ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ TIMETV

Η σύγκριση είναι αποκαλυπτική: το συγκρότημα των Μαλδιβών με 1.000 νησιά εξυπηρετείται από 250 υδροπλάνα, αντιθέτως η Ελλάδα με πάνω από 3.000 νησιά και 16.000 χλμ. ακτογραμμών βρίσκεται ακόμη στο στάδιο των συζητήσεων. Στον τομέα αυτόν έχουν επενδυθεί σημαντικές προσδοκίες, οι οποίες υλοποιούνται από μια επιχειρηματική ομάδα υπό τον κ. Νικόλαο Χαραλάμπους, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Ελληνικά Υδροπλάνα. Ας παρακολουθήσουμε τη συνομιλία μαζί του:

 

Κύριε Χαραλάμπους, είναι πραγματικά απίστευτο πώς μια χώρα όπως η Ελλάδα δεν μπόρεσε να λύσει το πρόβλημα των υδροπλάνων, παρά το γεγονός ότι είναι μια κατ’ εξοχήν νησιωτική χώρα.

Ξέρετε, η Ελλάδα δεν είναι μια χώρα που ξεκίνησε να ασχολείται με τα υδροπλάνα από χθες ή πριν από μια δεκαετία. Είναι μια χώρα η οποία έχει ιστορία στα υδροπλάνα. Το 1912 μάλιστα ήταν η χώρα η οποία πήρε την πρωτιά στον εναέριο βομβαρδισμό με υδροπλάνο. Έλληνας πιλότος είχε τη φαεινή ιδέα τότε να τραβήξει τη χειροβομβίδα όταν πέταγε με το υδροπλάνο του πάνω από τουρκική φρεγάτα και να τη ρίξει. Ήταν ο πρώτος εναέριος βομβαρδισμός. Το 1926 και μετά βλέπουμε μια ανάπτυξη της σύνδεσης των υδροπλάνων με Ιταλία, Πρίντεζι, Κέρκυρα, Πάτρα, Αθήνα, Κωνσταντινούπολη. Οι ξένοι είχαν ήδη συνδέσει τα ελληνικά νησιά με την Ιταλία και την Τουρκία. Αυτό που δυσκολεύομαι και εγώ να καταλάβω είναι γιατί έχουμε καθυστερήσει και εμείς μέχρι σήμερα. Βεβαίως καλύτερα αργά παρά ποτέ.

 

Η γεωγραφική ωστόσο ιδιομορφία της χώρας μας κατ’ εξοχήν ευνοεί την ανάπτυξη του μεταφορικού αυτού μέσου.

Είναι μπορούμε να πούμε το φυσικό σπίτι του υδροπλάνου. Η Ελλάδα με τόσο νησιά, έχοντας έναν πολυνησιακό χαρακτήρα, είναι ο χώρος όπου μπορεί να αναπτυχθεί το υδροπλάνο. Ίσως να είναι και ο χώρος που θα πρωτοστατήσει στην Ευρώπη. Και αυτό διότι τα υδροπλάνα είναι ένα εναλλακτικό μέσο, που μπορεί να τροφοδοτήσει νησιά, παραλίες, παράκτιες περιοχές και λίμνες. Η Ελλάδα έχει και τα τρία, έτσι μπορούμε – και θα γίνει φυσικά στο άμεσο μέλλον – να έχουμε μια ανάπτυξη πρωτόγνωρη για την Ευρώπη.

 

Η ανοδική πορεία του ελληνικού τουρισμού δίνει μια τέτοια ώθηση;

Πράγματι, αυτός άλλωστε είναι και ένας άλλος λόγος που μας οδήγησε στην απόφαση να επενδύσουμε στην Ελλάδα. Ναι μεν υπάρχει ύφεση, που σιγά σιγά φαίνεται να ξεπερνιέται, όμως υπάρχουν και κάποιες θετικές συγκυρίες. Μεταξύ αυτών και η αυξανόμενη τουριστική κίνηση προς την Ελλάδα από 17,5 στα 19 εκατομμύρια. Επίσης η συγχώνευση των δύο αεροπορικών εταιρειών και η κατ’ επέκταση μείωση των δρομολογίων καθώς επίσης και η μείωση των δρομολογίων των ακτοπλοϊκών εταιρειών δημιουργούν πρόσθετες προσδοκίες στο εγχείρημα των υδροπλάνων.

