Ο κ. Ιωάννης Τροχόπουλος, διευθύνων σύμβουλος, και η κυρία Έλλη Ανδριοπούλου, διοικητική διευθύντρια του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, μιλούν στους new times για το έργο που φιλοδοξεί να αποτελέσει τον καθρέφτη της σύγχρονης Ελλάδας.

 Συνέντευξη στον Σπύρο Κτενά για το αφιέρωμα The New Athens City των new times.

Το 2006 το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ανακοίνωσε τα σχέδιά του για τη χρηματοδότηση της δημιουργίας του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) στο Δέλτα του Φαλήρου. Το έργο αυτό αφορά την κατασκευή και τον πλήρη εξοπλισμό νέων κτιριακών εγκαταστάσεων για την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (ΕΒΕ) και την Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ), καθώς και τη δημιουργία του Πάρκου Σταύρος Νιάρχος, συνολικής έκτασης 170.000 τ.μ.

Χρηματοδοτώντας τη δημιουργία του Κέντρου Πολιτισμού (ΚΠΙΣΝ) – με 566 εκατ. ευρώ – το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος προσφέρει στην πόλη αλλά και στη χώρα ένα πολύτιμο όχημα για να κινηθεί προς τα εμπρός, καθώς επίσης και ένα πλαίσιο για το μέλλον. Παιδεία, πολιτισμός και βιωσιμότητα είναι τα τρία χαρακτηριστικά του έργου που φιλοδοξεί να γίνει το διαμάντι της νέας πόλης των Αθηνών. Ένα διαμάντι που θα προσδώσει στην Αθήνα μια λάμψη ορατή στα πέρατα της γης. Η υπογραφή του κορυφαίου αρχιτέκτονα Renzo Piano αποτελεί μια πρόσθετη εγγύηση για το τελικό αποτέλεσμα.

Οι NewTimes στρέφουν τους προβολείς της δημοσιότητας στο σημαντικό αυτό έργο μέσω μιας συνομιλίας με τους κκ. Ιωάννη Τροχόπουλο, διευθύνοντα σύμβουλο, και Έλλη Ανδριοπούλου, διοικητική διευθύντρια του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ας τους παρακολουθήσουμε:

 

Θα μπορούσατε να μας δώσετε μια εικόνα από την πορεία υλοποίησης της επένδυσης για το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος;

Η δωρεά που έχει κάνει το Ίδρυμα για τη δημιουργία, την κατασκευή και τον εξοπλισμό του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος είναι 566 εκατ. ευρώ. Αυτό καλύπτει κυρίως το μεγαλύτερο κομμάτι, το κατασκευαστικό κόστος αλλά έχει μέσα και όλες τις μελέτες που έχουν γίνει για διάφορους τομείς του Κέντρου Πολιτισμού, όχι μόνο το κατασκευαστικό αλλά και τον εξοπλισμό.

Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα, η κατασκευή του ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2012. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα και χωρίς καμία καθυστέρηση. Το έργο κατασκευαστικά αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2016. Στη συνέχεια θα χρειαστούν κάποιοι μήνες για να μετεγκατασταθούν η Βιβλιοθήκη και η Λυρική. Ολόκληρο το Κέντρο Πολιτισμού αναμένουμε να ανοίξει στο τέλος του 2016, αφού προηγουμένως παραδοθεί στο ελληνικό Δημόσιο από το Ίδρυμα.

 

Ποια είναι η επίδραση που πιστεύετε ότι θα έχει η συγκεκριμένη επένδυση στη ζωή του Λεκανοπεδίου Αττικής;

Η επίδραση κατ’ αρχήν είναι οικονομική. Το 2010 το ίδρυμα είχε ζητήσει από την εταιρεία συμβούλων BostonConsulting Group να κάνει μια εκτίμηση αυτής της επίδρασης έτσι ώστε να γνωρίζουμε ποιες οικονομικές επιπτώσεις θα υπάρξουν στο Λεκανοπέδιο. Σύμφωνα με αυτή τη μελέτη, κατά τη διάρκεια της κατασκευής ο οικονομικός αντίκτυπος που θα υπάρξει είναι περίπου 1 δισ. ευρώ. Λάβετε υπόψη ότι μόνο η δωρεά είναι 566 εκατ. ευρώ.

