Η κοινοπραξία Goldair – ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ (του ομίλου Τράπεζας Πειραιώς) είναι και επισήμως ο προσωρινός ανάδοχος για την κατασκευή και διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, στην έκταση των 588 στρεμμάτων που ελέγχει η ΓΑΙΑΟΣΕ.

Η διοίκηση της θυγατρικής του ΟΣΕ χαρακτηρίζοντας την οικονομική προσφορά ότι βρίσκεται στο πλαίσιο των απαιτήσεων του διαγωνισμού, όπως είχε γράψει η «Ν» στις 21/11, ενημέρωσε τόσο την κοινοπραξία όσο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ολοκλήρωση της προσπάθειας εξεύρεσης ιδιώτη διαχειριστή για το Θριάσιο. Η επιλογή ιδιώτη διαχειριστή ήταν όρος για τη χρηματοδότηση που είχε λάβει ο όμιλος ΟΣΕ από τα τέλη της δεκαετίας του ‘90 για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου.

Με βάση και τους όρους του διαγωνισμού που είχε προκηρύξει η ΓΑΙΑΟΣΕ, η κοινοπραξία (η μοναδική που εκδήλωσε δεσμευτικό ενδιαφέρον) προσφέρει εφάπαξ τίμημα 10 εκατ. ευρώ, ενώ το ετήσιο ενοίκιο θα φτάνει το 2,51% του ετήσιου κύκλου εργασιών της, με το εγγυημένο ενοίκιο να προσεγγίζει τις 350.000 ευρώ για τον πρώτο χρόνο. Η διαδικασία παραχώρησης αναμένεται, πάντως, να ολοκληρωθεί περί τα τέλη του πρώτου εξαμήνου του 2017 με την ψήφιση της σχετικής σύμβασης από τη Βουλή. Η τελική μορφή της σύμβασης είναι αντικείμενο διαβούλευσης μεταξύ του προσωρινού αναδόχου και της ΓΑΙΑΟΣΕ. «Μια προσπάθεια 13 ετών του ομίλου μας δείχνει να ολοκληρώνεται» σημειώνει στην «Ν» ο εκτελεστικός πρόεδρος του ομίλου Goldair Καλλίνικος Καλλίνικος. «Θεωρούμε ότι το όραμα μας να καταστεί η Ελλάδα ένας σημαντικός κόμβος μπορεί να υλοποιηθεί μέσα από την επένδυση αυτή, η οποία στοχεύουμε να αποτελέσει θρυαλλίδα για την περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής βιομηχανίας logistics» αναφέρει, σημειώνοντας με νόημα ότι «η λειτουργία Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο πεδίο θα βοηθήσει και την ελληνική οικονομία αλλά και τις ελληνικές επιχειρήσεις που κατά κανόνα απασχολούν Έλληνες εργαζόμενους».

Η κοινοπραξία πρόκειται να συστήσει ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού, η οποία και θα υπογράψει σύμβαση παραχώρησης, διάρκειας 60 ετών, για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών.

Οι επενδύσεις

Η επένδυση θα γίνει σε έκταση 588 στρεμμάτων ιδιοκτησίας της τελευταίας, ενώ η ευρύτερη έκταση περιλαμβάνει και τον σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων, εμβαδού περίπου 1.450 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας ΟΣΕ. Η αρχική επένδυση για το εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών θα φτάσει τα 180 εκατ. ευρώ και σύμφωνα με το master plan της κοινοπραξίας τα 90 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν μέχρι το 2019 και πέραν του άμεσου τιμήματος προς την ΓΑΙΑΟΣΕ, θα κατευθυνθούν στην κατασκευή στεγασμένων χώρων και συνοδευτικών υποδομών 120.000 τ.μ. Για τη δεύτερη φάση, που θα εξελιχθεί σε ορίζοντα δεκαετίας, προβλέπονται άλλα 120.000 τ.μ., ανεβάζοντας το σύνολο στα 240.000 τ.μ. Οι πληροφορίες λένε ότι η κοινοπραξία είναι πανέτοιμη από πλευράς χρηματοδοτικών εργαλείων, ώστε με την υπογραφή της σύμβασης να δοθεί το εναρκτήριο λάκτισμα. Πολλή δουλειά έχει γίνει και στο μείζον θέμα των «πελατών», με πηγές της αγοράς να αναφέρουν ότι για τα 120.000 τ.μ. είναι εξασφαλισμένοι οι χρήστες. Πρόκειται για την πρώτη τέτοιου μεγέθους επένδυση στον χώρο των logistic center, με προοπτική προσέλκυσης μεγάλου μέρους του κλάδου, καθώς συζητείται η μετεγκατάσταση πολλών εταιρειών από τον Βοτανικό. Μιλάμε, άλλωστε, για ένα ακίνητο σε στρατηγική θέση, που συνδέεται οδικά με Αττική Οδό και λεωφόρο ΝΑΤΟ και σιδηροδρομικά με το εθνικό δίκτυο, αλλά και το λιμάνι του Πειραιά. Παράλληλα, είναι και η πιο σοβαρή κίνηση στην κατεύθυνση ανάδειξης της Ελλάδας, που σήμερα έχει πέσει στην 47η θέση του Logistics Performance Index της World Bank, σε πύλη εισόδου και εμπορευματικό hub με εμβέλεια μέχρι την Κεντρική Ευρώπη.

Στον σιδηρόδρομο

Η Goldair, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, προσβλέπει και στη δραστηριοποίησή της από τις αρχές του 2017 στον σιδηρόδρομο με τη λειτουργία ιδιωτικών εμπορευματικών δρομολογίων, μέσω joint venture με τους Αυστριακούς Σιδηρόδρομους.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η εξέλιξη αυτή ανοίγει τον δρόμο στον όμιλο ΟΣΕ για την προώθηση του δεύτερου διαγωνισμού με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την επιλογή αναδόχου που θα εγκαταστήσει τον απαραίτητο εξοπλισμό (γερανογέφυρες κ.λπ.), ώστε να λειτουργήσουν πλήρως οι σημαντικές σιδηροδρομικές υποδομές που έχουν κατασκευαστεί τα τελευταία χρόνια στο ευρύτερο συγκρότημα του Θριασίου.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η κ/ξ Goldair -ETBA BIΠE αν και θεωρεί «black box» το θέμα, δεν αποκλείει να είναι ο επόμενος στόχος, που δεν είναι άλλος από τη διεκδίκηση του όμορου ακινήτου των 1.450 στρ. για τον σταθμό διαλογής, όπου έχουν κατασκευαστεί από τον ΟΣΕ δύο αποθηκευτικοί χώροι. Ο διαγωνισμός αναμένεται να δημοσιοποιηθεί στα μέσα της νέας χρονιάς και ο επενδυτής θα αναλάβει την ολοκλήρωση των υποδομών (γερανογέφυρες, χώροι εναπόθεσης φορτίων, τελωνεία κ.λπ.) και των υποστηρικτικών υπηρεσιών. Στελέχη της Goldair θεωρούν αυτό το project ως «φυσική συνέχεια» και «απαραίτητο συμπλήρωμα» του εμπορευματικού κέντρου και σημειώνουν ότι διαθέτουν ένα «κρυφό όπλο». Ως ανάδοχοι του εν εξελίξει διαγωνισμού θα έχουν το λεγόμενο «δικαίωμα πρώτης άρνησης».