 

Φαντάζομαι ότι αυτή την περίοδο είστε σε διαπραγματεύσεις και συζητήσεις με εκπροσώπους δήμων και λιμανιών…

Οι προσπάθειές μας ξεκίνησαν πέρυσι με τη διαδικασία ενημέρωσης του κόσμου στις νησιωτικές και παράκτιες περιοχές. Επίσης στους οργανισμούς διαχείρισης λιμένων, στα λιμενικά ταμεία και στους οργανισμούς λιμένων. Είδαμε ότι υπήρχε η θέληση και παράλληλα η κυβερνητική βούληση να ξεκινήσει αυτή η διαδικασία. Είναι αλήθεια ότι είχαμε αρκετές αλλαγές στη διαδικασία παραχώρησης του χώρου. Είναι φυσικό. Σε κάθε παιδί εμφανίζονται παιδικές ασθένειες, οπότε σίγουρα κάποιες από αυτές θα πρέπει να τις αντιμετωπίσουμε και έτσι να βρούμε και το αντίδοτο. Το υδατοδρόμιο είναι κάτι καινούργιο για την Ελλάδα, είναι κάτι το οποίο ναι μεν προσπάθησαν πριν από μερικά χρόνια αλλά ουσιαστικά δεν είχε τελειώσει τότε η προσπάθεια. Τώρα ευελπιστούμε να τελειώσει, αφού έχουν ξεκαθαρίσει τα πάντα, μέχρι και το θέμα της περιβαλλοντικής αδειοδότησης καθώς επίσης και το θέμα της παραχώρησης χώρου για τα υδατοδρόμια στα λιμάνια. Επίσης το θέμα της αδειοδότησης από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και από το Υπουργείο Ναυτιλίας. Πλέον ο δρόμος είναι ανοιχτός.

 

Ευελπιστείτε ότι μέσα στο 2014 θα γίνουν οι πρώτες πτήσεις υδροπλάνων προς ελληνικά νησιά;

Αρχικά είχαμε την ελπίδα ότι θα ξεκινούσαμε το καλοκαίρι του 2014 με πάνω από 50 υδατοδρόμια. Σιγά σιγά η ελπίδα αυτή μετατοπίστηκε προς το χειμώνα του 2014, αφού δεν καταφέραμε να ολοκληρώσουμε τις αδειοδοτήσεις. Οι τελευταίες εξελίξεις των υδατοδρομίων είναι σχετικά πρόσφατες, οπότε ήταν αδύνατον να προχωρήσουμε άμεσα, αν και ο νόμος μάς δίνει ένα χρονικό περιθώριο 2-3 μηνών για να αδειοδοτηθούμε και να βγουν στα μέσα συγκοινωνίας τα υδροπλάνα, να βγουν τα εισιτήρια, τα συστήματα κρατήσεων κτλ. Θα είναι δύσκολο, ίσως όμως 2-3 υδροπλάνα να πετάξουν προς το τέλος του καλοκαιριού.