 

Πώς «μεταφράζεται» αυτό το ποσόν;

Ουσιαστικά αφορά το κόστος κατασκευής του έργου, από εκεί και πέρα όμως υπάρχουν συγγενείς επιχειρηματικοί κλάδοι οι οποίοι, και αυτοί, θα συμβάλουν. Επίσης υπάρχει η αναβάθμιση της περιοχής από τη δημιουργία του έργου, άρα ήταν μια εκτίμηση που είχε γίνει με τα τότε δεδομένα, ότι αυτό για όλη την κατασκευή θα φθάσει περίπου το 1 δισ. ευρώ.

 

Πόσοι εργαζόμενοι υπολογίζεται ότι θα απασχοληθούν;

Αυτή τη στιγμή στο εργοτάξιο απασχολούνται 850 εργαζόμενοι ενώ ως το τέλος του καλοκαιριού θα έχουν φθάσει τα 1.500 άτομα. Στο έργο δραστηριοποιούνται αρκετοί σύμβουλοι αλλά και πολλές επιχειρήσεις που υποστηρίζουν το έργο. Αναμένεται ότι κατά τη διάρκεια της κατασκευής θα δημιουργηθούν ως και 2.400 θέσεις εργασίας. Οι εκτιμήσεις αυτές εμπεριέχονται στη μελέτη της BostonConsulting.

 

Με τη λειτουργία του Κέντρου;

Με την πλήρη λειτουργία του Κέντρου – δηλαδή μετά τον πρώτο χρόνο – θα υπάρξει οικονομική δραστηριότητα της τάξεως των 160 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Στο Κέντρο, όπως σας είπα, δραστηριοποιούνται πολλές εταιρείες μεταξύ των οποίων και τεχνολογίας αλλά και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ξέρετε, θα βάλουμε 100 τ.μ. σε φωτοβολταϊκά.

 

Το έργο θα είναι ενεργειακά ανεξάρτητο;

Θα καλυφθεί το μεγαλύτερο κομμάτι των ενεργειακών αναγκών του Κέντρου. Για παράδειγμα, τις νύχτες που θα υπάρχει παράσταση opera και θα λειτουργεί το αμφιθέατρο των 1.400 θέσεων θα παίρνει ενέργεια και από το δίκτυο της ΔΕΗ. Αλλά ένα μεγάλο ποσοστό των ενεργειακών αναγκών θα καλύπτεται από τα φωτοβολταϊκά. Παράλληλα με αυτά υπάρχουν πολλοί σύμβουλοι, σχεδιαστές, αρχιτέκτονες που εργάζονται ως σύμβουλοι projectmanagers.

Παράλληλα θα υπάρχει πάρκινγκ, εστιατόριο κτλ., τα οποία θα λειτουργούν μέσα στο Κέντρο Πολιτισμού. Από εκεί και πέρα θα υπάρχουν διαφημιστικές, εταιρείες επικοινωνίας και εταιρείες παραγωγής εκδηλώσεων, τράπεζες, εκπαιδευτικοί που θα κληθούν να δημιουργήσουν εκδηλώσεις. Με δυο λόγια, μιλάμε για ένα ευρύ φάσμα επιχειρήσεων που θα εμπλακούν. Είναι πολύ δύσκολο να σκεφθώ κάποιον κλάδο ο οποίος, έστω και έμμεσα, δεν θα εμπλακεί και δεν θα επηρεαστεί από τη λειτουργία του Κέντρου. Ένα ακόμη παράδειγμα είναι ο τουρισμός από την Ελλάδα αλλά και από άλλες χώρες προς την Αθήνα, αφού όπως ελπίζουμε το Κέντρο Πολιτισμού θα αποτελέσει προορισμό.

