα. Όλες οι άλλες ευρωπαϊκές τράπεζες δήλωσαν και τα δύο. Σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους, την τελευταία εβδομάδα του Μαρτίου σημειώθηκε αρνητική τάση στη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου, θολώνοντας την καλή εικόνα των δύο προηγούμενων μηνών του 2015.

Επισημαίνουμε δε ότι για τα δεξαμενόπλοια μεγαλύτερου μεγέθους –τα λεγόμενα Very Large Crude Carriers (VLCC)- τον Απρίλιο η αγορά θα σημειώσει καθοδική τάση, δεδομένου ότι ο αριθμός των ναυλώσεων των δεξαμενόπλοιων δεν θα είναι αρκετός για να καλύψει πλήρως τη διαθέσιμη προσφορά χωρητικότητας. Από τις αρχές του 2015 οι Έλληνες πλοιοκτήτες δεν σταμάτησαν να κινούνται στη σκακιέρα της μεταφοράς πετρελαίου. Πρόσφατα ο Γιώργος Προκοπίου με την Dynacom Tankers Management (DTM) έδωσε παραγγελίες για τέσσερα πλοία συνολικές αξίας 240 εκατ. δολαρίων σε κινεζική γιάρδα με χρονικό ορίζοντα παράδοσης μέσα στο 2017. Η Thenamaris του Ντίνου Μαρτίνου έδωσε πρόσφατα δύο παραγγελίες για ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων σε γιαπωνέζικη γιάρδα, ενώ έχει άλλα πέντε υπό κατασκευή. Επίσης, η ArcadiaShipmanagementτου Κωνσταντίνου Αγγελόπουλου υπέγραψε συμβόλαια για τη ναυπήγηση δύο δεξαμενόπλοιων σε κορεάτικα ναυπηγεία, ενώ έχει υπό ναυπήγηση άλλα τέσσερα.

Οι μεγαλύτερες παραγγελίες

Τις μεγαλύτερες παραγγελίες από πλευράς ναυτιλιακών εταιρειών, ελληνικών συμφερόντων, για ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων αυτή την εποχή έχουν, σύμφωνα με τα στοιχεία της MaritimeInformationServices:

  • Ο όμιλος Τσάκου με 13 συμβόλαια
  • Η Capital του Βαγγέλη Μαρινάκη με δέκα.
  • Ο όμιλος Αγγελικούση με 8, όσα και η Metrostar του Θεόδωρου Αγγελόπουλου.
  • Η Thenamaris του Ντίνου Μαρτίνου και οι Genmar-Gencoτου Πήτερ Γεωργιόπουλου έχουν από επτά.
  • Η EasternMediterraneanτου Θανάση Μαρτίνου και η Arcadiaτου Κωνσταντίνου Αγγελόπουλου έχουν έξι.

Οι μεγαλύτεροι στόλοι

Όσον αφορά στους μεγαλύτερους στόλους ελληνικών συμφερόντων με πλοία μεταφοράς υγρών φορτίων με βάση τη χωρητικότητα, σύμφωνα με τα στοιχεία της MaritimeInformationServicesη κατάταξη είναι:

  • Πήτερ Λιβανός με 9,65 εκατομμύρια τόνους
  • Ιωάννης Αγγελικούσης με 9,58 εκατομμύρια
  • Γιώργος Προκοπίου με 9,16 εκατομμύρια
  • Γιώργος Οικονόμου με 5,63 εκατομμύρια
  • Ανδρέας Μαρτίνος με 5,61 εκατομμύρια
  • Αγγελική Φράγκου με 5,49 εκατομμύρια
  • Καπετάν Παναγιώτης και Νίκος Τσάκος με 5,3 εκατομμύρια
  • Ντίνος Μαρτίνος με 4,55 εκατομμύρια
  • Πήτερ Γεωργιόπουλος με 4,52 εκατομμύρια
  • Διαμαντής Διαμαντίδης με 3,28 εκατομμύρια
  • Springfield συμφερόντων Ωνάση με 3,09 εκατομμύρια
  • Θανάσης Μαρτίνος με 2,91 εκατομμύρια
  • Βαγγέλης Μαρινάκης με 2,89 εκατομμύρια
  • Πέτρος Παππάς με 2,57 εκατομμύρια
  • Άννα Αγγελικούση με 2,35 εκατομμύρια