 

Ποιο είναι το κοινό που θα εξυπηρετείτε;

Ένα υδροπλάνο δεν αποσκοπεί μόνο στο επιβατικό κοινό, αν και εμείς απευθυνόμαστε και στο τουριστικό αλλά και στο ντόπιο επιβατικό κοινό. Σε αυτό θα δώσουμε ευκαιρίες επιλογών, αφού με το υδροπλάνο θα μπορεί να μετακινηθεί από ένα νησί σε άλλα δέκα που τώρα δεν μπορεί. Τώρα πρέπει να πάει μέσω κάποιας μητρόπολης είτε μέσω Αθήνας, είτε μέσω Πάτρας, είτε μέσω Θεσσαλονίκης. Βλέπουμε επίσης να γίνονται αεροδιακομιδές, δηλαδή μεταφορά ασθενών, από σημεία που δεν μπορούσαν να προσγειωθούν αεροσκάφη.

 

Τα αεροσκάφη αυτά μετατρέπονται γι’ αυτόν το λόγο;

Τα αεροσκάφη μας είναι μετατρέψιμα σε νοσοκομειακά. Συγκεκριμένα το καναδικό TwinAir μπορεί να πάρει μέχρι και 4 κρεβάτια για μεταφορά ασθενών. Πέραν τούτου όμως έχουμε και τις μισθωμένες πτήσεις (charters). Έτσι ο ενδιαφερόμενος θα μπορεί να κάνει οποιαδήποτε πτήση προς οποιοδήποτε προορισμό εφόσον κλείσει προκαταβολικά το αεροσκάφος θα μπορέσει να μεταφερθεί σε συγκεκριμένη μέρα και ώρα σε κάποιο resort, σε κάποιο αξιοθέατο. Επίσης υπάρχει το sightseeing, δηλαδή να γίνει περιήγηση αξιοθέατων ή και ηφαιστείων στην Ελλάδα.

 

Έχετε ξεκινήσει να διαφημίζετε τις υπηρεσίες σας στο εξωτερικό;

Ήδη από τις προκρατήσεις και τα requests που έχουμε μέχρι σήμερα, προκύπτει ότι είναι πολλές χιλιάδες αυτοί που θέλουν να ταξιδέψουν. Δείτε ένα παράδειγμα, οι επιβάτες των κρουαζιεροπλοίων μπορούν να σταματήσουν 8-10 ώρες ή μία ημέρα σε ένα νησί. Τώρα έχοντας τα υδροπλάνα μπορούν να επισκεφθούν άλλα 5, 10, 20 νησιά, αναλόγως πού θέλει να πάει ο καθένας.

 

Η βάση σας θα είναι στον Πειραιά;

Ναι, θέλουμε να είναι στον Πειραιά. Μάλιστα έχουμε προκρίνει μια περιοχή μπροστά από το ΣΕΦ και σε συμφωνία με το ΤΑΙΠΕΔ θα τη βγάλουν σε διαγωνιστική διαδικασία για να επιλεγεί ανάδοχος για τον χώρο και μέσα στις δραστηριότητες θα υπάρχει η χρήση και του χώρου ως υδατοδρομίου. Ο Πειραιάς είναι το καλύτερο σημείο όπου θα μπορούσε να προσεγγίσει ο επιβάτης το υδατοδρόμιο και το υδροπλάνο, έχοντας υπόψη ότι υπάρχει το μετρό, το τρένο, το τραμ, οι κεντρικές οδικές αρτηρίες. Είναι ένα κέντρο γενικά πολυπληθές, οπότε μπορεί να τροφοδοτήσει αρκετές χιλιάδες προς όλες τις κατευθύνσεις.

 

Πόσο θα στοιχίζει μια πτήση από τον Πειραιά ως την Πάτμο; Τι σύγκριση μπορεί να γίνει με το αντίστοιχο κόστος της ακτοπλοΐας και των αεροπορικών πτήσεων;