 

Στην αρχιτεκτονική σύλληψη του έργου ποιο μοντέλο κυριάρχησε;

Ο αρχιτέκτονας RenzoPiano είναι ένας πολύ διάσημος αρχιτέκτονας και σε καμία περίπτωση δεν θα δεχόταν το έργο να είναι αντίγραφο οποιουδήποτε άλλου έργου. Παρ’ όλα αυτά όσον αφορά την κατασκευή φυσικά υπάρχουν ειδικοί σύμβουλοι. Για παράδειγμα, για το πώς σχεδιάζεις ένας θέατρο όπερας για να έχει τη σωστή ακουστική και θέση υπάρχουν σύμβουλοι οι οποίοι φέρουν τεχνογνωσία από αντίστοιχα αμφιθέατρα ώστε να δημιουργηθεί κάτι εξαιρετικό. Ανάλογη πρακτική υπάρχει και στο κομμάτι της βιβλιοθήκης.

 

Αλήθεια, τι σημαίνει για την προβολή της χώρας μας ένα τέτοιο έργο;

Αυτό που βλέπουμε αυτή τη στιγμή είναι ένα τρομερό ενδιαφέρον από το εξωτερικό κυρίως για το αρχιτεκτονικό και κατασκευαστικό κομμάτι του έργου, επειδή αυτό δημιουργείται με μια υποδομή που το κάνει περιβαλλοντολογικά ιδιαίτερα βιώσιμο. Mάλιστα στοχεύουμε να διεκδικήσουμε τη διεθνή διάκριση LeedPlatinum που αφορά τον περιβαλλοντικά ευσυνείδητο τρόπο κατασκευής και λειτουργίας. Έχουμε ήδη φοιτητές από αρχιτεκτονικές σχολές του εξωτερικού που έχουν επισκεφθεί το εργοτάξιο, έχουν περιηγηθεί από τους δικούς μας μηχανικούς και αρχιτέκτονες που τους έχουν παρουσιάσει τις κατασκευαστικές και αρχιτεκτονικές πρωτοτυπίες του έργου. Μία από αυτές είναι το ενεργειακό στέγαστρο της Λυρικής Σκηνής, το οποίο ακολουθεί συγκεκριμένη τεχνοτροπία: πρόκειται για ένα τεράστιο στέγαστρο το οποίο κατασκευαστικά αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία. Αντίστοιχα έχει χρησιμοποιηθεί ένα ιδιαίτερα καινοτόμο αντισεισμικό σύστημα για τις βάσεις και τις κολόνες του έργου. Ξέρετε, το έργο γίνεται σε ένα σημείο δίπλα στη θάλασσα, όπου στο 1,5 μέτρο βρίσκει κανείς νερό. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι έχει αποτελέσει πόλο έλξης για τον αρχιτεκτονικό και κατασκευαστικό κόσμο. Στο μέλλον ευελπιστούμε ότι θα γίνει πόλος έλξης για τον κόσμο της Λυρικής μέσω διεθνών συνεργασιών με λυρικές σκηνές άλλων χωρών και ξένων παραγωγών.

 

Σε ό,τι αφορά το ελληνικό κοινό, έχετε προσελκύσει τις μαθητικές κοινότητες;

Ακριβώς,κάθε Κυριακή γίνονται ξεναγήσεις με ειδικό λεωφορείο στο εργοτάξιο. Έρχονται δύο σχολεία την ημέρα. Ξέρετε, μας έχει εκπλήξει θετικά η ανταπόκριση της σχολικής κοινότητας. Είναι τα ίδια τα σχολεία, δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου, που έχουν δείξει το ενδιαφέρον για να επισκεφθούν τον χώρο. Κάποιος πρέπει να εκδηλώσει από πριν το ενδιαφέρον του για να επισκεφθεί το χώρο. Και αυτό διότι υπάρχει περιορισμένος αριθμός επισκεπτών αφού η περιήγηση γίνεται για λόγους ασφάλειας μέσα σε λεωφορεία, οπότε είναι πραγματικά αξιοσημείωτο πόσο γρήγορα έγιναν οι επισκέψεις. Όλα αυτά τα παιδιά έχουν την αίσθηση ότι πολύ σύντομα θα δουν το ολοκληρωμένο Κέντρο και θα το ζήσουν αργότερα ως μεγάλοι. Η σκέψη μας είναι ότι πριν από όλους πρέπει να προσελκύσουμε το ενδιαφέρον του ελληνικού κοινού. Αν δεν πετύχουμε αυτό, δεν πρόκειται να πετύχουμε να προσελκύσουμε το διεθνές ενδιαφέρον.