Οι Έλληνες

Οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν το 2,71% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων παρά την ανάπτυξη της Κίνας στον τομέα αυτό – και μάλιστα με γρήγορους ρυθμούς. Ο στόλος δεξαμενόπλοιων των Ελλήνων εφοπλιστών αυξάνει με ετήσιο ρυθμό 7%, σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές, και ξεπερνάει τα 130 εκατομμύρια τόνους. Περίπου το 50% της αύξησης της χωρητικότητας ελληνικών συμφερόντων από το 2005, οπότε ήλεγχαν το 21% του παγκόσμιου στόλου, αποδίδεται στην απόκτηση πλοίων VLCC, που είναι τα μεγαλύτερα μεγέθους δεξαμενόπλοια, πάνω από 300.000 τόνους. Τα τελευταία εννέα χρόνια οι Έλληνες απέκτησαν από τη secondhandκαθαρή χωρητικότητα 10,6 εκατομμυρίων τόνων.

 

 

WHO IS WHO:

Ευάγγελος Μαρινάκης, Capital

1,1 δισ. δολάρια επενδύσεις για νέα πλοία

HCapital, συμφερόντων Ευάγγελου Μαρινάκη, διαθέτει 60 πλοία ενώ η επιχείρησή του είναι η πρώτη ναυτιλιακή εταιρεία παγκοσμίως η οποία αξιολογήθηκε από τη LLOYD’SRegister για τη Στρατηγική Αντίληψη Bιώσιμης Ανάπτυξης του ΙΜΟ (InternationalMaritimeOrganization).

Η εταιρεία έχει επίσης ξεκινήσει ένα κοινό πρόγραμμα με τη LLOYD’SRegister και την DaewooShipbuilding & MarineEngineering για να εξετάσει τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ας σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει σχέση με την επιβολή αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανόνων στη χρήση ναυτιλιακών καυσίμων σε συγκεκριμένες περιοχές από 1ης Ιανουαρίου του 2015.

Το 2014 η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης εταιρεία ανέλαβε τρία πλοία χωρητικότητας 9.000 κοντέινερ το καθένα, τα οποία είναι ναυλωμένα για πέντε χρόνια στη γαλλική CMACGM. Την ίδια στιγμή συμφώνησε να αποκτήσει δύο νεότευκτα δεξαμενόπλοια από ιδιωτική εταιρεία του κ. Μαρινάκη, με option την απόκτηση στο αμέσως επόμενο διάστημα ακόμη έξι (6) ίδιων πλοίων, που είναι υπό κατασκευή. Συνολικά η CapitalMaritime από το 2013 επένδυσε περισσότερα από 1,1 δισ. δολάρια.

Η επιρροή του κ. Ευάγγελου Μαρινάκη επεκτείνεται και στο λιμάνι του Πειραιά λόγω του γεγονότος ότι ο ίδιος αποτελεί μέλος της νέας αυτοδιοικητικής αρχής του Δήμου Πειραιά. Το 2014 εξελέγη πρώτο μέλος του δημοτικού συμβουλίου του Πειραιά, υπό τον νέο δήμαρχο κ. Γιάννη Μόραλη, με ένα μεγάλο αριθμό ψήφων. Έχει δεσμευθεί να μετατρέψει τον Πειραιά σε διεθνές επιχειρηματικό κέντρο και να αναπτύξει το λιμάνι ως ένα κομβικό σημείο για κρουαζιέρες. Ωστόσο ο ίδιος και ο νέος δήμαρχος έχουν δηλώσει κάθετα αντίθετοι με την απόφαση της κυβέρνησης να πουλήσει την πλειοψηφία των μετοχών του λιμανιού του Πειραιά.

Ο ίδιος είναι επίσης πρόεδρος του μεγαλύτερου αθλητικού Συλλόγου της χώρας – του «Ολυμπιακού».