Κοιτάξτε, το υδροπλάνο δεν ανταγωνίζεται ούτε τα καράβια – αυτά μεταφέρουν αρκετές χιλιάδες κόσμο – ούτε τα αεροσκάφη των αεροπορικών αερογραμμών, τα οποία μεταφέρουν κόσμο από το ένα στο άλλο αεροδρόμιο. Αυτό που προσφέρει το υδροπλάνο είναι συμπληρωματικό, δηλαδή εκεί που φτάνει με αεροπλάνο μπορεί να πάρει το υδροπλάνο να πάει στον τελικό προορισμό – εκεί που υπάρχει υδάτινο πεδίο – και να προσγειωθεί. Φυσικά το υδροπλάνο μπορεί να προσγειωθεί και σε αεροδρόμιο, γιατί είναι αμφίβιο, οπότε θα μπορούσε να συνεχίσει π.χ., μιας και αναφέραμε την Πάτμο, από BritishAirways Λονδίνο κατευθείαν Πάτμο. Δηλαδή θα είναι ένα εισιτήριο που θα δίνει το δικαίωμα στον επιβάτη να μεταφέρεται στην Πάτμο με υδροπλάνο. Τώρα η Πάτμος είναι ένα νησί το οποίο χρειάζεται υδροπλάνο, είναι ένα νησί στο οποίο όντως ο κόσμος για να φτάσει έχει αρκετές δυσκολίες. Αθήνα – Πάτμος είναι 8 ώρες με το γρήγορο καράβι. Το κόστος, αν υπολογίσουμε ότι χρειάζεται και μια καμπίνα, γιατί πιθανόν να είναι βράδυ το δρομολόγιο, ανέρχεται στα 85-100 ευρώ η καμπίνα, το φαγητό, οπότε σίγουρα το υδροπλάνο θα είναι πιο φθηνό από το καράβι, αν υπολογίσουμε ότι κατά μέσον όρο μισή ώρα πτήσης κυμαίνεται γύρω στα 70-75 ευρώ. Οπότε αν υπολογίσουμε ότι Αθήνα – Πάτμος θα είναι περίπου 35 λεπτά, σίγουρα θα είμαστε σε πολύ πιο γρήγορο χρόνο, χωρίς να χρειάζεται να διανυκτερεύσουμε και μετά στην Πάτμο, γιατί όταν είναι να φύγεις μετά με το καράβι υπολογίζεις ότι πας Τετάρτη επιστρέφεις Παρασκευή.

 

Ποια είναι η διακύμανση τιμών;

Ξεκινάει από 35 και φθάνει 136 ευρώ, αναλόγως με την πτήση και πότε θα κλείσει το εισιτήριο. Το σκεπτικό μας είναι να έχουμε ένα σύστημα κρατήσεων όπως οι αερογραμμές χαμηλού κόστους. Θα είναι λίγο πιο ακριβό από το καράβι και λίγο πιο φθηνό από το αεροσκάφος, αν υπήρχε αεροσκάφος που θα πήγαινε στον συγκεκριμένο προορισμό.

 

Από τις περιοχές που έχετε προσεγγίσει, πού είναι πιο ώριμες οι συνθήκες για να ξεκινήσετε;

Είναι τα λιμάνια και αυτό διότι εκεί υπάρχει μια έτοιμη υποδομή. Τα προτιμούμε και εμείς διότι δεν θα χρειαστεί να θέσουμε ιδιαίτερα δύσκολους περιβαλλοντικούς όρους, αφού υπάρχει ήδη μια δραστηριότητα λιμανιού. Υπάρχει ήδη επιβατική δραστηριότητα, οπότε δεν χρειάζεται να δημιουργήσουμε πιάτσα για το υδατοδρόμιο. Από εκεί και πέρα, έχοντας δύο κατηγορίες υδατοδρομίων – τα ιδιωτικά και τα δημόσια –, θεωρούμε ότι τα ιδιωτικά υδατοδρόμια κινούνται πιο γρήγορα, ειδικά με το νέο νομικό πλαίσιο, το οποίο οφείλω να πω ότι είναι πάρα πολύ καλό.