 

Μετά την ολοκλήρωση του έργου, ποιος θα είναι ο ρόλος του Ιδρύματος;

Κοιτάξτε, το Ίδρυμα κάνει προς το ελληνικό Δημόσιο δωρεά τις εγκαταστάσεις, τα κτίρια και τον εξοπλισμό. Ταυτοχρόνως υπάρχει ο οργανισμός που λέγεται Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος Α.Ε., που ανήκει στο Ίδρυμα. Ο οργανισμός αυτός θα στελεχωθεί από το Ίδρυμα και αυτός θα κληθεί να θέσει σε λειτουργία το Κέντρο Πολιτισμού. Όταν λοιπόν παραδοθεί το Κέντρο Πολιτισμού στο ελληνικό Δημόσιο, θα παραδοθεί και ο οργανισμός, ο οποίος πλέον θα είναι δημόσιος οργανισμός. Έτσι το ελληνικό Δημόσιο θα αναλάβει και τη συνολική ευθύνη λειτουργίας του Κέντρου Πολιτισμού.

 

Ποιος θα επιλέγει το διοικητικό συμβούλιο;

Το διοικητικό συμβούλιο θα επιλέγεται από το ελληνικό Δημόσιο και θα έχει εκπροσώπους της Εθνικής Βιβλιοθήκης, της Λυρικής Σκηνής, του Δημοσίου και του Δήμου Καλλιθέας. Ο διευθύνων σύμβουλος θα εξακολουθήσει να είναι ο ίδιος που είναι και σήμερα καθώς η θητεία του είναι πενταετής. Το ελληνικό Δημόσιο έχει αποδεχθεί να διατηρήσει τη στελέχωση της ανώνυμης εταιρείας όπως θα την επιδώσει το Ίδρυμα. Βεβαίως οι συνθήκες έχουν αλλάξει. Αν, για παράδειγμα, η διοίκηση της ανώνυμης εταιρείας πριν από έξι χρόνια σκεφτόταν να τη στελεχώσει με 150 άτομα, σήμερα μπορεί να προσανατολίζεται στα 60 άτομα. Το βέβαιον πάντως είναι ότι το Ίδρυμα θα παραδώσει στο ελληνικό Δημόσιο μια ανώνυμη εταιρεία η οποία θα είναι βιώσιμη και δεν θα είναι βεβαρημένη με καμία υποχρέωση.

 

Ποια θα είναι η ευθύνη του Δημοσίου;

Η ευθύνη του ελληνικού Δημοσίου θα μοιράζεται σε τρεις φορείς: Πρώτον, την ανώνυμη εταιρεία που θα είναι υπό την εποπτεία του υπουργείου Οικονομικών και η οποία θα είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση του πάρκου, αλλά και τη διαχείριση των εσόδων από τα parking, τα εστιατόρια. Επίσης τη συντήρηση όλων των χώρων. Δεύτερον, θα έχει την Εθνική Βιβλιοθήκη, η οποία είναι δημόσιος οργανισμός και χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Παιδείας. Τρίτον, την Εθνική Λυρική Σκηνή, που είναι δημόσιος οργανισμός και χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Πολιτισμού. Αντιστοίχως, το Ίδρυμα παραδίδει τα πάντα έχοντας τη διακριτική ευχέρεια, όπως κάνει με όλους τους πολιτιστικούς οργανισμούς, αν του γίνει πρόταση για μια συγκεκριμένη δραστηριότητα της Εθνικής Βιβλιοθήκης είτε της Λυρικής Σκηνής, να τη χρηματοδοτήσει ή ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα, όπως χρηματοδοτεί την «Όπερα της βαλίτσας» ή το «Ταξίδι προς το Κέντρο Πολιτισμού» ή μια αντίστοιχη δράση που γίνεται στη Θεσσαλονίκη. Θα είναι δηλαδή ένας από τους πιθανούς χορηγούς με μια πιο ιδιαίτερη προσοχή αφού, όπως καταλαβαίνετε, αυτό είναι ένα δικό του παιδί.

