Γιάννης Μυτιληναίος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της HIT

 

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ TIMETV

Το στοιχείο είναι αποκαλυπτικό: το 28% των κρατήσεων σε ξενοδοχεία παγκοσμίως το 2013 έγινε μέσω των tablets και των smartphones! Αυτό αποδεικνύει ότι στο Διαδίκτυο και σην κινητή τηλεφωνία συντελείται μια πραγματική επανάσταση. Το μεγάλο όμως ερώτημα είναι πόσο αυτές οι αλλαγές είναι κατανοητές από τον απλό επιχειρηματία, τον μικρό ξενοδόχο, τα στελέχη των επιχειρήσεων. Απάντηση στο ερώτημα αυτό αναζητήσαμε στη συνομιλία μας με ον κ. Γιάννη Μυτιληναίο, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της HIT. Ας τον ακούσουμε:

 

Είναι πράγματι έτσι, κύριε Μυτιληναίε; Η χρήση των tablets αλλάζει ήδη τον χάρτη των κρατήσεων;

Είναι έτσι ακριβώς. Με βάση τα διεθνή στοιχεία, το 28% των ηλεκτρονικών κρατήσεων έγινε μέσα από τα tablets και τα smartphones.

 

Η επανάσταση αφορά την αντικατάσταση των υπολογιστών αλλά και την αλλαγή του λογισμικού.

Ακριβώς. Να σας θυμίσω τότε που περάσαμε από το DOS στα windows. Πέρασε μια εξαετία ώστε να εγκατασταθούν καινούργιες εφαρμογές και ο κόσμος να συνηθίσει το καινούργιο περιβάλλον. Σήμερα είμαστε στη μετάβαση της τεχνολογίας από τα windows στο Internet. Αυτό έχει πολλαπλές συνέπειες. Στο hardware οι εταιρείες κατασκευής συστημάτων ανακοίνωσαν ότι σιγά σιγά σταματούν την παραγωγή του κλασικού hardware– των servers και υπολογιστών. Αυτό σημαίνει ότι διευρύνεται το μερίδιο των tablets και των smartphones, που έχουν χαμηλότερο κόστος και περισσότερες δυνατότητες: ένα tablet με λειτουργικό σύστημα android ξεκινάει από 60 ευρώ και με 100-200 ευρώ μπορεί κανείς να προμηθευθεί ένα πολύ καλό μηχάνημα.

 

Στο λογισμικό;

Στο softwareγίνονται αντίστοιχες αλλαγές: αφού δεν υπάρχουν servers και λειτουργικά που θα εξυπηρετούν αυτά τα συστήματα έχει χτιστεί η καινούργια πλατφόρμα μέσα από τα clouds ώστε να μπορούν να αποθηκεύονται τα στοιχεία των πελατών μας. Το κλασικό τηλεφωνικό κέντρο που ξέραμε μέχρι σήμερα πιστεύουμε ότι θα υποκατασταθεί με μια άλλη τεχνολογία. Θα μπορούμε δηλαδή να συνδεθούμε σε ένα cloud και να έχουμε και από εκεί τις δυνατότητες ενός τηλεφωνικού κέντρου. Πολύ σύντομα – ίσως και φέτος – θα ξεκινήσουμε.

Εμείς ως εταιρεία ασχολούμαστε μόνο με το ξενοδοχειακό software και τις τεχνολογίες που αφορούν τα ξενοδοχεία και τα επισιτιστικά τμήματα. Ακολουθώντας τις νέες τεχνολογίες, ξαναγράφουμε τις εφαρμογές, οι οποίες θα «τρέχουν» σε cloud και tablets.

Ξέρετε, είναι λογικό κάθε φορά που βγαίνει μια καινούργια πλατφόρμα να εξελίσσονται οι τεχνολογίες και να ακολουθούμε. Όμως σήμερα υπάρχει μια τεράστια διαφοροποίηση: παλιά είχαμε ένα ξενοδοχείο με έναν serverπου το εξυπηρετούσε. Ο πελάτης ερχόταν στο ξενοδοχείο έκανε checkin-out και είχε τα facilities και τις δυνατότητες του ξενοδοχείου.

