ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ TIMETV

Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας έχει πλέον χαρακτηριστεί ως στρατηγικής σημασίας στη διεθνή διακίνηση των διεθνών εμπορευμάτων. Το μεγάλο ερώτημα είναι πότε θα μπορέσει η χώρα μας να επιβάλει στην πράξη αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα κατοχυρώνοντας τη θέση της στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα. Η δραστηριοποίηση των Κινέζων στο λιμάνι του Πειραιά έδειξε το δρόμο που μένει να ολοκληρωθεί με όλα τα έργα που βρίσκονται στο χαρτί στο Θριάσιο πεδίο και στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Το παζλ των κρίσιμων αυτών κινήσεων συμπληρώνουμε με έναν εκλεκτό καλεσμένο, γνώστη της βιομηχανίας των loigistics και μεταφορών. Συνομιλούμε με τον κ. Γιάννη Σαραντίτη, αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Sarmed, που προσφάτως βραβεύθηκε στον διαγωνισμό EuropeanBusinessAwards. Ας τον παρακολουθήσουμε:

 

Κύριε Σαραντίτη, ποιες είναι οι βασικές αλλαγές που αφορούν τη θέση της Ελλάδας στην κίνηση των εμπορευμάτων προς την Κεντρική Ευρώπη;

Στην Ελλάδα πράγματι συντελούνται αλλαγές το τελευταίο διάστημα. Είναι πασιφανές από την ενεργοποίηση σημαντικών επενδυτών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας.

 

Το λιμάνι του Πειραιά είναι βασικός κρίκος της αλυσίδας;

Είναι αλήθεια αυτό. Το κεντρικό στοιχείο είναι το λιμάνι του Πειραιά. Σε δεύτερο επίπεδο είναι και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Ασφαλώς το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας παίζει καθοριστικό ρόλο στην αναβάθμιση των υπηρεσιών της εφοδιαστικής αλυσίδας. Στην Ελλάδα συντελούνται ραγδαίες αλλαγές τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα η επιτάχυνση της ύφεσης, εκτός από τα κακά που έχει φέρει, έχει δημιουργήσει πιο ελκυστικές συνθήκες για τις εταιρείες ώστε να βλέπουν πλέον πιο ζεστά τη δραστηριοποίησή τους στον ελληνικό χώρο. Αυτό σε συνδυασμό με τη γεωγραφική θέση της χώρας, που αποτελεί ένα μεγάλο πλεονέκτημα στον χώρο των εμπορευματικών μεταφορών, έχει δημιουργήσει πλέον τις προϋποθέσεις και το πλαίσιο για να μπει η Ελλάδα πιο δυναμικά στον διεθνή χάρτη και να αποτελέσει σημείο αναφοράς και στόχο επενδύσεων.

 

Ποιο στοιχείο καθιστά το λιμάνι του Πειραιά ανταγωνιστικό σε σχέση με τα αντίστοιχα λιμάνια της Βόρειας Θάλασσας;

Κοιτάξτε, είναι πολύ απλά τα πράγματα. Για να έλθει ένα εμπόρευμα με πλοίο από την Αφρική ή την Ασία, να διασχίσει τη Μεσόγειο, να περάσει από το Γιβραλτάρ, τον Ατλαντικό και να ξεφορτώσει σε ένα λιμάνι της Κεντρικής Ευρώπης – στα μεγάλα λιμάνια του Αμβούργου, της Αμβέρσας ή του Ρότερνταμ – χρειάζεται μία εβδομάδα παραπάνω από το να διανύσει τη διαδρομή Πειραιάς – Κεντρική Ευρώπη μέσω σιδηροδρόμου. Πέρα από το χρονικό πλεονέκτημα μιλάμε και για εξοικονόμηση κόστους που με μια πρόσφατη μελέτη ανέρχεται περίπου στο 40% σε σχέση με την κυκλική διαδρομή.

 

Αυτό φαντάζομαι ότι αποτέλεσε και το συγκριτικό πλεονέκτημα που οδήγησε τις μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις, όπως τη HP, να επιλέξουν το λιμάνι του Πειραιά.