 

Σας ανησυχεί το γεγονός ότι θα παραδώσετε αυτό σας το παιδί στο ελληνικό Δημόσιο;

Όχι, καθόλου. Μιλάμε για δύο εθνικούς οργανισμούς, την Εθνική Βιβλιοθήκη και τη Λυρική Σκηνή. Αυτοί οι οργανισμοί δεν θα μπορούσαν ποτέ να λειτουργήσουν υπό ιδιωτικό καθεστώς. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η ελληνική πολιτεία μπορεί να αντεπεξέλθει.

 

Η λειτουργία του Κέντρου θα είναι ο κρίσιμος παράγοντας.

Ακριβώς, αυτό είναι και η μεγάλη πρόκληση για το αν θα προσελκύσει το κοινό και αφού το πετύχει στη συνέχεια να προσελκύσει το ξένο ενδιαφέρον σε σχέση με την εικόνα της σύγχρονης Ελλάδας. Ξέρετε, η αρχαία Ελλάδα έχει τον Παρθενώνα, η βυζαντινή έχει τα βυζαντινά μνημεία, η σύγχρονη έχει το μετρό. Δεν έχει κάτι το οποίο να ελκύει το ενδιαφέρον, όχι μόνο ως μνημείο αλλά ως ένα διαδραστικό έργο. Έτσι ο 21ος αιώνας επιβάλλει τη συμμετοχή του κοινού στην εκπαίδευση και στον πολιτισμό, γεγονός το οποίο δεν ήταν προαπαιτούμενο στις προηγούμενες εποχές. Αυτό το έργο έχει όλες τις προϋποθέσεις να το πετύχει.

Πράγματι λοιπόν η λειτουργία αυτού του συγκροτήματος, που απλώνεται σε 220 στρέμματα, προκαλεί τη μεγαλύτερη σκέψη. Θα μπορέσουν οι φορείς να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις; Θα πάρει ζωή αυτό το συγκρότημα; Αυτό όμως είναι κάτι που πρέπει να το αντιμετωπίσουμε όλοι μαζί: το Ίδρυμα, οι φορείς αλλά και ολόκληρη η ελληνική κοινωνία. Απλώς και οι δύο φορείς, η Λυρική σε μεγαλύτερο ίσως βαθμό, αφού θα έχει και την ευχέρεια γιατί έχει τις παραστάσεις που απευθύνονται σε ευρύ κοινό, αλλά και σε μικρότερο βαθμό η Εθνική Βιβλιοθήκη, έχουν ήδη δώσει δείγματα. Σε μερικά χρόνια θα μετακομίσουν στο Κέντρο Πολιτισμού. Έτσι απαιτείται να κάνουν ένα άνοιγμα προς την κοινωνία ώστε να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του κοινού όταν θα γίνει αυτή η μεταστέγαση.

 

Είναι πάντως ιδιαίτερα αισιόδοξο το γεγονός ότι το παραλιακό μέτωπο ζωντανεύει και από έναν ακόμη παράγοντα, αυτόν της εκμετάλλευσης του Ελληνικού.

Το Ελληνικό είναι πιο μακριά και αφορά μια καθαρά ιδιωτική επένδυση, η οποία φυσικά θα προσθέσει ποιότητα ζωής. Από την πλευρά μας θα ήμασταν ευτυχείς αν πετυχαίναμε να λειτουργήσει η Εθνική Βιβλιοθήκη, η Λυρική Σκηνή και, στην αρχή έστω αξιοπρεπώς, το πάρκο. Το λέω αυτό διότι οι περισσότεροι δημόσιοι οργανισμοί είναι απαξιωμένοι και έτσι δεν μπορώ να περιμένω από τη μια στιγμή στην άλλη να γίνουν θαύματα. Εκτός αν αγκαλιαστεί από το ελληνικό κοινό. Ο αποκλειστικός δωρητής είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, όμως στη συνέχεια δεν σημαίνει ότι θα είναι ο αποκλειστικός φορέας που θα το υποστηρίζει. Πρέπει να υπάρξουν και άλλοι ιδιώτες.