 

Ήταν δηλαδή ένα κλειστό σύστημα…

Ακριβώς. Σήμερα όμως αυτά τα δεδομένα είναι σε κάποιον cloudserver. Είναι συμβατά με το tabletτόσο του ξενοδοχείου όσο και του χρήστη.

 

Δημιουργείται δηλαδή μια σχέση ανάμεσα στο ξενοδοχείο και στον πελάτη του.

Βεβαίως. Από τη στιγμή που ο πελάτης θα κατέβει στο αεροδρόμιο, μπορεί να γίνει μέλος του δικτύου του ξενοδοχείου και να αντλεί περιεχόμενο όχι μόνο για το ξενοδοχείο αλλά και για το τι συμβαίνει στην πόλη, τα αξιοθέατά της και πολλές πληροφορίες περιήγησης.

 

Στην πραγματικότητα όχι με το που θα φθάσει στο αεροδρόμιο αλλά από τη στιγμή που θα επισκεφθεί το site του ξενοδοχείου…

Ακριβώς. Δείτε ποια είναι η σύγχρονη διαδρομή. Ο πελάτης διαλέγει έναν προορισμό. Μέσα από τους μηχανισμούς αναζήτησης όπως η google ψάχνει να βρει κάποια δεδομένα που τον ενδιαφέρουν. Θα βρει κάποια websites που είναι τα ξενοδοχεία μας. Θα κάνει μια πρώτη επιλογή με βάση υπηρεσίες και τιμές. Στη συνέχεια θα κάνει την κράτηση. Σε αυτό το σημείο έρχεται το ξενοδοχείο και του λέει «μόλις κάνεις την κράτηση κατέβασε και την εφαρμογή σε smartphone ή σε tablet, είτε έχεις android είτε ios». Αυτή η δωρεάν εφαρμογή έχει και άλλες δυνατότητες. Εδώ αρχίζει η νέα τεχνολογία. Ποιες είναι αυτές οι δυνατότητες; Έχει τη δυνατότητα να κάνει checkin 24 ώρες πριν από την αναχώρησή του από το σημείο που είναι στη Γερμανία ή οπουδήποτε αλλού, να δει ανά πάσα στιγμή τον λογαριασμό του, να κάνει checkout. Μπορεί να ειδοποιήσει από το κινητό του για να του ετοιμάσουν τον λογαριασμό, να του κανονίσουν τη μεταφορά. Θέλει μέσα στο ξενοδοχείο να δει τις δυνατότητες, να κάνει tablereservation, να κλείσει εστιατόριο, να κλείσει γήπεδο τένις, θέλει να δει τον χάρτη της πόλης, να δει πιθανές εκδρομές; Όλα αυτά είναι δυνατά μέσα από την εφαρμογή που λέμε. Ταυτόχρονα, μέσα από ειδικές εφαρμογές που λέγονται mobiledevicedetection, υπάρχει η δυνατότητα να επικοινωνεί το ξενοδοχείο με τον πελάτη του στέλνοντας του coupons– όχι sms που κοστίζουν – ενημερώνοντάς τον για συγκεκριμένες προσφορές. Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι στην εφαρμογή έχει απεριόριστο χώρο, όπου εκτός των άλλων μπορεί να συμπεριλάβει και ερωτηματολόγια.

 

Μπορεί δηλαδή ο διευθυντής του ξενοδοχείου να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή και τα παράπονα των πελατών του;

Ακριβώς. Έτσι μπορεί να λύσει οποιοδήποτε πρόβλημα πελάτη του τη στιγμή που παρουσιάζεται. Επίσης μπορεί να προσφέρει ασφάλεια ζωής με αστείο κόστος μέσω των Lloyd’s της Αγγλίας.

