Ευκαιρία για τα προϊόντα του ελληνικού αγροδιατροφικού τομέα να εισέλθουν σε περισσότερες αγορές, αποτελούν οι θρησκευτικές πιστοποιήσεις Halal και Kosher, δεδομένης της δυναμικής που καταγράφεται, παγκοσμίως στην αύξηση της καταναλωτικής ζήτησης για προϊόντα που φέρουν αυτές τις πιστοποιήσεις.

Μάλιστα, εκτιμάται ότι, οι προαναφερθείσες θρησκευτικές πιστοποιήσεις (παρέχονται από ανώτερες θρησκευτικές αρχές της κάθε θρησκείας, πχ, τον ραβίνο ή τον μουφτή, κατόπιν μιας αυστηρής διαδικασίας) μπορούν να αποτελέσουν το “διαβατήριο” ελληνικών προϊόντων που εξάγονται και, παράλληλα, να δώσουν ώθηση τόσο στην βιομηχανία τελικών τροφίμων, όσο και σ΄ αυτήν των πρώτων υλών.

“…Εδώ είναι η ευκαιρία για τα ελληνικά προϊόντα, είναι γνωστή η αξία τους…”, επισήμανε, μεταξύ άλλων, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Θωμάς Βασσάρας, εταίρος της εταιρείας Greekexports ΕΠΕ σύμβουλοι εξαγωγών και πιστοποίησης Halal και μέλος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), με αφορμή την ημερίδα που θα γίνει, σήμερα το απόγευμα, στην Ξάνθη με θέμα “Θρησκευτικές Πιστοποιήσεις Halal και Kosher: Διαβατήριο για εξαγωγές σε πληθυσμούς Μουσουλμάνων και Εβραίων σε όλο τον κόσμο”.

Σύμφωνα με τον κ. Βασσάρα, “…έχουμε έναν πολύ δυναμικό αγροδιατροφικό τομέα ο οποίος έχει την ευκαιρία, πιστοποιούμενος, να αποκτήσει ένα διαβατήριο για εξαγωγές, να μπορέσει να πουλήσει τα προϊόντα του σε μουσουλμανικές ή μη άλλες χώρες, και να δώσει τη δυνατότητα να εμπιστεύονται το προϊόν του οι πληθυσμοί αυτών των χωρών”.

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι “…σήμερα, προσπαθώντας οι Μουσουλμάνοι ή οι Εβραίοι να καταναλώνουν ασφαλή (σ.σ. ως προς τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις) τρόφιμα τα οποία δεν περιλαμβάνουν μη επιτρεπτά υλικά, χρειάζεται κάποιος να πιστοποιήσει ότι κανένα μη επιτρεπτό υλικό δεν περιλαμβάνεται στη διαδικασία”. Πέραν αυτού, χρειάζεται κάποιος να πιστοποιήσει ότι στην παραγωγή δεν χρησιμοποιούνται “απαγορευμένα” υλικά που μπορεί να οδηγήσουν σε “επιμόλυνση” τα προϊόντα Halal.

Η απόκτηση θρησκευτικών πιστοποιητικών προσδίδει υπεραξία στα προϊόντα των επιχειρήσεων, τους δίνει τη δυνατότητα επέκτασης των εξαγωγών σε χώρες με κύρια θρησκεία τη θρησκεία στην οποία αναφέρεται το πιστοποιητικό, καθώς και σε χώρες όπου υπάρχουν μεγάλοι πληθυσμοί της θρησκείας που αναφέρεται το πιστοποιητικό.

Πέραν αυτών των “χαρακτηριστικών” μπορεί να αποτελέσει και παράγοντα ενίσχυσης του τουρισμού από συγκεκριμένες αγορές. Μάλιστα, όπως είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Αθανάσιος Γκόλιας, σύμβουλος εξαγωγών και πιστοποίησης Kosher, οι επισκέπτες από το Ισραήλ (στην Ελλάδα) ξεπερνούν πλέον τους 400.000 ετησίως και “…όλοι οι άνθρωποι αυτοί έχουν μεγάλη δυσκολία στο να τραφούν γιατί δεν υπάρχουν πιστοποιημένα εστιατόρια, προϊόντα κλπ. Υπάρχει μια ζήτηση στην αγορά που όσο βελτιώνουμε την εικόνα μας προς τα έξω ότι είμαστε πιστοποιημένοι με τη θρησκευτική πιστοποίηση, τόσο θα βελτιώσουμε και τη θέση μας στο τουριστικό προϊόν”, πρόσθεσε.