Στο εξωτερικό τα κέντρα πολιτισμού λειτουργούν και με τη βοήθεια του απλού πολίτη – όσο μικρή και αν είναι. Ο πολίτης γίνεται μέλος και συμβάλλει σε ετήσια βάση. Προφανώς δεν θα προέλθουν από εκεί τα σημαντικά έσοδα, όμως η χρηματοδότηση πρέπει να αποτελέσει θέμα όλης της κοινωνίας, γεγονός βεβαίως που ισχύει και για τις επιχειρήσεις που θα μπορούν να χρηματοδοτούν συγκεκριμένες δράσεις και εκδηλώσεις στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης τους.

 

 

 

 

 

Λίγα λόγια για το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Πάνω από 1 δισ. ευρώ, 2.604 δωρεές σε 110 κράτη

Το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (www.SNF.org) είναι ένας από τους μεγαλύτερους φιλανθρωπικούς οργανισμούς στον κόσμο και πραγματοποιεί δωρεές στους τομείς της τέχνης και του πολιτισμού, της παιδείας, της υγείας και της κοινωνικής πρόνοιας. Το Ίδρυμα ενισχύει με δωρεές οργανισμούς που επιδεικνύουν αποτελεσματική διοίκηση και σωστή διαχείριση και αναμένεται να επιφέρουν αισθητές, διαχρονικές και θετικές κοινωνικές επιρροές. Επίσης, το Ίδρυμα στηρίζει ενεργά προγράμματα που συμβάλλουν στην σύμπραξη φορέων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ως αποτελεσματικά μέσα υποστήριξης του κοινού καλού.

Από το 1996 μέχρι σήμερα, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) έχει εγκρίνει συνολικά τη διάθεση €1,06 δισεκατομμυρίων, μέσω 2.604 δωρεών σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, σε 110 κράτη ανά τον κόσμο. Από το σύνολο των δωρεών του Ιδρύματος, άνω του 80% του συνολικού ποσού έχει διατεθεί σε οργανισμούς και πρωτοβουλίες στην Ελλάδα.

Ανταποκρινόμενο στη συνεχιζόμενη κοινωνικοοικονομική κρίση στην Ελλάδα, το Ίδρυμα ανακοίνωσε τον Ιανουάριο του 2012 πρωτοβουλία για τη διάθεση επιπλέον €100 εκατομμυρίων, μέσα σε τρία χρόνια, προκειμένου να βοηθήσει στην ανακούφιση των δυσμενών συνεπειών της εντεινόμενης κρίσης. Έκτοτε, και στο πλαίσιο της παραπάνω πρωτοβουλίας, το Ίδρυμα έχει διαθέσει €77,2 εκατομμύρια για την ενίσχυση διαφόρων μη κερδοσκοπικών οργανισμών σε όλη τη χώρα, και βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία για την έγκριση επιπλέον δωρεών.

Τον Οκτώβριο του 2013, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ανακοίνωσε μία νέα μακροχρόνια πρωτοβουλία, με τίτλο Επανεκκίνηση και Ενίσχυση των Νέων και με σκοπό να συνδράμει στη δημιουργία ευκαιριών για τη νέα γενιά της Ελλάδας. Το Ίδρυμα αναλαμβάνει να διαθέσει €100.000.000, προκειμένου να συμβάλει στη δημιουργία καλύτερων προοπτικών για τους νέους, οι οποίοι πλήττονται έντονα από το κρίσιμα υψηλό ποσοστό ανεργίας, που σήμερα υπερβαίνει το 60%.

Η μεγαλύτερη μεμονωμένη δωρεά του Ιδρύματος (€566 εκατομμύρια) είναι το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) στην Αθήνα.