Ο Μοχάμεντ Αλι έλεγε ότι «στο σπίτι είμαι καλό παιδί, αλλά δεν θέλω να το ξέρει ο κόσμος. Εχω διαπιστώσει πως οι σεμνοί άνθρωποι δεν πάνε πολύ μακριά». Αν και ο διευθύνων σύμβουλος του κλάδου εστιατορίων της Vivartia κ. Θανάσης Παπανικολάου δεν το παραδέχεται, είναι αλήθεια. Μια αλήθεια ετών που όλοι γνωρίζουν στην αγορά, όμως ο ίδιος ποτέ δεν την ξεστομίζει. Ο συγκεκριμένος πολύπειρος μάνατζερ είναι ο Νο 1 στην εγχώρια εστίαση δουλεύοντας στον επίσης Νο 1 όμιλο. Ο άνθρωπος που καθορίζει τα trends με μεγάλη ευκολία, που αφουγκράζεται τις αλλαγές πρώτος, που δεν διστάζει να ταξιδέψει για να μάθει «τι παίζει» και που τολμά εκεί που οι υπόλοιποι απλώς δεν έχουν πάρει χαμπάρι. Σεμνός ο ίδιος, περιορίζεται να μιλήσει «για την ανάγκη επιτέλους να υπάρξει μια σχολή παραγωγής στελεχών στη δική μου αγορά αλλά και τον τουρισμό».  Σε αντίθεση όμως με τα όσα έλεγε ο Μοχάμεντ Αλι, αν και σεμνός, πέτυχε να πάει πολύ μπροστά και ταυτόχρονα να οδηγήσει και τον όμιλο που διοικεί σε μεγάλες επιτυχίες.

Αυτή τη φορά ο κ. Παπανικολάου και η ομάδα της Vivartia έχουν σημαντικές εκπλήξεις να παρουσιάσουν. Σε μια περίοδο μεγάλης οικονομική συγκράτησης, όπου άπαντες περιόριζαν απλώς τα κόστη τους, απέλυαν κόσμο ή έκλειναν το ένα μαγαζί πίσω από τ’ άλλο, τα «Goody’s» μαζί με τα «Flocafe», τα «Everest» και τη «La Pasteria» κινήθηκαν διαφορετικά. Κόντρα στην τάση των καιρών, η διοίκηση αποφάσισε να συνεχίσει να επενδύει στην Ελλάδα και να ενισχύει την ελληνική οικονομία και κοινωνία. Απολύτως προσηλωμένοι στους στρατηγικούς άξονες του ομίλου Vivartia για ποιότητα, καινοτομία, εξωστρέφεια αλλά και εστίαση στον καταναλωτή, που αποτελεί τη βασικότερη προτεραιότητα, η εταιρεία μελέτησε την υφιστάμενη αγορά και προχώρησε στην αξιοποίηση των ευκαιριών που διέκρινε. Ετσι, με τόλμη αποφάσισε να αλλάξει ριζικά την εικόνα των «Goody’s», να τους δώσει μια πιο νεανική και νεοϋορκέζικη διάσταση και να τα μετατρέψει σε «Goody’s Burger House», τα «Flocafe» να τα κάνει «Espresso Rooms», αποσκοπώντας να αναδείξει την ποιότητα του καφέ που παρέχουν, και ταυτόχρονα να υπογραμμίσει ότι τα «Εverest» δεν είναι απλώς after σαντουιτσάδικα, αλλά καταστήματα για ολόκληρη την ημέρα που προσφέρουν μεγάλη γκάμα φρέσκου καφέ και γευμάτων από το πρωί μέχρι και το βράδυ.

Ριζική επανατοποθέτηση

Το πιο κρίσιμο project ήταν η αλλαγή της εικόνας των «Goody’s». Η αλυσίδα, με ιστορία από το 1975, σε μεγάλο βαθμό είχε κουραστεί.

«Χρειαζόταν μια ριζική επανατοποθέτηση – ανανέωση και φρεσκάρισμα. Θέλαμε να διατηρήσουμε τις αρχές και τις αξίες με τις οποίες ο Αχιλλέας Φώλιας δημιούργησε τα “Goody’s”, αλλά ταυτόχρονα να προσθέσουμε τη φρέσκια ματιά του σήμερα και να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες της σύγχρονης εποχής. Είδαμε την κρίση σαν ευκαιρία. Γίναμε δημιουργικά εσωστρεφείς, αλλά και πιο εξωστρεφείς, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό. Εχουμε καθημερινή επαφή με τα καταστήματα και τους καταναλωτές μας, αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες τους και τις τάσεις που υπαγορεύει ο σύγχρονος τρόπος ζωής και επιστρέφουμε με προτάσεις που αναβαθμίζουν την εμπειρία του επισκέπτη στο κατάστημα. Στόχος μας ήταν τα δυναμικά ηλικιακά κοινά. Κάπως έτσι προέκυψαν τα “Goody’s Burger House”. Για το συγκεκριμένο concept ταξιδέψαμε μαζί με μια ομάδα 15 στελεχών σε Ευρώπη, Λονδίνο και Νέα Υόρκη και πλέον έχουμε τα πρώτα πολύ θετικά αποτελέσματα», αναφέρει ο κ. Παπανικολάου.