Τόνισε δε ότι, στη Θεσσαλονίκη δύο ξενοδοχεία το ένα στο κέντρο της πόλης και το δεύτερο στην ανατολική πλευρά της “έχουν πιστοποίηση Kosher και έχουν εστιατόρια Kosher”.

Η “περίπτωση” της Ξάνθης

Μεγάλο είναι το ενδιαφέρον επιχειρήσεων της Ξάνθης που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τροφίμων για το θέμα των θρησκευτικών πιστοποιήσεων, καθώς όπως είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ξάνθης Στυλιανός Μωραϊτης, εκτιμάται ότι, αυτές θα ενισχύσουν τη θέση τους στις εξαγωγές, ιδίως δε, σε αγορές όπου υπάρχει ζήτηση για τέτοια προϊόντα.

Αναφέρθηκε ακόμη στην πολιτισμική “ποικιλομορφία” της Ξάνθης και της ευρύτερης περιοχής και πρόσθεσε ότι, η σημερινή ημερίδα για τις θρησκευτικές πιστοποιήσεις Halal και Kosher δεν σχετίζεται μόνο με την εξαγωγική κατεύθυνση των επιχειρήσεων, αλλά και με την τάση που αποτυπώνεται στις προτιμήσεις των επισκεπτών από άλλες χώρες.

Οι αγορές και το εμπόριο τροφίμων Halal και Kosher

Και επειδή οι αριθμοί αποτυπώνουν με ακρίβεια τα μεγέθη των αγορών, το εμπόριο τροφίμων Halal αγγίζει σήμερα τα 600 δισ. δολάρια και αναμένεται να συνεχίσει να αναπτύσσεται μεταξύ 2013-2020 με μέσο όρο 3,7%, ετησίως, σύμφωνα με στοιχεία που περιλαμβάνονται στην παρουσίαση του κ. Βασσάρα. Το μερίδιο αγοράς των τροφίμων Halal είναι 12% του παγκόσμιου εμπορίου τροφίμων και μεγάλοι λιανέμποροι στην Ευρώπη (πχ. Carrefour και Tesco) τοποθετούν προϊόντα Halal στα ράφια τους.

Το μέγεθος της βρετανικής αγοράς Halal υπερβαίνει τα 4 δισ. ευρώ, με 4% του πληθυσμού να είναι μουσουλμάνοι, ενώ το εμπόριο κρέατος Halal στην Αυστραλία αυξήθηκε κατά 70% σε πέντε χρόνια.
Σημαντικό είναι και το μέγεθος της αγοράς τροφίμων Kosher (αγορά εννέα δισ. δολαρίων), ενώ περίπου 3000 νέα προϊόντα εισάγονται στην αγορά Kosher κάθε χρόνο, επισημαίνεται στην παρουσίαση του κ. Γκόλια.
Η πιστοποίηση Kosher χαρακτηρίζει 400.000 περίπου προϊόντα που παράγονται από 2400 επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο, κατάλληλα για την εβραϊκή διατροφή με κανόνες οι οποίοι έχουν τις ρίζες τους στην Βίβλο και στην εβραϊκή παράδοση. Προϋποθέτει μια σειρά από προϋποθέσεις που καλύπτουν την επιλογή των πρώτων υλών, τον συνδυασμό των συστατικών και τον τρόπο παραγωγής των συγκεκριμένων προϊόντων.
Στην ίδια ημερίδα, που διοργανώνουν το Επιμελητήριο Ξάνθης και ο ΣΕΒΕ, θα προβληθεί και βιντεοσκοπημένη παρουσίαση από τον Ραβίνο Αρόν (Aron) στη Θεσσαλονίκη, πιστοποιητή Kosher.

 

Πηγή: www.kathimerini.gr