 

Αναφερθήκατε στα smartphones. Ποια είναι τα βήματα που θα κάνει ο Γερμανός τουρίστας, χρήστης κινητής τηλεφωνίας, που θα έρθει στη χώρα μας;

Κοιτάξτε, η δυνατότητα επιλογής ενός από τα 3 υπάρχοντα δίκτυα είναι θέμα του πελάτη, άρα το κίνητρο πρέπει να το δημιουργήσει η εν Ελλάδι εταιρεία κινητής τηλεφωνίας. Το βέβαιον είναι ότι από την πλευρά μας – από την πλευρά της HIT– προσφέρουμε τις κατάλληλες εφαρμογές για κάτι τέτοιο.

 

Πρέπει να δώσουν δηλαδή κάποιες παροχές;

Ακριβώς. Έρχεται το ξενοδοχείο και λέει «αν έρθεις στο site το δικό μου και με επισκεφθείς, κάνεις την κράτηση, κατεβάζεις την εφαρμογή και αν κλείσεις το δωμάτιο μέσα από την εφαρμογή εγώ θα σου δώσω κάτι παραπάνω». Το κάτι παραπάνω προϋποθέτει ότι θα επιλέξεις αυτό το συγκεκριμένο δίκτυο το οποίο δίνει αυτή την παροχή. Αυτή είναι η διαδρομή. Άρα λίγο – πολύ λειτουργεί ένας υγιής ανταγωνισμός. Το πρόβλημα είναι πώς θα αγγίξουμε το πελατολόγιο αυτής της εταιρείας, να γεμίσουμε τα ξενοδοχεία.

 

Ποιος οδηγεί το «άρμα» στον ανταγωνισμό. Είναι οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, οι εταιρείες όπως η HIT ή τα ξενοδοχεία;

Κοιτάξτε, και οι τρεις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας βλέπουν τα ίδια νούμερα που βλέπετε κι εσείς: το ποσοστό των ηλεκτρονικών κρατήσεων μέσα από τα tabletsαυξάνεται ραγδαία. Ταυτοχρόνως όλοι βλέπουν ότι πριν από 2-3 χρόνια το ελληνικό resortξενοδοχείο είχε μια πολύ μικρή γραμμή σύνδεσης με το Διαδίκτυο. Σήμερα ο επισκέπτης έρχεται με ένα tablet και ζητάει μεγάλες ταχύτητες.

 

Αν είχατε απέναντί σας έναν μικρομεσαίο ξενοδόχο τι θα του λέγατε;

Επένδυσε στο Internet, είτε λέγεται cloudserver είτε λέγεται cloud φωνή, είτε λέγεται χρήση των tablets, είτε λέγεται χρήση των κινητών των πελατών σου μέσα στο ξενοδοχείο!

 

Ξέρετε κάτι, ακούοντάς σας σκέφτομαι ότι στην πράξη ο πελάτης σήμερα είναι πολύ πιο μπροστά σε κάποιες περιπτώσεις από το επίπεδο τεχνογνωσίας του επιχειρηματία.

Είναι πολύ πιθανόν… Αν έρχονται πελάτες από την Αμερική, που χρησιμοποιούν αυτά τα εργαλεία επί σειρά ετών, το θεωρούν πλέον δεδομένο.

 

Το επίπεδο των προϊόντων σας ωστόσο κινείται στα διεθνή επίπεδα;

Δεν έχουμε να ζηλέψουμε τίποτε. Τα προϊόντα μας είναι στα ίδια επίπεδα με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ίσως και σε καλύτερο, διότι είμαστε μια κατ’ εξοχήν τουριστική χώρα. Οι Αμερικανοί, που είναι δεδομένο ότι έχουν τεράστια τεχνολογική εξέλιξη, χρησιμοποιούν ήδη αυτά που σας λέω, ήδη σε εφαρμογές εντός και εκτός Ελλάδος.

 

Πώς κρίνετε το επίπεδο τεχνογνωσίας των Ελλήνων επιχειρηματιών;

Οι νέοι ξενοδόχοι ακούνε, χρησιμοποιούν, δοκιμάζουν. Είναι διστακτικοί στην αρχή, όμως αντιλαμβάνονται ότι αυτό είναι το μέλλον. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία ξενοδόχοι είναι πιο διστακτικοί, όμως είναι θέμα χρόνου να το αντιληφθούν.