Ηδη 18 καταστήματα «Goody’s» (Αττική, Θεσσαλονίκη, Αγρίνιο, Ναύπακτος, Καλαμάτα, Αλεξανδρούπολη, Χανιά κ.α.) έχουν ανανεώσει την εικόνα τους και άλλα 40 θα αλλάξουν όψη και λειτουργία εντός του έτους. Στόχος είναι μέσα στο 2015 ολόκληρη η αλυσίδα να έχει αλλάξει look, φιλοσοφία και πολιτική. Οπωσδήποτε όμως τα «Goody’s» δεν είναι αυτά που γνωρίζαμε. «Δεν είμαστε ένα απλό fast food. Η αλυσίδα είναι “good food fast”. Υπάρχει μια μεγάλη ανατροπή λοιπόν εδώ. Θα σας φέρω ένα παράδειγμα. Κατά την είσοδο ενός πελάτη πλέον στα νέα “Goody’s Burger House” υπάρχει μια κοπέλα στην υποδοχή η οποία ενημερώνει για τα νέα πιάτα, τις προσφορές και ό,τι χρειάζεται να πληροφορηθεί ο επισκέπτης στο μαγαζί. Αυτή η ενέργεια ανανέωσης έγινε επειδή πεποίθησή μας είναι πως τα μαγαζιά κουράζονται. Οι αλλαγές μας προχώρησαν και σε άλλα επίπεδα. Ηταν αρχιτεκτονικές, υπήρξαν ανατροπές στα μενού σε συνεργασία με την ομάδα σεφ που έχουμε, έγιναν εικαστικές αλλαγές τις οποίες μας εισηγήθηκαν Ελληνες και Ιταλοί συνεργάτες, καταργήσαμε αρκετά προϊόντα, προσθέσαμε άλλα, όπως τα extreme burgerς, τα New York σάντουιτς, τις τορτίγες ή πολλές σαλάτες. Στραφήκαμε σε αυτά που κυρίως η νεολαία θέλει. Αλλαξαν λοιπόν τα πάντα: ακόμα και οι στολές του προσωπικού έγιναν πιο νεανικές και η μουσική είναι πλέον διαφορετική. Θα πρέπει να σημειώσω και κάτι ακόμα πολύ σημαντικό. Δεν πήγαμε να μιμηθούμε την ελληνική κουζίνα. Υπάρχουν άλλοι που μαγειρεύουν πολύ καλά ελληνικά φαγητά. Εμείς έχουμε δώσει έμφαση στο burger», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του γκρουπ.

Αμεσα αποτελέσματα

Ηδη οι δικαιοπάροχοι-συνεργαζόμενοι επιχειρηματίες με την Goody’s βλέπουν στις πωλήσεις τους ορατά τα σημάδια αυτών των αλλαγών, αφού υπάρχουν περιπτώσεις όπου η αύξηση των τζίρων έφτασε έως και το 70% ή και το 100%! «Για παράδειγμα, στην Αλεξανδρούπολη η αλλαγή ήταν απολύτως επιτυχημένη και αύξησε τις εκεί πωλήσεις κατά 70%. Ομως και στα άλλα αστικά κέντρα η ανταπόκριση είναι εντυπωσιακή. Το πιο σημαντικό είναι ότι δείχνουμε στον κόσμο μας και κυρίως στους εργαζομένους και τους επιχειρηματίες με τους οποίους συμπορευόμαστε ότι είμαστε δίπλα τους, ότι συνεχίζουμε να επενδύουμε, ότι η κρίση για εμάς δεν ήταν κάτι το αρνητικό αλλά μετατράπηκε σε ευκαιρία. Πάμε μπροστά και δεν φοβόμαστε», τονίζει ο κ. Παπανικολάου.

Πριβέ καφέ

Και στο πεδίο των «Flocafe» τα πράγματα φαίνεται να αλλάζουν δυναμικά. Η εξέλιξη τους σε «Espresso Rooms» έρχεται να καταδείξει την έμφαση στην ποιότητα του καφέ, καθώς ο εσπρέσο είναι η βάση όλων των καφέδων εκτός του φραπέ. Με τη λογική των δωματίων, στόχος της εταιρείας είναι να καταδείξει την έννοια της παρέας. Τη φιλοσοφία του πιο προσωπικού χώρου. Ηδη τα τρία πρώτα τέτοια μαγαζιά έχουν δημιουργηθεί σε Ερυθραία, Φάληρο και στον «Σείριο» στην εθνική οδό, ενώ σε 12 μήνες και τα 80 μαγαζιά της αλυσίδας θα έχουν νέο χαρακτήρα. «Στον καφέ υπάρχουν πολλά περιθώρια κυρίως γι’ αυτούς που κινούνται και επενδύουν με σοβαρότητα και όχι για εκείνους που κινούνται άτσαλα ανοίγοντας διαρκώς μαγαζιά. Η επιπολαιότητα είναι κάτι που εμείς δεν το γνωρίζουμε στη Vivartia καθώς μεγαλώσαμε μέσα από τα “όχι” μας και όχι μέσα από τα “ναι”. Κάποιοι ανοίγουν μαγαζιά σαν μανιτάρια, αλλά δεν δείχνουν να έχουν υγιείς βάσεις», τονίζει ο κ. Παπανικολάου.