Έτσι ακριβώς είναι. Και ακολουθούν και άλλες επιχειρήσεις, όπως η Huawei, η Samsung και άλλες εταιρείες, οι οποίες εξετάζουν πλέον πολύ πιο ενεργά το ενδεχόμενο δραστηριοποίησής τους στην Ελλάδα και τη διακίνηση των φορτίων τους μέσω του λιμανιού του Πειραιά.

 

Οι μεγάλες αυτές προσδοκίες σε ποια κατάσταση βρίσκουν τον κλάδο των logistics στην Ελλάδα;

Όπως ισχύει παντού έτσι και στον δικό μας κλάδο καταγράφουμε μεγάλες ζημιές. Η αλήθεια είναι ότι την υπέρμετρη ανάπτυξη που βιώσαμε τα προηγούμενα χρόνια ακολούθησε μια περίοδος παρατεταμένης επιδεινούμενης ύφεσης, η οποία, από ό,τι δείχνουν τα τελευταία στοιχεία, μάλλον οδεύει προς μια σταθεροποίηση. Το ευχόμαστε όλοι.

Βεβαίως δεν θα μπορούσε ο κλάδος των logistics– της εφοδιαστικής αλυσίδας – να μείνει αλώβητος από αυτή την κρίση. Από εκεί που γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη, τα τέσσερα τελευταία χρόνια έχει συρρικνωθεί εμφανίζοντας μείωση της τάξεως του 20%.

 

Σε τι επίπεδο;

Σε επίπεδο τζίρου. Και βέβαια συντελούνται ζυμώσεις και στον δικό μας κλάδο όπως συμβαίνει παντού σε κάθε κορυφή και παρυφή ενός οικονομικού κύκλου. Αρκετές εταιρείες, μικρότερες ή μεγαλύτερες, έχουν φύγει από το παιχνίδι, άλλες αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας, τα γνωστά προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλες οι επιχειρήσεις σε όλους τους κλάδους.

 

Πρακτικά οι υγιείς επιχειρήσεις δίνουν μάχη με τον χρόνο έτσι ώστε να παραμείνουν στο παιχνίδι όταν υπάρξουν ανοδικές τάσεις.

Ακριβώς, όπως το λέτε.

 

Εσείς πώς κινηθήκατε απέναντι στην κρίση; Πώς κατορθώσατε μάλιστα να είστε μεταξύ των εταιρειών που βραβεύθηκαν στα EuropeanBusinessAwards;

Είχαμε τη χαρά και την τιμή να βραβευτούμε πρόσφατα από αυτόν τον θεσμό, ο οποίος ξεκίνησε το 2007 και αναδεικνύει επιχειρήσεις από όλους τους κλάδους της οικονομίας. Η διάκρισή μας έγινε με κριτήρια που είχαν σχέση με τις οικονομικές επιδόσεις αλλά και την επιχειρηματική ηθική, τη διατηρησιμότητα, τη συνέπεια, τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και την προοπτική.

 

Οι οικονομικές επιδόσεις δεν είναι προφανείς σε έναν κλάδο που έχει εμφανίσει σημαντικές απώλειες. Οφείλουμε να πούμε ότι η Sarmed είναι από τις πιο κερδοφόρες του κλάδου. Πώς το πετύχατε;

Το πετύχαμε διότιείμαστε από τις πιο υγιείς χρηματοοικονομικά εταιρείες του χώρου. Είμαστε ένας οικογενειακός επιχειρηματικός όμιλος με δραστηριοποίηση περίπου 50 ετών στον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών γενικότερα και της ναυτιλίας. Αυτή τη στιγμή την εταιρεία την «τρέχει» η δεύτερη γενιά.