 

Στην ερχόμενη HoReCaποια προϊόντα, από τη δική σας πλευρά, θα είναι η αιχμή του δόρατος;

Είναι η εφαρμογή Concier: πρόκειται για ένα tabletστο δωμάτιο ή στη σουίτα, που έχει όλο αυτό το υλικό. Παλιά υπήρχε η τηλεόραση που ενημέρωνε για κάποια πράγματα. Τώρα έχουμε ένα tablet12 ιντσών που θα έχει όλο το hotel-directory μέσα στο δωμάτιο. Αυτό που αλλάζει είναι η αμφίδρομη σχέση με τον πελάτη, ο οποίος θα μπορεί να παραγγείλει, να κάνει παράπονα, να ζητήσει τις πληροφορίες που ο ίδιος θέλει, να ζητήσει checkout.

 

Άλλη εφαρμογή;

Θα δείξουμε την εφαρμογή η οποία είναι στο smartphone και λέγεται Hotel. Η εφαρμογή του ξενοδοχείου θα κατεβαίνει στο smartphone και προσφέρει τη δυνατότητα να δει κανείς τον λογαριασμό του, τον καιρό, να κάνει checkin από το λεωφορείο ή από το αεροδρόμιο, να ζητήσει checkout, να έχει επιπλέον ασφάλεια, ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, αν χαθεί emergencysituation– έχω χαθεί, είμαι κάπου, θα μπορώ να μιλήσω με τη reception.

Υπάρχουν επίσης εφαρμογές που εφάπτονται όλων αυτών μέσα στα τμήματα τα επισιτιστικά, δηλαδή η παλιά παραγγελιοληψία σήμερα έχει αλλάξει τη μορφή της σχέσης του σερβιτόρου με τον πελάτη και του δείχνουμε τις συνταγές που μπορεί να είναι και ελληνικές, του δείχνουμε τις φωτογραφίες, του λέμε ότι αυτή η συνταγή παρασκευάζεται κατ’ αυτόν τον τρόπο. Από εκεί που είχες έναν ψυχρό κατάλογο, τώρα του έχεις δώσει τη δυνατότητα μέσα από μια τέτοια εφαρμογή να μπορεί να ψάξει, να δει, να παραγγείλει…

 

Πάντως εσείς από την πλευρά σας ως HIT δεν πουλάτε απλώς ένα προϊόν, λειτουργείτε στην πραγματικότητα και υποστηρικτικά προς τον πελάτη.

Πράγματι. Με τα νέα δεδομένα αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μια νέα εταιρεία – την HITExelixis­, η οποία αναλαμβάνει να δημιουργεί ή να αγοράζει ή να φέρνει με κάποιον τρόπο το περιεχόμενο των εφαρμογών που θα δημιουργήσουν τα ξενοδοχεία. Καταλαβαίνετε ότι άλλο περιεχόμενο θα επιλεγεί για ένα ξενοδοχείο στη Μύκονο, άλλο στην Κρήτη, άλλο στη Χαλκιδική. Άλλες ανάγκες και δυνατότητες υπάρχουν για ένα ξενοδοχείο στην πόλη και άλλες στην επαρχία. Κάποιος λοιπόν πρέπει να υποστηρίζει το περιεχόμενο, να το ανανεώνει, να το φρεσκάρει για να φθάσει στις χιλιάδες πελάτες των ξενοδοχείων μας.

 

Εξελίσσεται και το δικό σας αντικείμενο…

Ακριβώς.

 

Κύριε Μυτιληναίε, πάντοτε έχετε έναν τρόπο να μας εκπλήσσετε. Πραγματικά όλα αυτά είναι εξαιρετικά ενδιαφέροντα. Σας ευχαριστώ θερμά.

Να είστε καλά, καλή χρονιά.