Όπως λέγεται, κάθε αλλαγή καταστήματος στην εστίαση έχει κόστος της τάξης από 50.000 έως 100.000 ευρώ, ενώ η επένδυση σε ένα κατάστημα με το κλειδί στο χέρι αγγίζει, ανάλογα με το σήμα, από 120.000 μέχρι 250.000 ευρώ. Η εταιρεία, θέλοντας να προσεγγίσει νέους επιχειρηματίες και αντιλαμβανόμενη δύσκολες οικονομικές συνθήκες της αγοράς, δημιούργησε το πρόγραμμα «Free Entry», δηλαδή για την τρέχουσα χρονιά δεν εισπράττει entrance fee, ενώ έχει προνομιακά χαμηλά royalties για 2 χρόνια για όσους μπαίνουν στο δίκτυο και γι’ αυτούς που ανανεώνουν τα καταστήματά τους σε μια προσπάθεια στήριξης, ανανέωσης και ενδυνάμωσης της ελληνικής αγοράς.

Εξωστρέφεια

Κι ενώ τα παραπάνω συμβαίνουν στην Ελλάδα, με απόλυτη επιτυχία που θα έχει θετική αντανάκλαση και στα οικονομικά αποτελέσματα του 2014, ο όμιλος Vivartia θα στραφεί και στις διεθνείς αγορές, σε ένα στοίχημα υψηλών απαιτήσεων από τη μεριά του πάντοτε δραστήριου Θανάση Παπανικολάου. Ηδη υπάρχει παρουσία σε 9 χώρες (Αλβανία, Σκόπια, Κύπρος, Ρουμανία, Βουλγαρία, Ουγγαρία, Λιβύη, Κόσοβο και Λευκορωσία), ενώ ακολουθούν σύντομα αραβικές χώρες και η Αυστραλία. «Πρόκειται για χώρες και αγορές όπου υπάρχει χώρος για εμάς και στις οποίες επενδύουμε με μοναδικό κριτήριο να υπάρχει εκεί τοπικός συνεργάτης. Είναι η λογική του Master Franchisee Agreement και κάπως έτσι από τα 9 καταστήματα που είχαμε το 2012 μέσα στην επόμενη χρονιά θα έχουμε δημιουργήσει 32 καταστήματα, τα οποία θα αυξήσουμε», τονίζει ο κ. Παπανικολάου. Εξάλλου με το σήμα «Goody’s Burger House» δημιουργείται ένα περισσότερο διεθνές σχήμα, που ακούγεται εύκολα στον ξένο καταναλωτή.

Αντοχή στην κρίση

Την ίδια ώρα, η «La Pasteria» έδειξε αξιοθαύμαστη αντοχή στην κρίση καθώς με ποσά κάτω των 20 ευρώ μπορεί κάποιος να γευματίσει πλήρως και να πάρει και γλυκό. Σήμερα η εταιρεία διατηρεί 16 καταστήματα, ενώ συνολικά ο όμιλος εστίασης της Vivartia με «Goody’s», «Flocafe Espresso Rooms», «La Pasteria» και «Everest» έχει 500 καταστήματα και 3.800 εργαζομένους κυρίως νέους σε ηλικία. Εκεί δηλαδή όπου η κοινωνία μας πάσχει. Πώς όμως γίνεται να διαχειρίζεται ένας μάνατζερ καταστήματα που πολλές φορές ακόμα και μεταξύ τους είναι ανταγωνιστικά κι ας ανήκουν στον ίδιο όμιλο; «Το μυστικό μας είναι αυτό: οι ομάδες μας ανά κατάστημα λειτουργούν λες και αποτελούν ξεχωριστές μονάδες. Δεν σημαίνει πως επειδή ένα κατάστημα “Everest” έχει δίπλα του “Goody’s” αυτό λειτουργεί υπέρ του. Ο κάθε μάνατζερ του κάθε καταστήματος οφείλει να λειτουργεί αυτόνομα. Η φιλοσοφία μας εξάλλου είναι πως δεν θέλουμε ζημιογόνα μαγαζιά. Απαγορεύεται κάτι τέτοιο και γι’ αυτό πάντοτε μεριμνούμε να διορθώνουμε λάθη και ό,τι δεν πηγαίνει καλά. Ακόμα και οι ανακαινίσεις εξαιτίας αυτής της πολιτικής επί της ουσίας αυτοχρηματοδοτούνται. Κάπως έτσι λειτουργούμε σε ένα τρίπτυχο: είναι η εξέλιξη, η ανάπτυξή μας στις αγορές και η έμφαση στο εξωτερικό» επισημαίνει ο κ. Παπανικολάου.