 

Ποια είναι η λογική που ακολουθείτε;

Κινούμαστε με γνώμονα τη φιλοσοφία, την προσέγγιση και τις αξίες της προηγούμενης γενιάς. Μέσα σε αυτές είναι – δεν θέλω να χρησιμοποιήσω τον όρο συντηρητική – η προσεκτική και σωστά σχεδιασμένη ανάπτυξη, η βήμα βήμα, χωρίς πυροτεχνήματα, συνετή διαχείριση και η αφοσίωση στον πελάτη σε συνδυασμό με την άσκηση στιβαρής διοίκησης. Οφείλω να σας πω ότι το καλό κλίμα που συνεχίζει να επικρατεί ανάμεσα στους συνεταίρους και τους συνεργάτες μας μάς έχει φέρει στην ευχάριστη θέση να πατάμε γερά στα πόδια μας, να μην κινδυνεύουμε αύριο μεθαύριο να κλείσουμε. Και αυτό διότι, γιατί κακά τα ψέματα, πολλές εταιρείες αντιμετωπίζουν προβλήματα, όχι ότι δεν είμαστε αντιμέτωποι με τα προβλήματα που μαστίζουν όλη την αγορά αλλά τουλάχιστον είμαστε αισιόδοξοι ότι όταν περάσει η μπόρα, όποτε και αν είναι αυτό, θα είμαστε στο παιχνίδι.

 

Έχετε μια μακρά εμπειρία στη διαχείριση στόλου επιβατικών αυτοκινήτων. Το εύλογο ερώτημα που γεννιέται είναι, όταν η αγορά από 270.000 συνολικά πέφτει στις 58.000, ποιες είναι οι κινήσεις που εσείς κάνετε για να αντεπεξέλθετε, ποια είναι τα καινούργια αντικείμενα;

Πράγματι, η εποχή των παχιών αγελάδων έχει περάσει. Εμείς οπωσδήποτε δεχτήκαμε ένα ισχυρό πλήγμα από αυτή τη συρρίκνωση. Στα πλαίσια του γενικότερου ανασχεδιασμού και της στρατηγικής επανατοποθέτησης της εταιρείας, έχουμε διευρύνει τις δραστηριότητές μας στον κλάδο των αυτοκινήτων όπως και το πελατολόγιο μας μπαίνοντας πλέον στο κομμάτι της διαχείρισης των μεταχειρισμένων αυτοκίνητων και έχοντας πελάτες όπως, π.χ., εταιρείες leasing, θυγατρικές τραπεζών, εταιρείες χρονομισθώσεων κ.ο.κ., για τους οποίους κάνουμε ολοκληρωμένη διαχείριση του στόλου τους.

 

Άρα το αυτοκίνητο παραμένει ένα σημαντικό κομμάτι;

Παραμένει ένα σημαντικό κομμάτι, το οποίο προσπαθούμε να υποστηρίξουμε όσο τον δυνατόν περισσότερο ώστε, όταν επανακάμψει η αγορά, να μπορούμε να πούμε ότι πλέον θα έχουμε και από εκεί ένα σημαντικό όφελος όπως τα προηγούμενα χρόνια, γιατί πλέον είναι τα κουκιά μετρημένα.

 

Ποιες άλλες υπηρεσίες προσφέρετε;

Έχουμε δώσει έμφαση στον ανασχεδιασμό της στρατηγικής μας, στην αναδιοργάνωση των δραστηριοτήτων, των δομών και των λειτουργιών μας, οριζόντια σε όλα τα επί μέρους τμήματα της επιχείρησης, την αναβάθμιση της μηχανογραφικής μας υποστήριξης, που πλέον ολοένα και περισσότερο αποτελεί βασικό εργαλείο για τη δουλειά μας. Όπως και οι περισσότερες επιχειρήσεις, η τεχνολογία πλέον είναι μέσα στη ζωή μας και εξαρτιόμαστε πολύ από αυτή. Και ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας, με την πολυπλοκότητα, τις δαιδαλώδεις λειτουργίες και διαδικασίες, απαιτεί πολύ υψηλού επιπέδου μηχανογραφικά συστήματα, τόσο σε hardware όσο και πολύ περισσότερο σε software, για να υποστηρίξουν όλες αυτές τις δραστηριότητες.