Απαντώντας λοιπόν στο ερώτημά σας, θα ήθελα να σας πω ότι σε αρκετές πόλεις έχουν ήδη ξεκινήσει οι διαδικασίες. Ανάμεσα σε αυτές είναι η Κέρκυρα, ο Βόλος, η Ζάκυνθος, το Ρέθυμνο και η Πάτρα. Είναι δηλαδή κάποια λιμάνια, οι διοικήσεις των οποίων ξεκινήσαν με την κατηγορία των δημόσιων φορέων οι οποίοι θα αδειοδοτήσουν και θα κατασκευάσουν το υδατοδρόμιο και κατ’ επέκταση μετά θα το εκμεταλλευθούν. Στην Κέρκυρα δε, από ό,τι γνωρίζω, έχουν προχωρήσει σε ΣΔΙΤ, δηλαδή Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα, η οποία και θα διαχειριστεί το υδατοδρόμιο.

 

Πάντως θα ήθελα να πω ότι ασκείτε μια επιχειρηματική δραστηριότητα η οποία έχει και μία εθνική συνιστώσα, αφού θα εξυπηρετήσετε μεγάλα κομμάτια της περιφέρειας.

Σίγουρα σήμερα το να δώσεις την επιλογή σε έναν νησιώτη, που έχει περιορισμένες επιλογές, να εξασφαλίσει τη σύνδεση με την ηπειρωτική Ελλάδα ή με κάποιο άλλο νησί, ή ακόμη και την πρόσβαση του ασθενοφόρου αεροσκάφους σε κάποιον τραυματία ο οποίος βρίσκεται σε ένα νησί που δεν υπάρχει ούτε αεροδρόμιο ούτε άμεση μεταφορά, είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Και σίγουρα η ανάπτυξη που θα φέρει το υδροπλάνο σε ακριτικές περιοχές, σε περιοχές που δεν πήγαιναν καθόλου ούτε τουρισμός, αλλά ούτε και ντόπιος τουρισμός, περιοχές που είναι αποκλεισμένες από σύνδεση, όπως είναι και το Καστελόριζο, όπως είναι ακόμη και οι περιοχές της Ελλάδας, θεωρώ ότι είναι εθνικής σημασίας όντως αυτή η ανάπτυξη, είναι κάτι το οποίο θέλει ο κόσμος, κάτι το οποίο θέλει και το κράτος. Υπάρχει η βούληση από την πολιτεία και θεωρώ ότι δεν υπάρχει πλέον επιστροφή, είναι μονόδρομος.

 

Αξίζει εδώ να πούμε ότι αρχικά εξασφαλίσατε αμερικανικά κεφάλαια στην επένδυσή σας…

Βεβαίως, υπάρχουν αμερικανικά κεφάλαια. Παρατηρούμε όμως ότι όλο και περισσότεροι επενδυτές δείχνουν ενδιαφέρον βλέποντας να υλοποιείται το εγχείρημα. Και θα έρθουν και άλλα κεφάλαια. Φυσικά αυτό που έχει πολύ μεγάλη σημασία για μας, ως πρώτης εταιρείας στο χώρο, είναι ότι εφόσον ενδιαφέρονται ξένοι, τουλάχιστον πρέπει να ενδιαφερθούμε και εμείς να το υλοποιήσουμε.

 

Κύριε Χαραλάμπους, σας ευχαριστώ θερμά και εύχομαι να είστε πάρα πολύ δυνατός ώστε να αντιμετωπίσετε πιθανές νέες δυσκολίες και να φέρετε εις πέρας αυτό το ενδιαφέρον εγχείρημα.

Είναι ένα στοίχημα το οποίο έχουμε θέσει. Θεωρώ ότι θα είμαστε ένα από τα παραδείγματα τα οποία θα αναφέρουν προς τα έξω και σε άλλους επενδυτές, δηλαδή να προτρέπουν άλλους επενδυτές υποδεικνύοντας εμάς, ότι έχουμε ξεκινήσει, έχουμε πετύχει, έχουμε ολοκληρώσει και λειτουργούμε.

Και εγώ σας ευχαριστώ.