Βρισκόμαστε λοιπόν σε αυτή τη διαδικασία καθώς και την αναδιοργάνωση, όπως σας είπα, εκ του μηδενός σχεδόν, των δομών των διαδικασιών και των λειτουργιών μας. Είμαι στην ευχάριστη θέση να σας πω ότι έχουμε κάνει σημαντικά βήματα προόδου και έχουμε πλέον δημιουργήσει τις βάσεις ώστε να υλοποιήσουμε τους στόχους μας που από εδώ και πέρα είναι η αύξηση του πελατολογίου και του τζίρου μας, η εγκαθίδρυσή μας ως ένας από τους μεγαλύτερους, αν και είμαστε μεγάλοι, αλλά ελπίζουμε να είμαστε πρώτοι στην ελληνική αγορά τα επόμενα χρόνια καθώς και μια διεθνή δραστηριοποίηση που ξεκινάμε πλέον να σχεδιάζουμε για τα επόμενα χρόνια.

 

Θα μπορούσε η Sarmed να αξιοποιηθεί από πολυεθνικές επιχειρήσεις οι οποίες θα ήθελαν να δραστηριοποιηθούν στην ευρύτερη περιοχή;

Βεβαίως, κατ’ αρχάς προσφάτως προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας σε πολυεθνικούς πελάτες στην ελληνική αγορά, για την ελληνική επικράτεια αλλά και για τα transitφορτία που διέρχονται μέσω της Ελλάδας για άλλες χώρες. Μπορούμε να αξιοποιήσουμε την τεχνογνωσία και την εμπειρία μας ώστε να δραστηριοποιηθούμε κατ’ αρχάς στις χώρες της Βαλκανικής ή της Μέσης Ανατολής και πολύ προσεκτικά να δημιουργήσουμε ένα διεθνές δίκτυο ώστε να αυξήσουμε τη δραστηριότητά μας και τον τζίρο μας.

 

Η Τουρκία θα μπορούσε να αποτελέσει ένα γεωγραφικό διαμέρισμα το οποίο θα εξυπηρετηθεί από την Ελλάδα;

Θα μπορούσε, για την ώρα σε ένα περιορισμένο βαθμό αλλά στη λογική του «ψάχνοντας βρίσκεις» οι διερευνητικές επαφές και οι συνομιλίες με αντίστοιχες εταιρείες θα μπορούσαν να ανοίξουν προοπτικές.

 

Μάλιστα. Σε ποιους διεθνείς πελάτες εστιάζετε;

Για τους υφιστάμενους πελάτες μπορώ να σας πω ότι το 90%-95% του χαρτοφυλακίου των πελατών μας αποτελείται από πολυεθνικές επιχειρήσεις – με τα καλά και τα κακά τους. Τα καλά τους είναι ότι έχουν μια σταθερή παρουσία και υποστηρίζονται από τις μητρικές εταιρείες και άρα χρηματοδοτούνται. Έχουν μια σταθερή παρουσία και μια συνέπεια στη συνεργασία και βεβαίως στις πληρωμές τους.

 

Είναι πιο σκληροί διαπραγματευτές;

Πράγματι, στα κακά τους είναι ότι είναι πιο σκληροί διαπραγματευτές. Εκμεταλλεύονται τα τεκταινόμενα στην Ελλάδα για να ενισχύσουν διαπραγματευτικά τη θέση τους. Επίσης εδώ και 2-3 χρόνια, μεσούσης της κρίσης και της ύφεσης, έχουμε επικεντρώσει πλέον τον προσανατολισμό μας πέρα από τις πολυεθνικές σε υγιείς, με προοπτική, δυναμικές ελληνικές εταιρείες. Οι επιχειρήσεις αυτές αποτελούν ένα στόχο για εμάς για δυνητικούς πελάτες.

 

Κύριε Σαραντίτη, σας ευχαριστώ θερμά για αυτή την κουβέντα.

Σας ευχαριστώ και εγώ.